عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

كودكانمان را خلاق، منتقد و پرسشگر تربيت كنيم

به همت معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي در گروه فلسفه و كلام و با حضور فرهيختگان روحاني و مبلغان، اولين نشست تخصصي فلسفه براي كودك و نوجوان در دفتر اصفهان برگزار شد ....

به همت معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي در گروه فلسفه و كلام و با حضور فرهيختگان روحاني و مبلغان، اولين نشست تخصصي فلسفه براي كودك و نوجوان در دفتر اصفهان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، عبدالمجيد خطيب رييس اداره معاونت آموزش با اعلام اين خبر گفت: براي اين كه كودكاني خلاق و متفكر داشته باشيم، بايستي فرصت تحقيق، آزمايش و تفكر را برايشان فراهم كنيم؛ وي با اشاره به اينكه متأسفانه اداره آموزش و پرورش ما هنوز به صورت آموزش محور عمل مي كند، افزود: آموزش صرف مانع از بروز استعدادها و توانايي هاي كودكان و نوجوانان خواهد شد.

خطيب خاطرنشان كرد: هدف فلسفه براي كودك و نوجوان آن است كه از انتقال مستقيم مفاهيم به آنان جلوگيري كند و اين قشر را به نوعي در جريان مكانيسم دانش قرار دهد، و اين مجال را بدهد كه آنها آزمايش كنند، تجربه كنند، تفكر و انتقاد كنند و خود به كشف واقعيات هاي پنهان بپردازند.

وي با اشاره به برخي از روش هاي مطرح شده در اين نشست گفت: از طريق اين روش مي توان بازخورد تفكرات كودك را هدايت كرد و در واقع با استفاده از پردازش و نقادي يك داستان است كه مي توان موتور ذهن كودك را روشن و آن را وادار به تفكر كرد؛كودكان و نوجوانان از طريق داستان بايستي بتوانند محتوا و مفاهيم اصلي و شاخص هاي آن را كشف و درباره آن به تفكر و سپس به بحث و گفتگو بپردازند.

رييس اداره آموزش دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، با بيان اين كه تكرار اين طرح در طي گذشت زمان مي تواند ذهن كودك را خلاق و انتقادي پرورش دهد به تفاوت هاي فلسفه براي كودك با ساير طرح ها نظير كلاس هاي خلاقيت اشاره كرد و اظهار داشت: اين طرح بر جنبه تفكري و استدلالي موضوع تكيه مي كند و با توجه به مفاهيمي كه هر يك به نوعي در فلسفه قابل طرح است سعي مي كند به جاي آموختن مفاهيمي چون مفاهيم اخلاقي، زيبايي شناسي و … بر تفكر روي آن ها اصرار مي ورزد. در فلسفه براي كودك، قرار است كه كودكان پرسشگر باشند و مخاطباني باشند كه خود به فراگيري دانش مي پردازند.

خطيب با اشاره به نحوه برگزاري اين گونه جلسات براي كودك و نوجوان گفت: در اين روش كودكان دور هم نشسته و يكديگر را مي توانند ببينند و مربي تنها هدايت كننده ي مباحث مي باشد و نمي گذارد كه كودكان در گفتگوي خود از موضوع خارج شوند و فرافكني كنند. اين شيوه شبيه برگزاري جلسات درس در حوزه علميه است، مربي نيز يكي ازهمان افراد جلسه مي شود و طوري وانمود مي كند كه گويي خود چيزي نمي داند.

رييس اداره معاونت آموزش دفتر اصفهان در پايان تقويت مهارت تكلم در كودكان را از ديگر محاسن آن بر شمرد و بيان كرد: يكي از ويژگي هاي مهم اين برنامه اين است كه طرح فلسفه براي كودك ريشه اي و جامع بوده و ساير طرح ها را نيز مي تواند در بر بگيرد، وي گفت: اين روش مقطعي نيست و پس از مدتي قدرت تميز كودك را ارتقاء مي دهد و كودك هم مي تواند به تحليل و تشخيص درست مسايل پيرامون خود نيز دست پيدا كند.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *