عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

برگزاري نشست علمي با عنوان محاسن كلام نوري در قرآن و نهج البلاغه در دفتر تبليغات اسلامي اصفهان

به همت معاونت آموزشي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، نشست علمي محاسن كلام نوري در قرآن و نهج البلاغه برگزار شد.در اين نشست كه با ....

به همت معاونت آموزشي دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، نشست علمي محاسن كلام نوري در قرآن و نهج البلاغه برگزار شد.در اين نشست كه با حضو رجمعي از دانش پژوهان كارشناسي ارشد علوم حديث دفتر تبليغات اسلامي اصفهان، برگزارشد و مباحث نوراني قرآن  ونهج البلاغه  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد سياه منصوري، متخصص كلام قرآني و نهج البلاغه  و استاد راهنماي اين گردهمايي علمي، با تقسيم بندي كلام هاي  نوراني اظهارداشت: در يك تقسيم بندي كلي مي توان كلام هاي نوراني را به سه دسته ي كلام نازل ( مجموعه كتب مقدس) ،كلام صاعد ( مجموعه گفتار انبياء  و ائمه اطهار عليهم السلام ) و كلام متعارف سخن ما انسانها تقسيم نمود.
وي خصوصيت اين كلام ها را اينگونه بيان كرد: درسخن نازل و صاعد يك ويژگي مشترك وجود دارد وآن زنده كردن و حيات بخشي انسانهاست و زنده كردن كار آواي الهي است.  حجت الاسلام سياه منصوري در ادامه تمايز كلام نازل وصاعد را تبيين كرد و خاطرنشان كرد: تمايز آواي الهي با كلام ما انسانها در تفهيم و تفهم و كاربري آن است ؛ يعني خداوند متعال علاوه بر تفهيم وتفهم قصد حيات بخشي در روح و روان جامعه در ابعاد مادي و معنوي را دارد.
اين استاد حوزه و دانشگاه، با استناد به زيارت جامعه كبيره و آياتي از قرآن كريم، تصريح كرد: در فرازي از زيارت جامعه مي خوانيم:«كلامكم نور» ؛ كه اين معنا از آن ساطع مي شود كه  احاديث ومواعظ هر دوازده امام معصوم(ع)، نوري از هدايت به همراه دارد  و با عث حيات و روشني بخش جان آدمي مي باشد. وي در ادامه افزود: حديث «ان حديثنا يحي القلوب» به طور مستقيم اشاره به زنده نگه داشتن قلب و روح آدمي دارد و  مهمتر از آن هدايت بخش جريان زندگي مادي و معنوي مي باشد. و اين  ويژگي خاص سخنان معصومين «عليهم السلام»  است كه همچون قرآن كريم خاصيت حيات بخشي و هدايت بخشي دارد.
حجت الاسلام والمسلمين سياه منصوري، با اشاره با آيات نوراني قرآن كريم ارتباط وحي با زندگي انسان را تبيين نمود و تصريح كرد: خداوند متعال در سوره شريفه تين مي فرمايد: «والتين و الزيتون و طور سينين و هذا البلد الامين لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم»  دراين سوره محل هاي وحي يكي پس از ديگري بيان شده تا بگويد راه نجات از نار و رسيدن به نور الهي  چيست؟ و منبع هدايتگر ي  صحيح  و حياتبخشي جامعه در كجاست؟
وي در پايان خاطرنشان كرد: محل نزول وحي حضرت داوود(ع)، حضرت مسيح(ع)، حضرت موسي(ع) و حضرت رسول اكرم (ص)  و انبياء سلف  هستند ؛يعني اگر انسان در رابطه با وحي باشد در احسن قوام است و در مسير هدايت قرار گرفته است ؛ اما اگر دررابطه باوحي نباشد او همان انسان ظلوم جهول است.

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *