عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

نمايندگان اديان معارف مشترك الهي را سرلوحه كار خود قرار دهند

رئيس حوزه علميه اصفهان در پيامي خطاب به نخستين همايش بين‌المللي اديان توحيدي گفت: نمايندگان گرامي اديان آيين‌هاي توحيدي معارف مشترك الهي را سرلوحه گفت‌و‌‌گو‌هاي عالمانه و خردورزانه خود قرار دهند.

به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، همايش بين‌المللي اديان توحيدي با قرائت پيام حضرت آيت‌ا‌لله مظاهري افتتاح شد.

در بخشي از اين پيام آمده است: معنويت گوهر واحد و جان‌مايه تمام اديان الهي است و به طور اصولي تشريع دين براي تضمين و تأمين معنويت انسان‌ها و معنابخشي به سرتاسر زندگي فردي و جمعي آدمي است.
وي افزود: در قرآن كريم خطاب به مسلمانان آمده است خداوند براي شما همان آييني را مقرر و تشريع نموده كه به نوح(ع) سفارش كرده بود و آنچه بر پيامبر خاتم(ص) وحي شده همان چيزي است كه به ابراهيم، موسي و عيسي كه درود خدا بر آنها باد توصيه شده، آن اين است كه دين را برپا داشته و در آن اختلاف و تفرقه نكنند، بر اين اساس برپا داشتن آيين خداوند تعالي كه در تمام زمينه‌ها كه به معني احيا و اقامه دين است و هم‌چنين پرهيز از تفرقه در مشتركات ديني دو ركن مهم و معناگرايانه‌اي است كه هم در بعد فردي انسان‌ساز و حيات‌بخش است و هم در بعد اجتماعي جامعه‌ساز و تضمين كننده اتحاد و يكپارچگي اهل ايمان و تشكيل‌دهنده جبهه واحد مؤمنان جهان است.
در بخش ديگري از اين پيام آيت‌الله مظاهري با اشاره به رواج فريب‌هاي معنوي در اشكال گوناگون و جديد تصريح شده است: معنويت‌هاي دروغين رواج شاياني پيدا كرده و براساس آن سعي مي‌شود كه انواع معناگرايي بريده از خدا و دين ترويج و تبليغ شود اما معلوم نيست معنويتي كه تنها دستاورد فكر بشر و پديد آمده در خلأ پروردگار و شريعت باشد از چه ميزاني براي رهنمون شدن آدمي به كمال و سعادت ابدي و رهايي بخشيدن او از انحطاط روحي و رواني برخوردار است، قرآن كريم در اين‌باره تصريح مي‌كند كه اعتقاد به پنج اصل مشترك بين اديان، برون مايه ايمان و معنويت است و همه مؤمنان عالم بايد به اين اصول مشترك ايمان داشته باشند و هر كس به اين اصول پنج‌گانه كفر ورزد به راه گمراهي رفته است و نمي‌تواند به سرمنزل سعادت و رشد و كمال معنوي دست يابد.
در ادامه پيام رئيس حوزه علميه اصفهان آمده است: برابر آيه شريفه قرآن خداوند، فرشتگان الهي، همه كتاب‌هاي آسماني و همه پيامبران خدا در روز واپسين و معاد، پنج اصل مشترك ايمان ارزشي و در حقيقت گوهر واحد اديان خداوندي و مسير هدايت و سعادت آدمي را تشكيل مي‌دهند، بنابراين معنويتي كه در خلأ اين اصول اساسي و بريده از ايمان به غيب شكل گرفته باشد، نمي‌تواند انسان را به كمال رشد برساند.
وي اميد و آرامش، شادابي و رضايت باطن، معناداري زندگي، برخورداري از زندگي اصيل و فهم و هضم تفاوت‌هاي خود با ديگران را از جمله مؤلفه‌هاي معناگرايانه‌اي دانسته كه در پرتو دين و دين‌داري به دست مي‌آيد و تأكيد كرده است: رضا دادن به امور تغييرناپذير، انضباط دروني داشتن، جدي گرفتن زندگي و برخورداري از صداقت كامل از ديگر عناصر با اهميت در اين امر است و نمي‌توان اين مؤلفه‌هاي معنوي را در عرصه‌اي بريده از خدا و ايمان به غيب و در خلأ راهنمايي پيامبران جستجو كرد.
آيت‌الله مظاهري در بخش ديگري از پيام خود به همايش اديان توحيدي آورده است: اما عدالت كه دومين موضوع مورد بحث در همايش حاضر است از بااهميت‌ترين و بافضيلت‌ترين مشتركات اديان توحيدي و يكي از اهداف واحد پيامبران خدا است، آرمان بلندي كه همه موحدان عالم و بلكه همه انسان‌ها به صورت فطري به آن عشق مي‌ورزند و آن را گرامي مي‌دارند، به بيان دقيق و عميق قرآن كريم، انبياي الهي با سه ابزار بسيار مهم بينات، كتاب‌هاي آسماني و ميزان سنجش حق از باطل به سوي بشريت روان شده‌اند تا زمينه‌اي را مهيا و فراهم سازند كه انسان خود مجري قسط و عدالت باشد.
در قرآن كريم آمده است كه انبياء با سه وسيله با اهميت مبعوث شده‌اند تا مردم را به حدي از آگاهي و معرفت ديني و شعور انساني برسانند و به گونه‌اي آنها را تربيت كنند كه انسان‌ها خود اجرا كننده عدالت باشند و اين راه دشوار را با پاي خويش و نه با اجبار و سيطره ديگران بپيمايند و البته در ادامه آيه، سخني از ضمانت اجراي اين هدف والا در برابر گردنكشان و طغيان‌گران مي‌شود كه مانع اجراي قسط و عدل در صحنه حيات بشري هستند.
رئيس حوزه علميه اصفهان با بيان اينكه درباره مسئله عدالت، از منظر‌هاي گوناگون معرفت‌شناسانه سخنان بسيار گفته شده، بيان داشت: عدالت در ساحت توصيف و در مرحله سخن، از وسيع‌ترين ميدان‌ها برخوردار است و در صحنه اجرا، با كمترين اقبال و بخت‌ياري رو به ‌رو است، چرا كه عدالت و قسط حقيقتي است كه به نفع هيچ شخص‌ و گروهي جريان نمي‌يابد مگر آنكه به همان اندازه به سود و نفع آنها جريان مي‌يابد و به همين سبب چه بسا موارد بي‌شماري كه به تعبير امام علي(ع) كه امام قسط، صداي بلند عدل و شهيد راه عدالت است، شنيدن حق و عرضه نمودن عدالت نيز به آدميان گران مي‌آيد چنانكه در قرآن نيز مي‌فرمايد: “به درستي‌كه كسي كه شنيدن حق و يا عرضه داشتن عدالت به او، برايش مشكل و سنگين باشد، عهد به آن براي وي گران‌تر و گزاف‌تر خواهد بود” بنابراين براي اقامه قسط و عدل و براي اينكه انسان با پاي خود راه دشوار عدالت را بپيمايد و با رغبت و ميل عدالت را هر چند به زيان خود باشد احياء و اجرا كند كه براي اين كار هم آگاهي‌بخشي و هم فرهنگ‌سازي لازم است و هم تمرين و مجاهدت.
در ادامه اين پيام تاكيد شده است: اديان و آيين‌هاي متعالي در اين مسير نقش و جايگاه برجسته‌اي دارند، سخن واحد و آموزه‌هاي مشترك آيين‌هاي الهي و توحيدي عدالت است و مبارزه با ظلم، ستم، طغيان و سركشي عليه قسط همه اديان بر اين معنا اتفاق نظر دارند كه بايد اين روحيه ابتدا در درون يك‌يك آدميان و تمرين و مجاهدت با نقش شفقت بر خلق تقويت شود تا انسان به حق و راستي پاي در راه عدالت نهد و آن را به نفع خود و ديگران به شمار آورد.
آيت‌الله مظاهري در پايان متذكر شده است: اين همايش و گرد‌همايي خردورزانه نمايندگان محترم اديان به بارور شدن هر چه بهتر اين مباحث كمك و مساعدت مي‌نمايد و زمينه‌هاي مساعدت براي گسترش عدالت و معنويت در جامعه بشريت را فراهم مي‌كند.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *