عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

درباره دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم


دفتر تبلیغات اسلامی در نگاه امام خمینی(قدس سره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی)

حضرت امام خمینی(ره):
تاکنون دفتر مذکور (دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، خدمت‌های شایان تقدیری به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه های علمیه نموده است که باید از آن تشکر نمود.

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی):
* دفتر تبلیغات بدون شک از برکات و تفضلات الهی است، هم بر حوزه علمیه و هم بر ملت ایران.
* دفتر تبلیغات اسلامی از نظر من نماد روشنفکری حوزه است.
* در مورد آزاد‌اندیشی که اساس کار است، امید زیادی به دفتر تبلیغات است.
* این جانب امید زیادی به آن دفتر و تلاش همه جانبه آن بسته‌ام و انتظار دارم و دعا می‌کنم که این امیدها با تلاش دسته جمعی و برنامه‌ریزی حضرات آقایان برآورده گردد.


دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پرتوی است از خورشید انقلاب اسلامی و نامی آشنا و جوشیده از متن نظام مقدس جمهوری اسلامی و نهادی حوزوی، انقلابی، فرهنگی، تبلیغی، علمی، پژوهشی، آموزشی و مطبوعاتی که در آغاز پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی (16 اردیبهشت ماه 1358 ه .ش) به امر حضرت امام خمینی «ره» تأسیس گردید.
این دفتر در آغاز با نام «دایره تبلیغات امام» سپس «دفتر تبلیغات امام» و سرانجام «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» شروع به فعالیت نمود و به عنوان نهاد پیش گام در عرصه‌های نو و پاسخ‌گو به نیازهای نظام و جامعه اسلامی شناخته شد و هم اکنون با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه از یک سو و نظام اسلامی و نیازهای دینی مردم از سوی دیگر، به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی می‌پردازد و اولین نهاد فرهنگی می‌باشد که به تدوین و تصویب بیانیه مأموریت و سند چشم‌انداز بیست ساله خود همت گمارده است.
دفتر تبلیغات اسلامی، که از سوی مقام معظم رهبری ـ مد ظله العالی ـ به عنوان «نماد روشنفکری حوزه» معرفی گردیده، خود را در افق چشم‌ انداز بیست ساله کشور به عنوان «اصلی‌ترین تأمین کننده نیازهای معرفتی و انسانی (نرم‌افزاری) عرصه‌‌ی فرهنگ، جهت توسعه و تعمیق دین‌مداری» تعریف کرده است. هم چنین «نظریه‌پردازی و اندیشه‌سازی در عرصه‌ی علوم و معارف اسلامی به منظور تأمین نیازهای فکری جهان معاصر» از دغدغه‌های این مرکز علمی و فرهنگی ویژه طلاب می‌باشد.

تحول و پیشرفت دفتر تبلیغات اسلامی رویکردها، عرصه‌ها و فعالیت‌ها
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با سه دهه فعالیت مداوم در عرصه‌ی فرهنگ دینی و با تکیه بر خاستگاه حوزوی و بهره گیری از زهنمودهای گران‌سنگ حضرت امام «ره» و مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» همواره در مسیر تحول و پیش‌رفت، مجدانه تلاش نموده و در این مسیر، با تأکید بر این که «تولید و ترویج فکر و فرهنگ دین محور باید متصل به خاستگاه تاریخی آن یعنی حوزه‌های علمیه و روحانیت باشد».
محورهای اصلی زیر را مورد اهتمام جدی قرار داده است:
* آینده‌پردازی
* ظرفیت سازی
* هوشمندی محیطی
* هدایت و سازماندهی منابع
* انسجام‌بخشی ساختاری و فرآیندی
* توان‌مند سازی فن‌آورانه

بر این اساس، دفتر تبلیغات اسلامی در بیانیه مأموریت خود با تعریف نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه و نیازهای دینی جامعه و نظام، عزم و همت مجموعه سازمانی را در چشم‌انداز بیست ساله معطوف به این افق کرده است که به اصلی‌ترین تأمین کننده نیازهای نرم‌افزاری عرصه فرهنگ برای توسعه و تعمیق دین‌مداری تبدیل شود.
در این تعریف، نیازهای نرم افزاری عرصه‌ی فرهنگ، به سه حوزه زیر توجه دارد:
* تولید و تعمیق ظرفیت محتوایی عرصه‌ی فرهنگ
* ارتقای توان انسانی عرصه‌‌ی فرهنگ
* پشتیبانی فکری مدیریت عرصه‌ی فرهنگ
باید تأکید داشت که اثربخشی آثار و فعالیت‌هایی که در حوزه‌های سه گانه فوق ارائه می‌گردد می بایست در جبهه‌ی فرهنگی، ظهور و بروز پیدا کند و ضمن تقویت هوشمندی نظام در عرصه‌ی فرهنگی و دفاع و مهاجمه به فرهنگ معارض، سبب تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در سطوح ملی و فراملی گردد. از این رو در این دیدگاه، حوزه تبلیغ، ترویج و گسترش فرهنگ به عنوان خط مقدم جبهه فرهنگی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

سند چشم‌انداز بیست ساله دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
به یاری خداوند متعال و با استعانت از حضرت ولی عصر «عج»، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، به عنوان نماد روشنفکری حوزه در افق چشم‌انداز بیست ساله کشور، اصلی ترین تأمین کننده نیازهای معرفتی و انسانی (نرم افزاری) عرصه‌ی فرهنگ جهت توسعه و تعمیق دین‌مداری خواهد بود.
دفتر در چشم‌انداز فوق ویژگی های زیر را خواهد داشت:
ـ هم گرا و تحول آفرین در حوزه‌های علمیه، نظریه پرداز و الگوساز برای نظام اسلامی و هدایت‌گر و پاسخ‌گویِ اقشار و گروه‌های اجتماعی در گستره‌ی مسائل ملی و فراملی؛
ـ فعال، جریان‌ساز و مصونیت‌بخش در برابر چالش‌های فرهنگی؛
ـ توان‌مند و پیش‌رو در شناخت عینی و علت شناسانه نیازهای مخاطبان؛
ـ پیش‌گام در عرضه فرآورده‌ها و خدمات نوآمد، بهنگام و اثربخش؛
ـ برخوردار از سازمانی پویا، دانش محور، ولایت‌مدار، ارزش گرا و قانون‌مند؛
ـ متکی بر منابع انسانی متعهد، دانش‌ور، خلاق، آینده‌نگر، سازمان‌پذیر و انقلابی.
بیانیه مأموریت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی حوزوی، انقلابی، تبلیغی و علمی است که با ایفای نقش واسط فعال میان حوزه‌های علمیه با نیازهای دینی مردم و نظام اسلامی به تبیین و گسترش باور، بینش و ارزش‌های اسلامی و انقلابی و تعمیق و توسعه دانش و معرفت اسلامی می‌پردازد.

این دفتر برای تحقق این مهم، خود را متعهد به: محور قرار دادن معارف قرآن و مکتب اهل بیت(علیه السّلام)، دفاع از حریم تشیع در عرصه‌ی گفت و گوی ادیان و مذاهب، مرزبانی فکری فرهنگی از آرمان‌های امام خمینی«ره»، ولایت فقیه و نظام اسلامی، پاس‌داشت میراث گران‌سنگ حوزه، نواندیشی و نوآوری، تضارب افکار و آینده‌نگری دانسته و ساماندهی و اجرای فعالیت‌های زیر را ضروری می‌داند:
حضور و مشارکت با مراجع سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تبلیغی و علمی کشور به منظور تأمین نیازهای فکری ـ دینی مدیریت کلان نظام.
شناخت مداوم مخاطبان و بازیابی نیازها و معضلات فرهنگ دینی نظام و اقشار جامعه برای هدف‌مندی و کارآمدسازی تبلیغات اسلامی و پژوهش‌های دینی.
ارائه آموز‌ش‌های مورد نیاز برای تربیت فضلا در عرصه‌ی تبلیغات اسلامی و فعالیت‌های پژوهشی دینی.
جذب، ساماندهی و اعزام روحانیون مورد نیاز داخل و خارج کشور به نهادها و مراکز ذی‌ربط و تأمین محتواهای تبلیغی برای آنان.
نظریه‌پردازی و اندیشه‌سازی در عرصه‌ی علوم و معارف اسلامی به منظور تأمین نیازهای فکری دینی جهان معاصر.
تلاش و هم کاری در تولید و عرضه منشورات مکتوب، محصولات دیداری و شنیداری، نرم‌افزارها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی فرهنگ و معارف اسلامی با بهره‌وری از ذخائر علمی فرهنگی حوزه‌های علمیه.
حمایت و ارائه تسهیلات زیرساختی و مالی در موارد لزوم برای فعالیت‌های تبلیغی، آموزشی و پژوهشی در حوزه‌ی فرهنگ دینی.

هیئت امنا
به منظور بهره گیری از عقل جمعی، در سال‌های متمادی، هیئت مدیره و هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی از سوی مقام شامخ ولایت فقیه منصوب و در آخرین حکم مقام معظم رهبری، در 22 اسفند 1385، پانزده نفر از شخصیت‌های علمی و فرهنگی از جمله حجج اسلام والمسلمین آقایان: محمد جعفری گیلانی، سید حسن ربانی، سید عباس صالحی، عبدالرضا ایزدپناه، حمید پارسانیا، محمدتقی سبحانی، احمد واعظی، احمد عابدی، علیرضا امینی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ مدیریت حوزه‌ علمیه قم به عنوان اعضای هیئت امنا دفتر به مدت چهار سال انتخاب و از میان آنان، حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سید حسن ربانی به عنوان رئیس دفتر و حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد جعفری‌گیلانی به عنوان رئیس هیئت امنا منصوب گردیدند.
هیئت امنا، بالاترین مرجع سیاست‌گذاری در دفتر تبلیغات اسلامی می‌باشد.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *