عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

علت تشريع روزه در اسلام و اديان قبلي، تحصيل تقوي است

عضو هيات علمي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان با بيان اينكه ماه مبارك رمضان، ماهي است كه درهاي آسمان و بهشت گشوده و درهاي جهنم بسته مي شود، گفت: علت تشريع روزه در اسلام و اديان قبلي، تحصيل تقوي است.

به گزارش روابط عمومي دفترتبليغات اسلامي اصفهان، حجت الاسلام والمسلمين جان نثاري گفت: ماه مبارك رمضان، ماهي است كه درهاي آسمان و بهشت گشوده و درهاي جهنم بسته مي شود، و به فرموده پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در اين ماه نفس هاي شما تسبيح و خواب شما عبادت و عمل هايتان مقبول و دعايتان مستجاب است. وي افزود: شما در اين ماه به ميهماني خدا دعوت شده ايد و از اهل كرامت قرار گرفته ايد، و چون روزه خالص ترين عبادات است، خداوند اعطاء ثواب آن را شخصاً به عهده گرفته است.
   عضو هيات علمي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان افزود: روزه يكي از اركان پنج گانه اسلام و سپري در مقابل آتش است، از اينرو يكي از پاداش هاي روزه ي حقيقي، پاك شدن-انسان-از همه گناهان است و مراد از صوم حقيقي، روزه داشتن همه اعضاء و جوارح از جمله زبان، چشم، گوش، دست و پا و قلب مي باشد، كه خود تمريني براي تقوي است، به طوري كه قرآن، علت تشريع روزه را در اسلام و اديان قبلي، تحصيل تقوي دانسته است. بنابراين بنده مومن بايد در ماه رمضان كه شياطين در قل و زنجير هستند و همه شرايط براي خودسازي و تقوي مهيا است، تلاش كند با تمرين تقوي و بندگي خدا اين صفت را در وجود خود نهادينه كند.
   حجت الاسلام والمسلمين جان نثاري در ادامه گفت: رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) وقتي زني را ديدند كه در ماه رمضان به كنيز خود دشنام مي داد، به او فرمودند تو چگونه روزه داري هستي كه به كنيز خود دشنام مي دهي؟ روزه فقط ترك خوردن و آشاميدن نيست بلكه زبان هم بايد روزه دار باشد.
   اين استاد حوزه علميه اصفهان ابراز داشت، روزه حقيقي شخص مومن را از همه گناهان پاك مي كند و او را همچون روزي كه از مادر متولد شده پاك و مطهر مي گرداند، روزه حقيقي انسان را از همه آلودگي هاي فكري و قلبي و خيالي پاك مي كند و به او روحي تازه و قلبي مملو از ايمان و اراده بر استقامت بر صراط مستقيم و دوري از گناه مي بخشد، لذا روزه حقيقي آن است كه نتيجه تقوي بر آن مترتب گردد.
   وي با بيان اينكه پيامبر(صلوات الله عليه و آله و سلم) در دعاي اول ماه رمضان فرمودند:« اللهم ارزقنا صيامه و قيامه و تلاوت القرآن فيه» كه اشاره به قيام و شب زنده داري با نماز شب و دعا هاي مشهور در اين ماه و تلاوت قرآن كه بسيار در اين ماه سفارش شده است، دارد، گفت: تلاوت يك آيه قرآن در اين ماه ثواب ختم قرآن در ماه هاي ديگر را دارد، چون ماه رمضان ماه نزول قرآن است، لذا دريافت معانيومفاهيم قرآن كه نشانه هاي آشكار هدايت و تشخيص حق و باطل را در مقابل طالبين هدايت قرار مي دهد، در اين ماه بسيار روان تر از ماه هاي ديگر است.
   وي در پايان با اشاره آيه 153 سوره بقره «استعينوا بالصبر و الصلوه…»، گفت: در روايات در ذيل اين  آيه، صبر را به روزه معنا كرده اند كه بيانگر اين است كه روزه تمرين صبر و استقامت در اطاعت از فرامين الهي مي باشد، همچنين آيه10 سوره زمر «انما يوفي الصابرون اجرهم بغير حساب» هم اشاره به ارزش و اهميت صبر و استقامت دارد.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *