عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

امير مؤمنان علي (عليه السلام) تابلويي بي بديل از عدالت وحريت، براي هميشه ي تاريخ زندگي انسان ها هستند

در آستانه 13 رجب سالروز ولادت يگانه مولود كعبه، حضرت علي عليه السلام، حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر صافي اصفهاني ....

در آستانه 13 رجب سالروز ولادت يگانه مولود كعبه، حضرت علي عليه السلام، حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر صافي اصفهاني، رييس نمايندگي مركز ملي پاسخگويي در دفتر تبليغات اسلامي اصفهان در گفتگو با روابط عمومي اين دفتر، در تبيين مفهوم حقيقي عدالت از ديدگاه اسلام، گفت: عدالت مهمترين خصيصه ي يك جامعه انساني است، در واقع هويت جامعه انساني در گرو تجلي عدالت در تمام شؤون آن است، وي افزود: نكته اي كه بايد توجه داشت اين است كه عدالت يك خصيصه ي انساني است كه ريشه در فطرت بشر دارد و همانند فطرت خداجويي كه نياز به تاسيس ندارد، و انبيا(عليهم السلام) صرفا وظيفه داشته اند آن را غبار روبي كنند وبه تعبير زيباي قرآن: فذكِّر انَّما انتَ مُذَكِّر، لستَ عليهم بمُصيطِر(غاشيه/21 و22 )؛ فطرت عدالت جويي وعدالت گرايي نيز مي بايست يادآوري وتذكر داده شود و زنگار غفلت وفراموشي از آن زدوده شود؛ دراين صورت است كه عدالت نيز همچون عبادت به يك فرهنگ عمومي تبديل خواهد شد ودر تمام سطوح اجتماع جلوه گر خواهد شد.

وي با اشاره به اينكه عدالت يك امر دستوري وآيين نامه اي نيست ، گفت: اشتباه خيلي ها اين است كه فكر مي كنند عدالت را مي توان به جامعه ديكته نمود و صرفا با وضع قوانين و اعمال نظارت هاي مدني عدالت را اجرا كرد! در حالي كه اينطور نيست ! تحقق عدالت، چندان به آيين نامه ومنشور نياز ندارد ؛ عدالت مي بايست به يك دغدغه و وجدان فردي در تمام آحاد اجتماع تبديل شود و هر فردي در جامعه همانطور كه خود را مكلف به اقامه نماز و نيازمند به ارتباط با خدا مي داند، خود را مكلف ومحتاج به اقامه عدل وقسط بداند ودر مجموع به اين باور برسد كه سود دنيا وآخرت او با  حركت پيوسته بر مسير عدالت ، تأمين خواهد شد.

صافي در ادامه به تبيين مفهوم عدالت از ديدگاه امير مؤمنان (عليه السلام) پرداخت و گفت: سيزده رجب سالروز ولادت مردي است كه تعريف عدالت بدون توجه به شخصيت و اوصاف او امكان پذير نخواهد بود. او براي هميشه ي تاريخ زندگي انسان ها، تابلويي بي بديل از عدالت و حريت است .

رييس نمايندگي مركز ملي پاسخگويي در دفتر تبليغات اسلامي اصفهان خاطرنشان كرد، امير مؤمنان علي(عليه السلام) در حكمت 437 نهج البلاغه در تبيين مفهوم عدالت فرموده اند: «العدلُ يضع الامورَ مواضعَها » يعني عدل جريان ها را در مجراي طبيعي خود قرار مي دهد. اين تعبير گوياي آن است كه عدالت ، نوعي بازگشت ورجعت فرد وجامعه به وضعيت طبيعي ونرمال خود  است ؛ در واقع قرار گرفتن افراد ونهاد هاي اجتماعي در پازلي است كه آفريدگار متعال ترسيم فرموده است ؛ پازلي كه در صورت چينش درست واصولي ومنطبق بر فطرت ، حركت ودستيابي انسان به كمال را در پي خواهد داشت. 

وي اضافه كرد، حضرت در ادامه اين تعبير مي فرمايند:«العدل سائس عام » يعني عدالت قانوني است عام كه همه ي اجتماع را در بر مي گيرد و بزرگراهي است كه همه بايد از آن عبور كنند ؛ اين تعبير ، مُهر تأييدي است بر اين مطلب كه عدالت يك وظيفه قشري وديكته شده از خارج نيست ونمي تواند باشد ؛ بلكه همانند نياز عمومي انسان ها به مقوله عبادت وخدا پرستي كه ريشه در اعماق فطرت وسرشت آنان دارد،عدالت نيز يك نياز وضرورت روحي وفطري براي تكامل نوع بشر است.

صافي بيان اينكه محصول اين سخنان اين است كه ابتدا، دعوت عمومي به عدالت وبازگشت به فطرت عدالت محوري وتبيين ميادين مختلف اجراي عدالت، مي بايست به عنوان مهم ترين محور در كاركرد نهادهاي تبليغ ديني تعريف شود تا بتدريج عدالت خواهي وعدالت پيشگي به يك فرهنگ عمومي وروح حاكم بر تمامي ارتباطات انساني تبديل شود، گفت: بديهي است كه متعاقب اين رخداد ، عدالت به يك مطالبه عمومي تبديل خواهد شد و اجرا و تحقق آن در لايه هاي زندگي اجتماعي  نيز سهل و اجتناب ناپذير خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمين صافي اصفهاني همچنين با اشاره به لزوم شناخت حقيقت عدالت علوي افزود: امير مؤمنان عدالت را از خود آغاز نمود؛ او نفس عدالت بود؛ پيكره ومجسمه عدالت بود؛ او اين درس را به همه داد كه تا عادل نباشي و روح و انديشه و باور خود را با عدالت عجين نكني، نمي تواني جامعه عدالت مرام وعدالت محور ايجاد كني؛ عدالت يك شعار نيست، يك شعور و باور و عزم است؛ يك چينش از پايين به بالا و از فرد تا جامعه است؛ نمي توان از جامعه اي كه افراد آن در زندگي فردي و شخصي خود از عدالت مايه نگذاشته اند و آنجا هم كه دم از عدالت مي زنند نگران  منافع خويشند وعدالت را تا بدانجا بر مي تابند كه به منافع زود گذرشان تنه نخورد، انتظار سر تسليم نهادن در برابر عدالت را داشت؛ در چنين جامعه اي ،عدالت يك آرزوي دست نايافتني خواهد بود؛ وي خاطرنشان كرد، رمز و راز تاكيد بر حاكميت فقيه عادل در نظام اسلامي نيز دقيقا مبتني بر همين باور است كه اين حكومت بدون زعامت فقيه عادل، قادر به اقامه ي عدالت حقيقي و شكوفايي فرهنگ عدالت در جامعه نخواهد بود.

صافي در پايان گفت: امير مؤمنان(عليه السلام) بيش و پيش از آن كه به حاكميت عدالت اجتماعي پافشاري داشته باشند، به حاكميت عدالت فردي تاكيد داشته اند؛ بدين معنا كه تا عدالت فردي اجرا نشود و عدالت به صورت يك فرهنگ در نيايد و هرفردي در اجتماع، عدالت را در لايه هاي فردي و شخصي زندگي خود به اجرا در نياورد، هرگز تحقق عدالت در حكومت وسياست واقتصاد، عملي نخواهد بود.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *