عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

هفتمين دوره از آموزش هاي مرزباني از مكتب اهل بيت عليهم السلام برگزار گرديد

معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، سومين دوره نقدعرفانهاي نوظهور را ويژه طلاب علاقمند پايه چهار حوزه برگزار كرد ....

معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، سومين دوره نقدعرفانهاي نوظهور را ويژه طلاب علاقمند پايه چهار حوزه برگزاركرد.

حجت الاسلام و المسلمين حميد رضا مظاهري سيف كه در گرايش اخلاق و عرفان پژوهشها و مقالات بسياري داشتند بعنوان استاد اين دوره دعوت شدند؛ دوره كارگاهي نقد عرفانهاي نوظهور به منظور آشنايي هر چه بيشتر با عرفان ها و معنويت هاي نوين برگزارمي شود اين آموزش ها به منظور توسعه دانش افزايي در عرفانهاي عصر حاضر صورت مي گيرد كه شركت كنندگان پس از گذراندن اين دوره ها و اخذ امتياز مطلوب، براي اعزام هاي مختلف به مراكز متقاضي معرفي خواهند شد.

بنيان گذار و رئيس مؤسسه علمي – فرهنگي بهداشت معنوي  حجت الاسلام والمسلمين حميد رضا مظاهري سيف در مقدمه نقد عرفانهاي نو ظهور اين پديده را به عنوان انفجار معنويت در عصر حاضر معرفي مي كند و اظهار مي دارد: معمولا اين طور گفته مي شود كه ما در عصر بازگشت انسان به معنويت يا بازگشت معنويت به زندگي بشر بسر مي بريم، اما  با نگاهي به روند شتاب زده و گسترده ي معنويت گرايي كه چند دهه بيش از عمر آن نمي گذرد، به وضوح نشان مي دهد كه با پديده انفجار معنويت روبروهستيم .

حجت الاسلام و المسلمين مظاهري سيف، سيراب كردن روح تشنه انساني را دليلي براي عرفانهاي نو ظهور بر شمرد و خاطرنشان كرد: انسان مدرن كه به سختي دور از معنويات نگه داشته مي شد و در تمدن زندگي مي كرد كه غير از جهان و زندگي مادي براي چيز ديگري از روش قائل نبود، حريص و عجول و عنان گسيخته به معنويات روي آورده و همانند مردماني كه در قحطي بسر مي برند و انبار ناني يافته اند، سنت هاي كهن عرفاني و معنوي را برگرفته و هر كس تكه يا تكه هايي از مكاتب مختلف را چنگ زده و مي كوشد روح تشنه خود را با آن سيراب كند.

مديرگروه و مؤسس گروه مطالعات جنبش هاي معنوي نوين، ضرورت مطالعه و پژوهش درباره معنويت هاي نوظهور را اينگونه بيان مي دارد: كثرت فرقه هاي معنويت گرايي كه در ايران رايج شده اند، براستي همت و دانش و مهارت محققان را به مصاف مي طلبد. البته ممكن است بعضي از صاحب نظران ارجمند گمان كنند كه بهتر است ما تنها عرفان اسلامي را ارائه دهيم و در اين صورت از نقد اين فرقه هاي معنوي بي نياز هستيم؛ اين درحاليست كه از چند جهت نقد مستقل اين جريان ها ضروري مي نمايد: نخست اينكه اين فرقه ها بخاطر نفوذ در فرهنگ مسلمين تعاليم و روش هاي خود را با برخي از آموزه هاي اسلام همانند معرفي كرده و اذعان مي كنند كه ما هم چيزي را مي گوييم و مي خواهيم كه عرفان اسلامي مي جويد، تنها زبان و شيوه ما امروزي ، متفاوت و مردمي تر است . به اين جهت لازم است تفاوت ها و كاستي هاي اين جريان ها ي معنويت گرا نقادي و تبيين شوددوم اين كه عرفان اسلامي براي ارائه نيازمند زبان و مخاطب شناسي امروزين است و نمي توان با خواندن آثار گذشته به تنهايي با جامعه امروزي ارتباط برقرار كرد و تحفه محبوب و دل نشين به جامعه فرهنگي ارمغان داد و سوم اينكه شناخت نقاط ضعف و كژي ها و كاستي هاي عرفان ها يا اديان عصر جديد، كمك مي كند كه در ارائه امروزين عرفان اسلامي و باز توليد عرفان اسلامي براي مخاطب امروزي و در جامعة معاصر توانمند مي‌سازد.
سوم اينكه شناخت نقاط ضعف و كژي‌ها و كاستي‌هاي عرفان‌ها يا اديان عصر جديد، كمك مي‌كند كه در ارائة امروزين عرفان اسلامي و بازتوليد تعاليم و آموزه‌هاي آن بر اساس شرايط مخاطب معاصر به بي‌راه‌ نرويم و آسيب‌هاي نوآوري در اين حوزه را كاهش دهيم.

رئيس مؤسسه علمي – فرهنگي بهداشت معنوي عوامل پيدايش معنويت هاي نو ظهور را بدين شرح اظهار مي دارد: اگر مردم فطرت الاهي خويش را در نظر نگيرند و مقتضيات آن را با مقتضيات طبيعت از هم باز نشناسند، از هدايت‌هاي فطري محروم و در تمنيات طبيعي گرفتار مي‌شوند.  در اين صورت فريفتة اموري خواهد شد كه مطلوب حقيقي و مورد تمناي فطرت نيست. البته هدايت فطري و دعوت الاهي كه نور او در وجود ماست هيچ گاه خاموش نمي‌شود؛ ولي كساني كه از پس حجاب طبيعت آن را مي‌شنوند و مي‌بينند، از ملاقات با حقيقت ناب محروم شده، از كژراهة تمناهاي طبيعي براي تحقق خواسته‌هاي فطري مي‌كوشند و خود فريبي معنوي از همين جا آغاز مي‌شود. در اين وضعيت انسان در پي خواسته‌هاي طبيعي مي‌رود و مي‌پندارد كه حقيقت و معنويت را خواهد يافت. يا خواسته‌ها مادي و عادي خود را معنويت و مصداق راستين نياز فطري خويش مي‌انگارد.
معنويت اي نو ظهور در راستاي تمناي فطري انسان هستند ولي پاسخي مسخ شده به آن مي دهند. فطرت شيفتة عاشق شدن و دل بستن است اما معنويت هاي نوظهور نظير اشو و كوئيلو عشقي هوسناك و شهوت آلود را پيش نهاد مي كنند. فطرت ما تشنة مشاهدة عظمت و شكوه و جلال و تجربة هيبت و خشيت در برابر آن است اما مرلين منسون پاسخ آن را با كليپ ها و موسيقي هول ناك بلك متال مي دهد. ما شيداي پرستيدن هستيم ولي سايبابا خود را خداي پرستيدني و خالق هستي معرفي مي كند.

 

ادامه دارد …

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *