به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان،دكتر ياري كاوكوا، محقق رسمي دانشگاه يووسكولاي فندلاند در حضور محققين حوزوي و دانشگاهي رشتههاي فلسفي، سخنراني خود را با ارائة مقالهاي دربارة مسئله خودآگاهي در فلسفة ابنسينا، سهروردي و ملاصدرا آغاز كرد.
مجيد مهدوي معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان با اعلام اين خبر گفت: در اين جلسه دكتر كاوكوا به ارائةديدگاه خود و مقايسة بين ديدگاههاي اين سه فيلسوف مسلمان دربارةمسئلة خودآگاهي پرداخت و استدلال كرد كه ابنسينا، سهروردي و ملاصدرا با توصيف و تعريف مشابهي به خودآگاهي ميپردازند.
وي گفت: ديدگاه دكتر كاوكوا اين است كه هر دو انديشمند متأخر حتي در تعبيرات از ابنسينا تبعيت ميكنند و منظر اولشخص ما را به متعلقات تجربههايمان خصوصيت تحويلناپذير و ثابت تجربه ميدانند.
اما با وجود اين شباهت در مبناي پديداري، تفاوتهاي قابل ملاحظهاي در كاربرد نظري آن وجود دارد كه نهايتاً براي فهم تعريف صحيح پديده لوازمي دارد.
معاون پژوهشي دفتر اصفهان افزود: اين تحول از ابنسينا تا ملاصدرا، در صورتي جالب است كه به شباهتهاي ميان گفتههاي اين فيلسوفان اسلامي قرون ميانه و دغدغههاي معاصر در فلسفة ذهن توجه كنيم.
مجيد مهدوي بيان كرد: توجه تحليلي به انواع خودآگاهي، پيوند آن با استدلالورزي روانشناختي و درگيري پديدارشناختي با تعيين حدود صحيح بنياديترين نوع خودآگاهي اموري هستند كه براي فيلسوفان معاصر آشنايند.
در واقع اين شباهت گاهي چنان شديد است كه يك مورخ محتاط فلسفه بايد از خود بپرسد كه آيا تفسيري كه ارائه ميدهد مشكلي دارد و آيا منابع به جهت فرضهاي آناكرونيستي دربارة ابزارهاي مفهومي و دادههاي پديداري موجود براي انديشمندان تاريخي اين بحث، زباني اينچنين آشنا دارند.
اين موضوعي كاملاً جدي است، زيرا محققان برجستهاي هستند كه امكان مفهومي وجود سابجكتيويتي را به عنوان موضوع بحث فلسفي پيش از دورة جديد فلسفة اروپايي مورد ترديد ميدانند.
وي اظهار داشت: وي در جاي ديگري تلاش كرد استدلالي كلي را عليه اين مشكلات ارائه كند و معتقد بود كه متوني كه معرفي كردهاست اين ديدگاه را تأييد ميكنند كه شعور بالذات ابنسينا، سهروردي و ملاصدرا از شهودهاي ما دربارة خودآگاهي فاصلة زيادي ندارند، اگر آنها را در قالب التزامات فلسفي معاصر درآوريم.
لازم به ذكر است، محققين در جلسه با ادامه بحث و مناظرهاي، نظرات خود را پيرامون مسائل مطرح شده بيان كردند و دكتر كاوكوا به پرسشهاي مطرح شده پيرامون بحث پاسخ گفت.
مجيد مهدوي معاون پژوهشي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان با اعلام اين خبر گفت: در اين جلسه دكتر كاوكوا به ارائةديدگاه خود و مقايسة بين ديدگاههاي اين سه فيلسوف مسلمان دربارةمسئلة خودآگاهي پرداخت و استدلال كرد كه ابنسينا، سهروردي و ملاصدرا با توصيف و تعريف مشابهي به خودآگاهي ميپردازند.
وي گفت: ديدگاه دكتر كاوكوا اين است كه هر دو انديشمند متأخر حتي در تعبيرات از ابنسينا تبعيت ميكنند و منظر اولشخص ما را به متعلقات تجربههايمان خصوصيت تحويلناپذير و ثابت تجربه ميدانند.
اما با وجود اين شباهت در مبناي پديداري، تفاوتهاي قابل ملاحظهاي در كاربرد نظري آن وجود دارد كه نهايتاً براي فهم تعريف صحيح پديده لوازمي دارد.
معاون پژوهشي دفتر اصفهان افزود: اين تحول از ابنسينا تا ملاصدرا، در صورتي جالب است كه به شباهتهاي ميان گفتههاي اين فيلسوفان اسلامي قرون ميانه و دغدغههاي معاصر در فلسفة ذهن توجه كنيم.
مجيد مهدوي بيان كرد: توجه تحليلي به انواع خودآگاهي، پيوند آن با استدلالورزي روانشناختي و درگيري پديدارشناختي با تعيين حدود صحيح بنياديترين نوع خودآگاهي اموري هستند كه براي فيلسوفان معاصر آشنايند.
در واقع اين شباهت گاهي چنان شديد است كه يك مورخ محتاط فلسفه بايد از خود بپرسد كه آيا تفسيري كه ارائه ميدهد مشكلي دارد و آيا منابع به جهت فرضهاي آناكرونيستي دربارة ابزارهاي مفهومي و دادههاي پديداري موجود براي انديشمندان تاريخي اين بحث، زباني اينچنين آشنا دارند.
اين موضوعي كاملاً جدي است، زيرا محققان برجستهاي هستند كه امكان مفهومي وجود سابجكتيويتي را به عنوان موضوع بحث فلسفي پيش از دورة جديد فلسفة اروپايي مورد ترديد ميدانند.
وي اظهار داشت: وي در جاي ديگري تلاش كرد استدلالي كلي را عليه اين مشكلات ارائه كند و معتقد بود كه متوني كه معرفي كردهاست اين ديدگاه را تأييد ميكنند كه شعور بالذات ابنسينا، سهروردي و ملاصدرا از شهودهاي ما دربارة خودآگاهي فاصلة زيادي ندارند، اگر آنها را در قالب التزامات فلسفي معاصر درآوريم.
لازم به ذكر است، محققين در جلسه با ادامه بحث و مناظرهاي، نظرات خود را پيرامون مسائل مطرح شده بيان كردند و دكتر كاوكوا به پرسشهاي مطرح شده پيرامون بحث پاسخ گفت.