حجت الاسلام والمسلمين علي اكبرصافي، معاون منابع انساني دفتر تبليغات اسلاني اصفهان طي سخناني پيرامون فلسفه ي عيد فطر گفت: يكي از ويژگي هاي اعياد اسلامي اين است كه اين اعياد در ارتباط با تحولات انسان ها و بازگشت آنان به خود ملكوتي و معنويت است، برخلاف فرهنگ هاي ديگر كه اعياد و جشن هاي آنان غالبا با تحولات طبيعت مر تبط است و ارتباطي با انسان و مسؤوليت هاي او ندارد، برهمين اساس است كه عيد پس از اختتام رمضان را فطر يعني رجوع و بازگشت نام نهاده اند، شادماني اين روز نيز به مناسبت همين نو شدن وتحول ، تولد و تعالي دوباره ي روح انسان روزه دار است.
حجت الاسلام و المسلمين صافي با اشاره به فرهنگ هاي كهن بشري افزود: بزرگترين عيد يونان با ستان جشني است كه به نام زئوس، خداي خدايان انجام مي گرفت و در واقع جشن فرارسيدن بهار بود؛ همچنين بزرگترين عيد ايران باستان يعني نوروز نيز بخاطر فرارسيدن بهار وتحول طبيعت، و برجسته ترين اعياد مذهبي هند نيز در ارتباط با تحولات طبيعت و ماجراهاي اساطيري زندگي خدايان بوده است وچنانچه ملاحظه مي كنيد، هيچ يك از اين اعياد با مسؤوليت ها و تحولات انسان ارتباط چنداني ندارد، در حالي كه دين مبين اسلام در هر روز عيدي قرار داده و آن روزي است كه انسان در آن مرتكب نافرماني از خداوند بلند مرتبه نشود.
وي در ادامه خاطرنشان كرد، خداوند متعال روزهايي را خاص عموم مسلمانان قرار داد تا در همايش اجتماعي وسيعي با انجام اعمالي يكسان و هماهنگ همه را به تعالي كمالات معنوي دعوت نمايد؛ كه از نمونه بزرگترين اعياد اسلامي، عيد فطر و عيد قربان است كه هر دو مسؤوليت ها يي را واگذار مي كنند كه در راستاي سير كمالات معنوي و مادي انسان توحيدي مي باشد. اولي به شكرانه ي توفيق در مهار غرائز و انجام روزه ي رمضان در جهت قرب الي ا… و دومي به شكرانه ي توفيق در انجام دشوارترين تكليف الهي و مانور موفّق اطاعت بي چون و چرا از خداي متعال، و اين نشانه ي اينست كه اسلام تا چه حد براي رشد وتحول روحي ومعنوي انسان ،ارزش قائل است.
معاون منابع و پشتيباني دفترتبليغات اسلامي اصفهان در ادامه با اشاره به نحوه ي برگزاري اعياد اسلامي ومقايسه ي آن با اعياد اديان وفرهنگ هاي ديگرگفت: در اديان وفرهنگ هاي ديگر بطور عموم، اعياد و جشن هاي مذهبي در شادي و شادماني مادي خلاصه مي شود و حتي مراسم نيايش و عبادت آنها بيشتر جنبه ي وِرد وآواز خواني دارد تا ذكر و فكر ي كه در جهت هدف و علت خلقتشان باشد؛ ولي در اسلام، مراسم عيد در همان حالي كه با شادي وشادماني همراه است، قسمت هاي اصلي آن عبارت است از نماز و خطبه و زكات و قرباني و ذكرهاي عبادي و بررسي و تحليل مسائل اساسي جامعه و دنيا، زيرا اسلام مي خواهد عيد را به ابزار برانگيختن احساس مسؤوليت فردي و جمعي تبديل كند تا از اين فرصت بيشترين بهره برداري به نفع مردم و دگرگوني آنان به عمل آيد و استفاده ي صحيح وحكيمانه از همين فرصت ها ست كه همواره امت اسلامي را زنده نگاه داشته وخواهد داشت.
حجت الاسلام و المسلمين صافي با اشاره به فرهنگ هاي كهن بشري افزود: بزرگترين عيد يونان با ستان جشني است كه به نام زئوس، خداي خدايان انجام مي گرفت و در واقع جشن فرارسيدن بهار بود؛ همچنين بزرگترين عيد ايران باستان يعني نوروز نيز بخاطر فرارسيدن بهار وتحول طبيعت، و برجسته ترين اعياد مذهبي هند نيز در ارتباط با تحولات طبيعت و ماجراهاي اساطيري زندگي خدايان بوده است وچنانچه ملاحظه مي كنيد، هيچ يك از اين اعياد با مسؤوليت ها و تحولات انسان ارتباط چنداني ندارد، در حالي كه دين مبين اسلام در هر روز عيدي قرار داده و آن روزي است كه انسان در آن مرتكب نافرماني از خداوند بلند مرتبه نشود.
وي در ادامه خاطرنشان كرد، خداوند متعال روزهايي را خاص عموم مسلمانان قرار داد تا در همايش اجتماعي وسيعي با انجام اعمالي يكسان و هماهنگ همه را به تعالي كمالات معنوي دعوت نمايد؛ كه از نمونه بزرگترين اعياد اسلامي، عيد فطر و عيد قربان است كه هر دو مسؤوليت ها يي را واگذار مي كنند كه در راستاي سير كمالات معنوي و مادي انسان توحيدي مي باشد. اولي به شكرانه ي توفيق در مهار غرائز و انجام روزه ي رمضان در جهت قرب الي ا… و دومي به شكرانه ي توفيق در انجام دشوارترين تكليف الهي و مانور موفّق اطاعت بي چون و چرا از خداي متعال، و اين نشانه ي اينست كه اسلام تا چه حد براي رشد وتحول روحي ومعنوي انسان ،ارزش قائل است.
معاون منابع و پشتيباني دفترتبليغات اسلامي اصفهان در ادامه با اشاره به نحوه ي برگزاري اعياد اسلامي ومقايسه ي آن با اعياد اديان وفرهنگ هاي ديگرگفت: در اديان وفرهنگ هاي ديگر بطور عموم، اعياد و جشن هاي مذهبي در شادي و شادماني مادي خلاصه مي شود و حتي مراسم نيايش و عبادت آنها بيشتر جنبه ي وِرد وآواز خواني دارد تا ذكر و فكر ي كه در جهت هدف و علت خلقتشان باشد؛ ولي در اسلام، مراسم عيد در همان حالي كه با شادي وشادماني همراه است، قسمت هاي اصلي آن عبارت است از نماز و خطبه و زكات و قرباني و ذكرهاي عبادي و بررسي و تحليل مسائل اساسي جامعه و دنيا، زيرا اسلام مي خواهد عيد را به ابزار برانگيختن احساس مسؤوليت فردي و جمعي تبديل كند تا از اين فرصت بيشترين بهره برداري به نفع مردم و دگرگوني آنان به عمل آيد و استفاده ي صحيح وحكيمانه از همين فرصت ها ست كه همواره امت اسلامي را زنده نگاه داشته وخواهد داشت.