برهمين اساس است كه عيدِ پس از اختتام رمضان را فطر يعني رجوع وبازگشت نام نهاده اند . وعيد وشادماني اين روز نيز به مناسبت همين نوشدن وتحول وتولد دوباره ي روح انسان روزه داراست.
وي با اشاره به فرهنگ هاي كهن بشري افزود: بزرگترين عيد يونان باستان جشني است كه به نام زئوس خداي خدايان انجام مي گرفت ودر واقع جشن فرارسيدن بهار بود . همچنين بزرگترين عيد ايران باستان يعني نوروز نيز بخاطر فرارسيدن بهار وتحول طبيعت و برجسته ترين اعياد مذهبي هند نيز در ارتباط با تحولات طبيعت وماجراهاي اساطيري زندگي خدايان بوده است و چنانچه ملاحظه مي كنيد هيچ يك از اين اعياد با مسؤوليت ها وتحولات انسان ارتباط چنداني ندارد.
در حالي كه بزرگترين اعياد اسلامي يعني عيد فطر وعيد قربان هر دو به انجام مسؤوليت ها ي انسان مربوط است. اولي به شكرانه ي توفيق در مهار غرائز وانجام روزه ي رمضان ودومي به شكرانه ي توفيق در انجام دشوارترين تكليف الهي ومانور موفّق اطاعت بي چون وچرا از خداي متعال! اين نشان مي دهد كه اسلام تا چه حد براي رشد وتحول روحي ومعنوي انسان، ارزش قائل است.
معاون فرهنگي وتبليغي دفتر اصفهان در ادامه با اشاره به نحوه ي برگزاري اعياد اسلامي ومقايسه ي آن با اعياد اديان وفرهنگ هاي ديگرگفت: در اديان وفرهنگ هاي ديگر بطور عموم، اعياد وجشن هاي مذهبي در شادي وشادماني خلاصه مي شودوحتي مراسم نيايش وعبادت آنها بيشتر جنبه ي وِرد وآواز خواني دارد تاذكر وفكر جدي! ولي در اسلام، مراسم عيد در همان حالي كه با شادي وشادماني همراه است، قسمت هاي اصلي آن عبارت است از نماز وخطبه و زكات و قرباني و ذكرهاي عبادي و بررسي وتحليل مسائل اساسي جامعه ودنيا! زيرا اسلام مي خواهد عيد را به ابزار برانگيختن احساس مسؤوليت فردي وجمعي تبديل كندتا ازاين فرصت بيشترين بهره برداري به نفع مردم ودگرگوني آنان به عمل آيد.