وی افزود: در واقع صمیمیت در زندگی زناشویی معجونی از عاطفه، احساس و نقشمداری است. عاطفه از جنس علاقه قلبی و باطنی به طرف مقابل، احساس از جنس ابراز و اظهار عشق و علاقه و نقشمداری از جنس رفتار و تعامل دوستانه و صمیمانه با همسر محسوب میشود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان درباره خاستگاه و پیشران صمیمیت در زندگی زناشویی، گفت: گاهی این خاستگاه متکی به خود فرد است، یعنی اراده خود انسان است که میتواند صمیمیت را به وجود آورد، آن را توسعه و تحکیم دهد و به رفتار و شیوهای پایدار در زندگی تبدیل کند. این خاستگاه کاملا منطقی است و هر کس تصمیم بگیرد که رابطه صمیمانهتری داشته باشد، میتواند در حوزه عاطفه، احساس و رفتار خود تغییراتی به وجود بیاورد، ولو این تغییرات به صورت تدریجی باشد.
حجتالاسلام قطبی خاستگاه دوم صمیمیت را عادتوارههای محیطی، آداب و رسوم و آیینها خواند و ادامه داد: بهطور طبیعی اگر انسان در محیطی قرار بگیرد که از او مطالبه صمیمیت بشود، در رفتارش اثر میگذارد و باعث واکنش عاطفی، احساسی و رفتاری در او میشود. در مقابل، اگر انسان در محیطی خشک با رابطهای رسمی و کلاسیک قرار بگیرد، بهطور طبیعی ابراز احساسات و عشق و علاقهاش کاهش پیدا میکند.
وی تصریح کرد: بنابراین محیط بهعنوان یک مدرسه، اکوسیستم و زیستبوم در رفتار انسان تاثیر میگذارد و هم خاستگاه صمیمیت است و هم عاملی برای استمرار و تحکیم و پایداری آن محسوب میشود. لذا هم باید اراده خودمان را تقویت کنیم تا بتوانیم صمیمیت را در زندگی خودمان تجربه کنیم و هم در آیینها، آداب و رسوم، عادتوارهها و ارتباطات خود، بر مواردی که بیشتر به ما حس عاطفه و عشق و علاقه میدهد، تاکید و از مواردی که باعث آزردگی ما میشود، پرهیز کنیم تا این دو بهصورت توامان باعث ایجاد شرایط صمیمانه در ارتباط میان زن و شوهر شود.
مشاهده در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
مشاهده در خبرگزاری برنا
مشاهده در خبرگزاری شبستان
مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز
مشاهده در پایگاه خبری دنیای اسرار