به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، همايش بينالمللي اديان توحيدي با قرائت پيام حضرت آيتالله مظاهري افتتاح شد.
در بخشي از اين پيام آمده است: معنويت گوهر واحد و جانمايه تمام اديان الهي است و به طور اصولي تشريع دين براي تضمين و تأمين معنويت انسانها و معنابخشي به سرتاسر زندگي فردي و جمعي آدمي است.
وي افزود: در قرآن كريم خطاب به مسلمانان آمده است خداوند براي شما همان آييني را مقرر و تشريع نموده كه به نوح(ع) سفارش كرده بود و آنچه بر پيامبر خاتم(ص) وحي شده همان چيزي است كه به ابراهيم، موسي و عيسي كه درود خدا بر آنها باد توصيه شده، آن اين است كه دين را برپا داشته و در آن اختلاف و تفرقه نكنند، بر اين اساس برپا داشتن آيين خداوند تعالي كه در تمام زمينهها كه به معني احيا و اقامه دين است و همچنين پرهيز از تفرقه در مشتركات ديني دو ركن مهم و معناگرايانهاي است كه هم در بعد فردي انسانساز و حياتبخش است و هم در بعد اجتماعي جامعهساز و تضمين كننده اتحاد و يكپارچگي اهل ايمان و تشكيلدهنده جبهه واحد مؤمنان جهان است.
در بخش ديگري از اين پيام آيتالله مظاهري با اشاره به رواج فريبهاي معنوي در اشكال گوناگون و جديد تصريح شده است: معنويتهاي دروغين رواج شاياني پيدا كرده و براساس آن سعي ميشود كه انواع معناگرايي بريده از خدا و دين ترويج و تبليغ شود اما معلوم نيست معنويتي كه تنها دستاورد فكر بشر و پديد آمده در خلأ پروردگار و شريعت باشد از چه ميزاني براي رهنمون شدن آدمي به كمال و سعادت ابدي و رهايي بخشيدن او از انحطاط روحي و رواني برخوردار است، قرآن كريم در اينباره تصريح ميكند كه اعتقاد به پنج اصل مشترك بين اديان، برون مايه ايمان و معنويت است و همه مؤمنان عالم بايد به اين اصول مشترك ايمان داشته باشند و هر كس به اين اصول پنجگانه كفر ورزد به راه گمراهي رفته است و نميتواند به سرمنزل سعادت و رشد و كمال معنوي دست يابد.
در ادامه پيام رئيس حوزه علميه اصفهان آمده است: برابر آيه شريفه قرآن خداوند، فرشتگان الهي، همه كتابهاي آسماني و همه پيامبران خدا در روز واپسين و معاد، پنج اصل مشترك ايمان ارزشي و در حقيقت گوهر واحد اديان خداوندي و مسير هدايت و سعادت آدمي را تشكيل ميدهند، بنابراين معنويتي كه در خلأ اين اصول اساسي و بريده از ايمان به غيب شكل گرفته باشد، نميتواند انسان را به كمال رشد برساند.
وي اميد و آرامش، شادابي و رضايت باطن، معناداري زندگي، برخورداري از زندگي اصيل و فهم و هضم تفاوتهاي خود با ديگران را از جمله مؤلفههاي معناگرايانهاي دانسته كه در پرتو دين و دينداري به دست ميآيد و تأكيد كرده است: رضا دادن به امور تغييرناپذير، انضباط دروني داشتن، جدي گرفتن زندگي و برخورداري از صداقت كامل از ديگر عناصر با اهميت در اين امر است و نميتوان اين مؤلفههاي معنوي را در عرصهاي بريده از خدا و ايمان به غيب و در خلأ راهنمايي پيامبران جستجو كرد.
آيتالله مظاهري در بخش ديگري از پيام خود به همايش اديان توحيدي آورده است: اما عدالت كه دومين موضوع مورد بحث در همايش حاضر است از بااهميتترين و بافضيلتترين مشتركات اديان توحيدي و يكي از اهداف واحد پيامبران خدا است، آرمان بلندي كه همه موحدان عالم و بلكه همه انسانها به صورت فطري به آن عشق ميورزند و آن را گرامي ميدارند، به بيان دقيق و عميق قرآن كريم، انبياي الهي با سه ابزار بسيار مهم بينات، كتابهاي آسماني و ميزان سنجش حق از باطل به سوي بشريت روان شدهاند تا زمينهاي را مهيا و فراهم سازند كه انسان خود مجري قسط و عدالت باشد.
در قرآن كريم آمده است كه انبياء با سه وسيله با اهميت مبعوث شدهاند تا مردم را به حدي از آگاهي و معرفت ديني و شعور انساني برسانند و به گونهاي آنها را تربيت كنند كه انسانها خود اجرا كننده عدالت باشند و اين راه دشوار را با پاي خويش و نه با اجبار و سيطره ديگران بپيمايند و البته در ادامه آيه، سخني از ضمانت اجراي اين هدف والا در برابر گردنكشان و طغيانگران ميشود كه مانع اجراي قسط و عدل در صحنه حيات بشري هستند.
رئيس حوزه علميه اصفهان با بيان اينكه درباره مسئله عدالت، از منظرهاي گوناگون معرفتشناسانه سخنان بسيار گفته شده، بيان داشت: عدالت در ساحت توصيف و در مرحله سخن، از وسيعترين ميدانها برخوردار است و در صحنه اجرا، با كمترين اقبال و بختياري رو به رو است، چرا كه عدالت و قسط حقيقتي است كه به نفع هيچ شخص و گروهي جريان نمييابد مگر آنكه به همان اندازه به سود و نفع آنها جريان مييابد و به همين سبب چه بسا موارد بيشماري كه به تعبير امام علي(ع) كه امام قسط، صداي بلند عدل و شهيد راه عدالت است، شنيدن حق و عرضه نمودن عدالت نيز به آدميان گران ميآيد چنانكه در قرآن نيز ميفرمايد: “به درستيكه كسي كه شنيدن حق و يا عرضه داشتن عدالت به او، برايش مشكل و سنگين باشد، عهد به آن براي وي گرانتر و گزافتر خواهد بود” بنابراين براي اقامه قسط و عدل و براي اينكه انسان با پاي خود راه دشوار عدالت را بپيمايد و با رغبت و ميل عدالت را هر چند به زيان خود باشد احياء و اجرا كند كه براي اين كار هم آگاهيبخشي و هم فرهنگسازي لازم است و هم تمرين و مجاهدت.
در ادامه اين پيام تاكيد شده است: اديان و آيينهاي متعالي در اين مسير نقش و جايگاه برجستهاي دارند، سخن واحد و آموزههاي مشترك آيينهاي الهي و توحيدي عدالت است و مبارزه با ظلم، ستم، طغيان و سركشي عليه قسط همه اديان بر اين معنا اتفاق نظر دارند كه بايد اين روحيه ابتدا در درون يكيك آدميان و تمرين و مجاهدت با نقش شفقت بر خلق تقويت شود تا انسان به حق و راستي پاي در راه عدالت نهد و آن را به نفع خود و ديگران به شمار آورد.
آيتالله مظاهري در پايان متذكر شده است: اين همايش و گردهمايي خردورزانه نمايندگان محترم اديان به بارور شدن هر چه بهتر اين مباحث كمك و مساعدت مينمايد و زمينههاي مساعدت براي گسترش عدالت و معنويت در جامعه بشريت را فراهم ميكند.