عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

برگزاري نشست علمي‌پژوهشي «هنجارشناسي سبك زندگي ديني در خانواده» در دفتر اصفهان

به همت گروه پژوهشي اخلاق مركز مطالعات اسلامي معاونت پژوهش دفتر تبليغات اسلامي اصفهان نشست علمي‌پژوهشي «هنجارشناسي سبك زندگي ديني در خانواده» با حضور خانم دكتر علاسوند -عضو هيئت علمي دفتر مطالعات و تحقيقات زنان و صاحب نظر و نمايندة جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي بين المللي در مباحث زنان وخانواده- برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، در اين نشست كه جمعي از خواهران و تني چند از برادران طلبه و دانشجو و پژوهشگران حوزة خانواده حضور داشتند، سخنران جلسه ارزش‌گذاري و اولويت‌بندي اصول اخلاقي را از كارهاي انجام نشده در زمينه اخلاق دانست و خواستار انجام پژوهش در اين زمينه شد.

دكتر علاسوندعضو هيئت علمي دفتر مطالعات و تحقيقات زنان تغيير زبان دين به زبان مهارتي را از وظايف فعالان در عرصه خانواده بيان كرد و يادآوري كرد: روش‌هاي دين براي تربيت، بر اساس فطرت است و روش‌هاي تربيتي ساده و روشن و همه فهم هستند.

عضو هيئت علمي مركز مطالعات و تحقيقات زنان، تربيت ديني را از وظايف مهم زن امروز بيان كرد و افزود: تبديل آموزه‌هاي ديني از مرحله سخن به عمل، نيازمند ممارست و تمرين است.

وي در ادامه با بيان اينكه سبك زندگي يك بحث ميان رشته‌اي است و از منظرهاي روانشناسي، اخلاق، پزشكي، جامعه‌شناسي و… مي‌توان به آن نگاه كرد، تاكيد كرد: زمينه‌ي اين بحث بيشتر جامعه شناسي است كه خاستگاه اوليه‌ي آن را در جهان غرب و در سخنان ماركس در نقد بر سرمايه داري بايد جستجو كرد كه پس از آن، بيشتر، جامعه شناسان پست مدرن فرانسوي آن را پيگيري كردند.

علاسوند با بيان اينكه بر اساس مباني غربي بحث از سبك زندگي، بحثي توصيف گرانه است نه توصيه‌گرايانه و هنجاري تصريح كرد: با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري بايدافزون بر نگاه توصيف‌گرايي به اين موضوع نگاه هنجاري و ارزشي داشت.

وي با اشارهبه سه اصل محوري كه سبك زندگي ديني را از سبك غير ديني و غربي در خانواده‌ها متمايز مي‌سازد خاطرنشان كرد:سه اصل قناعت، اصل دوري از زندگي لهوي و هوي‌محوري و اصل باورداشت به نظام حق وباطلسه اصل محوري كه سبك زندگي ديني را از سبك غير ديني و غربي در خانواده‌ها متمايز مي‌سازد.
 
ايشان در پايان قناعت را يكي از مهارت‌هاي مهم زندگي برشمرد و در مورد خصوصيات افراد قانع و غيرقانع متذكر شد:افراد قانع شاكر و برنامه‌ريزند وجهان را سراسر نعمت الهي مي دانند و از زندگي در آن احساس خوشي وآرامش دارد در حاليكه انسان غير قانع فردي شاكي و خيال پردازاست كه همواره سعي مي‌كند ديگران را علت شكست‌ها و ناكامي‌هاي خود در زندگي بداند.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *