وی با اشاره به تجربه بالینی خود در زوج درمانی، افزود: پیش از این، کتاب «الگوهای ارتباطی زوجین، مفاهیم و شاخص ها» به همت پژوهشکده به چاپ رسید.
ثناگویی زاده با اشاره به آیه 21 سوره روم اظهار کرد: مودت و رحمت دو عنصر اصلی به عنوان عناصر موهبت آفرین از جانب پروردگار به زن و شوهر است، نکته کلیدی که در ادبیات روانشناسی و ادبیات دینی و حوزه زوج درمانی مورد توجه زیادی قرار گرفته روابط صمیمانه زوجین است و ادبیات دینی ما، معارف و مفاهیم غنی و مفصل و مبسوطی را برای ارتقاء آن ارائه کرده است.
مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، الگوی محتوایی و الگوی فرایندی را دو الگوی مهم و اساسی در عرصه روابط صمیمانه زوجین دانست و ابراز کرد: الگوی محتوایی حاکی از الگوی اسلامی غنی سازی صمیمیت زناشویی است که ابعاد مختلفی از روابط صمیمانه را در بر گرفته و در فصل های مختلفی از این کتاب به این ابعاد اشاره شده است ، این الگو مبتنی بر سازه های ادراکی زوجین است.
وی با بیان اینکه الگوی فرایندی در حقیقت یک رویکرد خود مراقبتی منظم است، گفت: این رویکرد به مشاوران و درمانگران کمک می کند تا روابط صمیمانه زوجین را به تدریج و گام به گام ارتقاء دهند، شکل گیری روابط صمیمانه منوط به خواست و اراده و تغییر هر یک از زوجین است، به هر میزان که هر یک از زوجین تلاش کنند که روابط صمیمانه خود را تغییر دهند این صمیمیت در رابطه آنها محقق خواهد شد.
ثناگویی زاده ادامه داد:هر یک از زوجین لازم است به یک تجربه ادراکی مشترکی از فهم نیازهای صمیمانه یکدیگر دست پیدا کنند و خود را مسئول برآورده کردن این نیازها بدانند، در این صورت صمیمیت میان زوجین محقق و پویا می شود، از دیگر ویژگی رویکرد فرایندی، رویکرد خودیاری است و زوجین با یادگیری این رویکرد خود مراقبتی منظم می توانند گام به گام و به تدریج روابط صمیمانه خود را ارتقاء ببخشند.
مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده الهیات و خانواده پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، ارزیابی صمیمیت را از دیگر رویکردهای این کتاب دانست و گفت: زوجین می بایست ارزیابی دقیق از نیازهای صمیمانه یکدیگر داشته باشند و در راستای این ارزیابی به درک درستی از وضعیت صمیمیت یکدیگر برسند، این ابزار تحت عنوان بانک صمیمیت زناشویی معرفی شده است و زوجین با یادگیری این ابزار به ارزیابی درستی از وضعیت صمیمیت خود می رسند و می توانند آن را رشد و ارتقاء دهند.
وی این کتاب را برای مشاوران و مربیان آموزشی خانواده مفید دانست و ابراز کرد: در این کتاب برنامه و محتویات جلسات آموزشی و راهنمای کتاب کار، کاربرگ و تکالیف لازم تدوین و در آن به شانزده مهارت لازم برای ارتقاء روابط زوجین اشاره شده و مبتنی بر شواهد نظری و شواهد و ادبیات تجربی است.
ثناگویی زاده سه مقاله علمی پژوهشی و دو کرسی نقد علمی را از محصولات این کتاب دانست و گفت: در یکی از کرسی های نقد علمی، الگوی محتوایی این کتاب توسط ناقد محترم حجت الاسلام دکترعباس پسندیده مورد نقد قرار گرفت و موارد متعددی بیان و مورد قبول واقع شد، در کرسی دیگر فرایند خود مراقبتی توسط دکتر خدابخش احمدی که از متخصصان زوج درمانگر است مورد نقد قرار گرفت.
مشاهده در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
مشاهده در خبرگزاری برنا
مشاهده در پایگاه خبری دنیای اسرار
مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز