ایشان هم چنین در این حکم رئیس دفتر تبلیغات اسلامی را به همراه معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به عنوان اعضای حقوقی جدید، به مجموعه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند.
در آستانه 19 آذرماه “روز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرمان امام خمینی(ره)، گفت وگویی را پیرامون عضویت دفترتبلیغات اسلامی در این شورا با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی “رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان” داشتیم که از پیش رو می گذرانیم.
*نظر حضرتعالی در خصوص عضویت دفتر تبلیغات اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی چیست؟
دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان نماد روشنفکری حوزه در سه حوزه آموزش، پژوهش و تبلیغ دینی از بدو تأسیس در عرصه فرهنگ دینی گام برداشته است. طبیعی است که این نگاه بازخوردهای خاص و مثبتی در سطح کلان جامعه ایران داشته است که مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است.
از مأموریتهای مهم دفتر حفظ ارزشها، پاسداشت نگاه انقلابی و دینی و هدایت افکار عمومی به سمت فرهنگ دینی و در نهایت تقویت پایبندی مذهبی در بین اقشار مختلف است. بدون تردید این از اساسیترین اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی هم میباشد. از اینرو دفتر تبلیغات اسلامی در راستای مأموریتی گام بر داشته است که به لحاظ تفکر سازمانی توجه یکسانی به آن است.
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه مأموریتها و اهداف خود را از کارکرد محوری به مسئله محوری تغییر وضعیت داد. این نگاه موجب تأسیس قطبهای چهارگانه فکری- فرهنگی شد که این چهار قطب عبارتند از اخلاق خانواده و سبک زندگی، نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران، تعمیق ایمان دینی و مقابله با ادیان و فرق انحرافی و در نهایت بنیانهای نظری و نظام متقن هدفمند در علوم اسلامی و انسانی. هر چهار قطب در جهت نظاممند سازی برنامههای موجود در عرصه فرهنگی است که به نوعی مورد حمایت و نگاه صاحبنظران شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
*عضویت دفتر تبلیغات اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی چه نقشی در عرصه فرهنگی کشور خواهد داشت؟
از کارهای مهمی که در دفتر تبلیغات اسلامی در دست اقدام است تأسیس مرکز رصد و تعاملات راهبردی است که به نوعی کاوش و بررسی سطوح مختلف فرهنگ عمومی، خردهفرهنگهای طبقات و سنین مختلف و به طور کلی مسألهپژوهی فرهنگی است. در حقیقت بدون رصد مسائل و بدون توجه به نگاههای راهبردی در حوزه فرهنگ نمیتوان اقدام عملیاتی کرد. بنابراین بخشی از برنامههای عملیاتی شورای عالی انقلاب فرهنگی مبتنی بر پژوهش ها و رصدهای این مرکز خواهد بود.
دفتر تبلیغات اسلامی میتواند در ساحتهای اصلی مهندسی فرهنگی و مدیریت راهبردی حوزه فرهنگ دینی یعنی ایجاد ایدهها، تقویت و توسعه اندیشهها، ایجاد این اندیشهها به یک گفتمان غالب و در نهایت تبدیل این گفتمانها به یک جریان رایج در سطح جامعه، ایجاد ساختاری همگون، فرهنگ و رفتاری مبتنی بر دینداری ایفاء نقش کند.
– بسط و جریانساز در عرصه ایجاد تفکر تمدنی و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی
– کمک به ارائه تبیینی صحیح از وضعیت دینداری و آسیبشناسی آنها با توجه به فرهنگ موجود در جامعه
– تولید پیشنهادات، برنامهها و ایدههای فرهنگی مبتنی بر تفکر دینی به منظور استفاده در سازمانهای فرهنگی و مولد
– حل معضلات فکری معطوف به فرهنگ عمومی با توجه به نگاه آموزههای دینی
*دفتر تبلیغات اسلامی در تحقق کدامیک از اولویتهای مدنظر مقام معظم رهبری برای شورا میتواند به ایفای نقش بیشتری بپردازد؟
– مهندسی فرهنگی با نگاهی تحولگرا در بخشهای فرهنگ دینی
– کمک به تحول در علوم انسانی با در نظرگرفتن مسائل چهارگانه
– تولید و ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی و دینی توسط پژوهشکدهها و گروههای علمی
– استفاده از ظرفیت مبلغان دینی هم در تبیین اولویتهای هفتگانه معرفی شده از سوی مقام معظم رهبری به عموم مردم و هم دفاع از نگاه هواداران فرهنگ انقلابی و اسلامی در برابر معاندان
– استفاده از ظرفیتهای کاربردی میانبرنامهای نظیر نشستها، همایشها، کرسیهای آزاد اندیشی و واحدهای کودکان و نوجوان در ایجاد و تکمیل مشارکت طبقات مختلف سنی در حوزههای گوناگون فرهنگی