به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام سید حسین مومنی در نشستی مشترک با نمایندگانی از ادیان مختلف توحیدی از جمله دین مسیحیت، زرتشت،یهود دردبیرخانه ادیان توحیدی در دفتر تبلیغات اسلامی واحد اصفهان که با موضوع نفی خشونت در ادیان توحیدی برگزارشده بود،اظهار داشت:حضور و تشکیل چنین جلساتی با موضوعات مشترک برپایه تفاهمات بین ادیان الهی خود گام مهمی بین ادیان الهی است.
وی بیان داشت:خشونت یک لفظی است که دارای معانی بسیاری می باشد از جمله تندخویی در برابر نرم خویی، زبری در مقابل نرمی، برخود فیزیکی سخت و حتی در برخی اوقات به معنی قاطعیت در انجام عدالت و حوزه حقوقی مطرح شود.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان به عنوان نماینده از حوزه و مکتب اسلام دراین جلسه اذعان داشت:خشونت به معنای قاطعیت در انجام عدالت و اجرای حق نه تنها نفی نمی شود بلکه خصیصه ای است که حتی برای امیرالمومنین نیز در روایات محسوب شده است.
وی گفت:اما بطور کلی عقل سالم و فطرتی پاک خشونت به معنای اجبار و برخود فیزیکی را نفی می کند،باید مد نظر داشت که نفی خشونت بطور مطلق اعمال خشونت را گسترده می سازد، اما نفی خشونت در ادیان الهی و توحیدی ناظر به این معنا ومفهوم خشونت است« پرخاشگری و اجبار در پیش بردن امیال و اراده خود است»
حجت الاسلام مومنی افزود: مکتب اسلام از نگاه بنیادی،محبت بنیان است ومعتقد است که آفرینش هر خلقی توسط خداوند از سوی محبت الله است.
وی د رادامه با بیان آیاتی شریفه از قران کریم درباره رحمت و محبت خداوندی، به این نکته اذعان کرد: از منظر قران رحیم تر از خداوند نسبت به مخلوق و انسان وجود ندارد.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد:همواره در تمام آیات قران بر محبیت بین انسانها و دوستی و دوری از خشونت و کینه توصیه شده است و همچنین در سوره مبارکه آل عمران درباره اهل کتاب این تعبیر آمده است:ای پیامبر،به اهل کتاب بگو بیایید وبنشینیم و حول یک کلمه واحد(توحید و خداوند) اتحاد کنیم.
وی در ادامه پیرامون نفی خشونت از منظر اسلام ابراز کرد:سیره پیامبر مکرم اسلام به عنوان رسل شریعت اسلام، به گونه ای است که همواره در سلام کردن و ابراز محبت به انسانها از هر قشر و نزاد پیشی می گرفتند و بارز ترین ویژگی رفتار اجتماعی آن بزرگوار در برخود با افراد ابراز سلامتی و محبت از دریچه صلح و دوستی بود.
حجت الاسلام مومنی د رادامه با بیان مثال هایی از احکام اسلامی در نفی خشونت از منظر اسلام برای نمایندگان ادیان مسیحیت، زرتشت و یهود اعلام نمود: بهترین نتیجه این چنین نشست ها باید این باشد که همه ما متوجه شویم کلیه جریان های خشونت طلب موجود درجهان ربطی به دین اسلام و هیچ دینی توحیدی دیگری ندارند وهمگی بر تفکر شیطان گام برمی دارند.
لازم به ذکر است که در این جلسه دیگر نمایندگان ادیان الهی نیز به بیان مصادیقی از نقی خشونت از منظر دین خود پرداختند وهمگی براصولی چون راه همه انیاء یکی بوده است، تنها راه نجات بشریت راه راستی است، خشونت به هر طریقی و در هردینی نفی و مذمت شمرده می شود،همدلی و همراهی بین ادیان الهی د رجهان می تواند دنیا را پر از عدل و داد کند و این نکته که جهان امروز عطش فرهنگ صلح و دوستی است تاکید ورزیدند.
وی بیان داشت:خشونت یک لفظی است که دارای معانی بسیاری می باشد از جمله تندخویی در برابر نرم خویی، زبری در مقابل نرمی، برخود فیزیکی سخت و حتی در برخی اوقات به معنی قاطعیت در انجام عدالت و حوزه حقوقی مطرح شود.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان به عنوان نماینده از حوزه و مکتب اسلام دراین جلسه اذعان داشت:خشونت به معنای قاطعیت در انجام عدالت و اجرای حق نه تنها نفی نمی شود بلکه خصیصه ای است که حتی برای امیرالمومنین نیز در روایات محسوب شده است.
وی گفت:اما بطور کلی عقل سالم و فطرتی پاک خشونت به معنای اجبار و برخود فیزیکی را نفی می کند،باید مد نظر داشت که نفی خشونت بطور مطلق اعمال خشونت را گسترده می سازد، اما نفی خشونت در ادیان الهی و توحیدی ناظر به این معنا ومفهوم خشونت است« پرخاشگری و اجبار در پیش بردن امیال و اراده خود است»
حجت الاسلام مومنی افزود: مکتب اسلام از نگاه بنیادی،محبت بنیان است ومعتقد است که آفرینش هر خلقی توسط خداوند از سوی محبت الله است.
وی د رادامه با بیان آیاتی شریفه از قران کریم درباره رحمت و محبت خداوندی، به این نکته اذعان کرد: از منظر قران رحیم تر از خداوند نسبت به مخلوق و انسان وجود ندارد.
معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد:همواره در تمام آیات قران بر محبیت بین انسانها و دوستی و دوری از خشونت و کینه توصیه شده است و همچنین در سوره مبارکه آل عمران درباره اهل کتاب این تعبیر آمده است:ای پیامبر،به اهل کتاب بگو بیایید وبنشینیم و حول یک کلمه واحد(توحید و خداوند) اتحاد کنیم.
وی در ادامه پیرامون نفی خشونت از منظر اسلام ابراز کرد:سیره پیامبر مکرم اسلام به عنوان رسل شریعت اسلام، به گونه ای است که همواره در سلام کردن و ابراز محبت به انسانها از هر قشر و نزاد پیشی می گرفتند و بارز ترین ویژگی رفتار اجتماعی آن بزرگوار در برخود با افراد ابراز سلامتی و محبت از دریچه صلح و دوستی بود.
حجت الاسلام مومنی د رادامه با بیان مثال هایی از احکام اسلامی در نفی خشونت از منظر اسلام برای نمایندگان ادیان مسیحیت، زرتشت و یهود اعلام نمود: بهترین نتیجه این چنین نشست ها باید این باشد که همه ما متوجه شویم کلیه جریان های خشونت طلب موجود درجهان ربطی به دین اسلام و هیچ دینی توحیدی دیگری ندارند وهمگی بر تفکر شیطان گام برمی دارند.
لازم به ذکر است که در این جلسه دیگر نمایندگان ادیان الهی نیز به بیان مصادیقی از نقی خشونت از منظر دین خود پرداختند وهمگی براصولی چون راه همه انیاء یکی بوده است، تنها راه نجات بشریت راه راستی است، خشونت به هر طریقی و در هردینی نفی و مذمت شمرده می شود،همدلی و همراهی بین ادیان الهی د رجهان می تواند دنیا را پر از عدل و داد کند و این نکته که جهان امروز عطش فرهنگ صلح و دوستی است تاکید ورزیدند.