عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

برگزاری نشست مبلغان محیط خاص تبلیغی مجالس ترحیم در دفتر اصفهان

مدیر کل فرهنگی تبلیغی دفتر اصفهان از برگزاری نشست هم اندیشی مبلغان فعال دفتر اصفهان در عرصه محیط خاص تبلیغی مجالس ترحیم خبر داد و گفت:

تبلیغات دینی مانند بسیاری از حوزه‌های دیگر دارای ظرفیت‌های فراوان و نقاط قوت و ضعفی است که پرداختن به آن ها و بحث پیرامون آن ها می‌تواند دیدگاهی جامع نسبت به شرایط حاکم بر این عرصه را به ما ارائه کند و بدیهی است پرداختن به نقاط مثبت و رفع نقاط ضعف و ریشه یابی مسائل این حوزه، ما را در بهبود عملکرد تبلیغات دینی  یاری خواهد رساند.

وی افزود: در این راستا و به منظور انعکاس بخشی از فعالیت های تبلیغی دفتر اصفهان در پوشش فرهنگی محیط های خاص تبلیغی ،این نشست با حضور رییس محترم دفتر اصفهان و تعدادی از مبلغان فعال دفتر اصفهان در عرصه محیط های خاص تبلیغی به ویژه مجالس ترحیم ،برگزار شد.


حجت الاسلام والمسلمین صافی اصفهانی در ارتباط با تعریف تبلیغات محیطی و ظرفیت‌های رها شده ی آن درتبلیغات دینی گفت:هر نوع اطلاع‌رسانی سازمان‌ها و ارتباط بر قرار کردن آنها با محیط اطراف را می‌توان نوعی تبلیغات محیطی نامید که این تبلیغات می‌تواند با اهداف مختلفی همچون ایجاد تصویر مطلوب در ذهن مخاطب صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تبلیغات محیطی، شاخه‌ای از تبلیغات است تاکید کرد: به تمامی تبلیغاتی که خارج از رسانه‌های مرسوم و سنتی (تلویزیون، رادیو، روزنامه،منبرو…) و تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام می شود تبلیغات محیطی است و در گذشته وقتی صحبت از تبلیغات دینی به میان می آمد، همه اذهان فقط به سمت یک رسانه یعنی منبر و شعاع تاثیرآن ، سوق پیدا می‌ کرد اما در دهه های اخیر به دلایلی همچون گسترش شبکه های تلویزیونی و اینترنتی و ماهواره و شبکه‌های اجتماعی ، این رسانه سنتی، کارآیی و اثربخشی تام ندارد وبا همه مخاطبان تبلیغ دینی ، نمی توان تنها و فقط ودر همیشه ایام ،از طریق این رسانه ارتباط برقرار نمود .

ایشان در ادامه برخی از محیط های خاص و ظرفیت های مغفول در تبلیغات دینی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: ظرفیت های محیطی فراوانی در تبلیغات دینی وجود دارد که دفتر اصفهان در سال های اخیر تلاش نموده است تا با استفاده از ظرفیت مبلغان خود به خصوص در عرصه مبلغان تخصصی، به برخی از این محیط ها ورود پیدا کند و ایفای نقش نماید.

 

در ارتباط با این محیط های تبلیغی می توان به خصوص به این موارد اشاره نمود:تبلیغ در زندان ها،تبلیغ در مراکز بازپروری و ترک اعتیاد،تبلیغ در بیمارستان ها و مراکز درمانی،تبلیغ در پارک هاواماکن گردشگری،تبلیغ در نمایشگاه ها،تبلیغ در پایانه های مسافری ،تبلیغ در وسایل نقلیه عمومی(هواپیماها،قطارها،اتوبوس های شهری و برون شهری،تاکسی ها)،تبلیغ در بیلبوردها،تبلیغ به زبان اشاره ویژه ناشنوایان،تبلیغ درفروشگاه های بزرگ،بازارها و مراکز تجاری اقتصادی ،تبلیغ در اتاق های گفتگوی اینترنتی،تبلیغ در محیط های ورزشی و استادیوم  های بزرگ،تبلیغ در مراکز آموزشی(مهدها،پیش دبستانی ها،دبستان ها،راهنمایی ها،دبیرستان ها و دانشگاه ها)،تبلیغ در آسایشگاه ها،تبلیغ در رسانه ملی و استانی وشبکه های ماهواره ای،تبلیغ در نمازهای جمعه و اجتماعات پر شور مردمی اعم از سیاسی و مذهبی،تبلیغ در مراکز انتظار مردم(آرایشگاه ها،مطب ها،پایانه ها،ادارات پر تردد و ……)،تبلیغ پیامکی و بلوتوثی،تبلیغ در کوچ های عشایری،تبلیغ در عقدها و عروسی ها،تبلیغ تلفنی زنده و گویا ،تبلیغ مکتوب پستی و ایمیلی ،تبلیغ در جشن تولدها،تبلیغ در خانه ها (مبلغ خانواده) وقس علی هذا موارد بسیار دیگری که در عرصه تعاملات اجتماعی و نیازهای نظام اسلامی هر روز بر تعداد و تنوع آن ها افزوده می شود و دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان اصلی ترین پاسخگوی نیازهای تبلیغی کشور و نهاد روشنفکری حوزه می بایست در تمامی این عرصه حرفی برای گفتن داشته باشد و ناوگان عظیم مبلغان خویش را متناسب با اقتضائات هر محیط و ظرفیت جدیدی که ایجاد می شود، بی درنگ وارد عمل کند.

 

صافی اصفهانی در ادامه به محیط خاص تبلیغی مجالس ترحیم و ابتذالی که در بسیاری از این مجالس توسط برخی قاریان و مادحان معلوم الحال ایجاد شده است ،اشاره نمود و گفت: در این مجالس، با توجه موقعیت متوفی و صاحبان عزا، اقشار مختلف مردم از هر طیف و طرز فکر و سلیقه و از هر پست و مقام شرکت می کنندو حتی افرادی در این مجالس حضور می یابند که به خاطر موقعیت شغلی، کمتر توفیق تشرف به مسجد و انس با روحانی را داشته اند و به تجربه ثابت شده است که بسیاری از این مجالس، پرجمعیت و باشکوه و در عین حال، تأثیرگذار برگزار می شود؛ از این رو فرصت و موقعیّت بسیار مغتنمی است تا مبلّغ دینی بتواند از این ظرفیت تبلیغی  بهره برداری کند؛ زیرا در فضای چنین جلساتی تا حدود زیادی دلها آماده پذیرش سخنان و مطالب اخلاقی و اخروی  است.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی این عرصه بسیار مهم و تاثیر گذار تبلیغات دینی در انحصار و تاراج برخی مداحان و قاریان کم سواد قرار گرفته است که متاسفانه افزون بر انتشار مطالب لاطائل و بیهوده وقرائت های غلط  و تفسیر های ناصواب از قرآن کریم و تحریف مراثی اهل البیت علیهم السلام ،کارکرد دیگری از این محیط ارزنده تبلیغی و اداره کنندگان نالایق آن مشاهده نمی شود. لذا اخیرا دفتر تبلیغات اسلامی با شناسایی و تربیت طیفی از مبلغان برخوردار از حسن صوت و خطابه و هماهنگی هایی که با مرکز رسیدگی به امور مساجد استان و دیگر نهادها در دست انجام دارد ،تعدادی از این عزیزان را در قالب ایراد سخنرانی کوتاه و تفسیر تؤام با قرائت زیبا و دلنشین آیات قرآنی به این مجالس راهیابی نموده است ودرصدد می باشد تا با شناسایی و تربیت افراد بیشتر و تعاملات بیشتری که با اداره کل تبلیغات اسلامی استان و امور مساجد و دیگر نهادهای دست اندرکار انجام خواهد داد ، بر وسعت دایره این اقدام بیفزاید و بتواند در دراز مدت این محیط تبلیغی بسیار حائز اهمیت را بتمامه در شعاع تبلیغی مبلغان خویش قرار دهد و با فراخوان و جذب مبلغان جوان وارائه آموزش های لازم به آنان از قبیل 1-آشنایی با سخنرانی کوتاه،2-آشنایی با احکام و فقه اموات ،3- حفظ آیات و روایات موضوعی متناسب با مجالس فاتحه،4-آشنایی با قطعات ادبی و اشعار متناسب با مجالس ختم ،5- معاد شناسی و 6- تفسیر موضوعی آیات معاد،زمینه های توسعه مجریان  این طرح را فراهم سازد.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *