عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

نشست نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر اکرم(ص) در دفتر اصفهان

به همت مرکز مطالعات اسلامی دفتر اصفهان نشست نقد کتاب حجاب شرعی در عصر پیامبر اکرم(ص) در این دفتر برگزار شد.

به گزارش دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین خطاط در نشست نقد کتاب ” حجاب شرعی در عصر پیامبر اکرم (ص)” نوشته امیر ترکاشوند که به همت مرکز مطالعات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: این کتاب درصدد بیان دلایل فقهی درباره موضوع حجاب است بدین شکل که اصل حجاب را مفروض و سعی کرده محدوده حجاب را مشخص کند.وی افزود: کتاب امتیازات خوبی دارد از جمله اینکه نویسنده از منابع متعدد و فراوانی استفاده کرده که برخی جدید و اغلب آنها مربوط به متقدمین است.استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: نویسنده در نل قول ها امانت را رعایت کرده و حتی یک کلمه را نیز تغییر نداده است که این موضوع از امتیازات این کتاب است.وی ادامه داد: ترکاشوند برای ترسیم حجاب در عصر پیامبر (ص) از زمان حضرت آدم (ع) تا زمان پیامبر (ص) شواهدی را دنبال می کند.حجت الاسلام خطاط تاکید کرد: نویسنده سعی در استبعاد توان تغییر دارد وادعای نویسنده این است که محال است کسی بتواند ظرف مدت کمی وضع پوشش را دگرگون ساخته و موضعی که فقها تصور می کنند را پدید آورده باشد.وی اضافه کرد: نویسنده به موارد معدودی پس از زمان پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد که امام صادق (ع) به زنی پریشان احوال می گوید که بر بام خانه رفته، سر خود را برهنه و به درگاه خدا التجاء کند اما این گونه مثال های ذکر شده مواردی عادی است و دلیلی بر ادعای نویسنده نیست.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: گام بعدی نویسنده تفسیر و شرح دادن نصوص است و معتقد است که باید آیات و کلمات فقها را با قرار دادن واقعیت تاریخی معنا کنیم.وی افزود: مسئله ای که در تمام این کتاب قابل مشاهده است این است که نویسنده با استفاده از کلمات خاص برای خوانندگان جوسازی کرده و وضعیت روانی خاصی برای نویسنده ایجاد می کند و این در حالی است که در یک کتاب تحقیقی پژوهشی به کارگرفتن واژه هایی که احساسات مخاطب را تحریک کند صحیح نیست.

حجت الاسلام خطاط تصریح کرد: نکته دیگر این که نام این کتاب، این شبهه را ایجاد می کند که چرا تاریخ پس از پیامبر اکرم (ص) و دوران ائمه نادیده گرفته شده در حالی که مطابق فرمایش پیامبر (ص)  بسیاری از احکام و جزئیات توسط معصومین (علیهم السلام) بیان شده است.

 وی با اشاره به حدیث پیامبر اکرم (ص) که انا مدینة العلم و علی بابها گفت: در واقع تشریع توسط پیامبر اکرم (ص) انجام شده است اما برای فهم تشریع نمی توان فرمایشات ائمه معصوم را نادیده گرفت.

این استاد حوزه ادامه داد: نکته دیگر این است که باید بررسی کنیم که از چه منابعی در کتاب استفاده شده است و آیا تمام منابع برای اثبات حکم شرعی می تواند به گونه ای اثرگذار باشد که بتوان از آنها حکم فقهی را استخراج کرد یا خیر.وی تاکید کرد: سئوال این است که چگونه می توان از تورات، انجیل و منابع اهل سنت واقعیت تشریع و حتی وقایع تاریخی را استخراج کرد به ویژه اینکه به طور مثال ما قائل به تحریف تورات و انجیل هستیم.

حجت الاسلام خطاط اضافه کرد: درباره روایات اهل سنت نیز باید گفت که عالمان سنی همچون ابوحنیفه خودشان اعتقادی به روایات خود ندارند و وی در این باره می گوید که روایات ما قابل اعتماد نیست مگر اینکه قیاس شود و شاهدی بر صدق آن موجود باشد.وی تصریح کرد:  انتقاد دیگر وارد بر این کتاب این است که لغات عربی و کلمات قرآنی به غلط  ترجمه و تفسیر شده است که جای تامل دارد.این استاد حوزه ابراز داشت: از صفحه 23 نویسنده درباره برهنگی پاک ترین افراد و برترین انسان های کره زمین شواهدی را از منابع بیان شده  نقل می کند تا تدریجی بودن شکل گیری و پوشش حجاب را اثبات می کند.

وی ادامه افزود: نمونه اول نقل شده عادی بودن نداشتن پوشش برای آدم و حوا است که “ترکاشوند” با آوردن شواهدی از تورات نقل می کند که این دو پیش از فریب خوردن بدون پوشش بوده اند و این سئوال برای ما پیش می آید آیا می توان این نقل تورات را به عنوان منبعی موثق باور داشت در حالیکه در قرآن به صراحت و وضوح این مطلب بیان شده است که در ابتدا این دو پوشش داشته اند.

حجت الاسلام خطاط اضافه کرد: برخی نمونه های کتاب نیز از کتاب صحیح بخاری نقل شده است که این کتاب، خدای واحد را ناتوان می داند، پس چگونه می توان انتظار داشت که شأنی برای پیامبر اکرم (ص) قائل باشد.

وی اضافه کرد: در این کتاب آمده است که پیامبر اکرم (ص) به راحتی و بدون هیچ تکلفی با زنان به گفتگو می نشست حتی اگر حجاب را رعایت نکرده بودند و جالب اینجاست که در ادامه روایت، زمانی که عمر وارد این جمع می شود زنان از جای برمی خیزند و حجاب را رعایت می کنند.

این استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در این کتاب عمر در عدالت، غیرت دینی و موارد دیگر از پیامبر معصوم برتر شمرده شده است و جای این سئوال پیش می آید که آیا چنین کتابی می تواند قابل استناد باشد.

وی افزود: نویسنده در این کتاب بیان می دارد که با انبوهی از احادیث ساختگی و کاملا متناقض روبرو بودیم که انتساب آنها به پیامبر اکرم (ص) پذیرفتنی نیست بنابراین چیزی که جرئت نمی کند به ایشان نسبت دهد را به جامعه منتسب می کند.

حجت الاسلام خطاط ادامه داد: در این کتاب نویسنده از آیات شأن نزول استفاده می کند که این شأن سندیت ندارد.وی با اشاره به اینکه نویسنده شهید اول را مبتکر حکم ستر مو می داند و به گونه ای در جای جای کتاب بر این امر پافشاری می کند که گویا قبل از این مرحوم کسی قائل به این امر نبوده است، ابراز داشت: این در حالی است که جنگ فجار به دلیل برانگیخته شدن غیرت مردان در زمینه حجاب بانوان رخ داده است .

این استاد دانشگاه بیان داشت: سئوال مهم اینجاست که نویسنده چگونه خطبه فدکیه را که حجاب حضرت زهرا (س) در آن توصیف شده مطالعه نکرده است که نقضی روشن بر صحبت ها و شواهد وی است.

وی با اشاره به اینکه عدم تفکیک میان تاریخ و فقه است نقد دیگری است که بر این کتاب وارد است چرا که تاریخ بیان کننده بودها و فقه بیان کننده بایدها است، گفت: بدین ترتیب بسیاری از روایات تاریخی که وی از زمان پیامبر اکرم (ص) نقل کرده است توسط آیات قرآن نفی می شود.حجت الاسلام خطاط تاکید کرد: ادعای نویسنده این است که باید تاریخ را قرینه فهم آیات و روایات قرار دهیم و این در حالی است که باید میان تاریخ و فقه تفکیک قائل شود.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *