عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

حجت الاسلام والمسلمين صافي اصفهاني

رييس مركز ملي پاسخ گويي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، در خصوص لباس سياه .....

حجت الاسلام والمسلمين صافي اصفهاني، رييس مركز ملي پاسخ گويي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، با اعلام اين مطلب كه گاهي استناد به روايتي از پيامبر اكرم (ص) در خصوص لباس سياه مي شود دال بر اينكه ايشان فرموده اند: “لباس سياه لباس اهل جهنم مي باشد و پوشيدن آن را نامناسب مي دانند” توضيح داد: بايد گفت كه در نگاه ابتدايي رنگ سياه، يك رنگ مكروه و ناپسند تلقي مي شود و در نماز ، پوشيدن لباس سياه مكروه است. از طرفي نگاه آغازين اسلام به رنگ سياه ، يك نگاه منفي است و هرگز آن را د رحالات عادي و زمينه هاي روزمره زندگي ، به عنوان يك رنگ بر نمي گزيند و آن را رنگ فرعون و نماد طغيان گري ، ظلم و ظلمت معرفي مي كند و مي فرمايد: ” لباس سياه نپوشيد كه لباس فرعون است” كه آدرس اين مطلب در جلد 83 بحارالانوار در صفحه 248 مي باشد.

مدير مركز ملي پاسخگويي شعبه اصفهان، با اشاره به حديثي از امام باقرعليه السلام تاكيد كرد: رنگ برگزيده و انتخاب اول اسلام ، رنگ سفيد است كه امام باقر عليه السلام مي فرمايد: ” هيچ لباسي بهتر از لباس سفيد نيست” بعد از رنگ سفيد، رنگ هاي زرد و سبز از طرف اولياي دين توصيه شده و رنگ هاي برگزيده اسلام است. از نظر اسلام ، رنگ زندگي ، حيات ، حركت و تلاش رنگ سفيد است و آرامش بعد از تلاش و كوشش ، در رنگ سياه (شب) مي باشد. رنگ سياه (همان رنگ شب)، موجب آرامش مي شود و انسان را از خستگي و رنج روز كه در پي تلاش و كوشش به آن دچار گشته است _  پناه مي دهد و آرام مي سازد.. خداوند نيز در قرآن ، سياهي شب را مايه آرامش و روشنايي روز را زمينه ذكر كرده است .

صافي ، رنگ سياه را نشانه ماتم و حالت افسردگي قلمدادكرد و تصريح كرد:  اما رنگ سياه در مكتب اهل بيت ( عليهم السلام) ، فقط و فقط در مصايب و سوگواري ها مورد استفاده قرار گرفته است؛ يعني، يك انتخاب نادر و استثنايي بوده است و نه اتخابي هميشگي. بنابر نقل ابن ابي الحديد در شرح نهج البلاغه ج 16 صفحه 22 امام حسن عليه السلام: در سوگ اميرمؤمنان علي (عليه السلام) جامه ي سياه بر تن كرد و با همين جامه به ميان مردم آمد و براي آنان خطبه خواهند. حاصل كلام اينكه رنگ سياه نشانه عزاداري و سوگ و ماتم است و اينكه در ايام محرم يا شهادت ائمه ( عليهم السلام) لباس سياه مي پوشيم به جهت تعظيم وزنده نگهداشتن حماسه سازيهاي آنان و حزن اندوه در فقدان آن بزرگواران بر تن مي كنيم و نه تنها اشكال ندارد بلكه مستحب هم مي باشد.
منبع: خبرگزاري مرسلات

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *