به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، فريبرز راهدان، معاون پژوهشي اين دفتر با اشاره به ظرفيت هاي ماه مبارك رمضان گفت: اين ماه مبارك، افزون بر فرصتي كه براي اصلاح وخودسازي در اختيار مومنان مي گذارد، يك ظرفيت عظيم اجتماعي نيز محسوب مي شود كه مي توان از آن براي حل معضلات فرهنگي واجتماعي جامعه به ويژه در حوزه فرهنگ عمومي بهره گرفت . وي افزود: ماه رمضان، هم ازحيث بازه زماني (به دليل پوشش دادن يك دوازدهم سال) وهم ازحيث كاركرد ويژه (انجام گسترده ترين عبادت توسط مومنان در اين ماه، يعني روزه داري) وهم ازحيث اثر بخشي (ايجاد تغييرات محسوس در ظاهر و بطن جامعه) ويژگي هاي برجسته اي دارد و به تعبير درست، “ماه بركت” است . از اينرو منتهي شدن اين ماه مبارك به يك جشن عبادي جمعي (عيد فطر ) نيز ويژگي خاصي است كه مي توان از آن براي ارزيابي فعاليت هاي انجام شدۀ يكماه استفاده كرد .
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان ادامه داد: دراين راستا و براي گام نخست، همان گونه كه مقام معظم رهبري از نخبگان حوزوي و دانشگاهي و مسئولان مطالبه نمودند، مي توان با انجام مطالعات دقيق وبررسي كارشناسانه، فهرست نقاط ضعف و قوت جامعه به ويژه در حوزۀ فرهنگ عمومي را به دست آورد، و سپس با اولويت گذاري مسايل و طرح هر يك از آنها به عنوان جدي ترين مساله و محور براي انجام فعاليت هاي فرهنگي و ديني، از ظرفيت ماه مبارك رمضان در هر سال بهره گرفت.
راهدان خاطرنشان كرد، نامگذاري ماه مبارك رمضان در هر سال براي ترويج يكي از فضايل و يا حل يكي از معضلات حوزه فرهنگ عمومي بسيار مناسب است و مي تواند فعاليتها را هدفمند و جهت دهي نمايد.
راهدان ضمن تبيين نقش خطير متوليان فرهنگي جامعه در حوزه فرهنگ عمومي ابراز داشت : حوزه فرهنگ عمومي از جدي ترين زمينه هايي است كه متوليان فرهنگي جامعه بايد به آن بپردازند؛ زيرا پس از گذشت سه دهه از استقرار نظام جمهوري اسلامي و صرف هزينه ها و منابع فراوان مالي و انساني، هنوز اين مساله در زمره نقاط ضعف و مغفول قرار دارد و نه تنها از اهميت و اولويت آن كاسته نشده، بلكه همواره در صدر مطالبات و خواسته هاي مقام معظم رهبري بوده و در رهنمودهاي اخير ايشان نيز بر آن تاكيد شده است.
وي در همين خصوص گفت: نهادهاي فرهنگي و به ويژه بخش هاي پژوهشي و فرهنگي آنها در اين زمينه مسئوليت خطيري دارند و بايد در پاسخگويي به نيازها و اولويتهاي اين مساله پيشگام باشند.
معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان بيان داشت: متوليان امور فرهنگي وبه ويژه سازمانهاي متولي فرهنگ ديني مي توانند با برنامه ريزي مناسب از فرصت و ظرفيت عظيم ماه مبارك رمضان در راستاي ارتقاي فرهنگ ديني و معنوي و تعميق باور وايمان آحاد جامعه استفاده نمايند و از آمادگي خاص روحي و معنوي مخاطبان و نيز عنايات والطاف خاص الهي كه دراين ماه مبارك بيش از هر زمان ديگري متبلور و متجلي است بيشترين بهره را ببرند.