وی اظهار کرد: در گذشتههای دور فقها میکوشیدند وظیفۀ اقامۀ دین و حدود الهی را متوجه سلاطین و حکّام بدانند و بارها دیده شد که سلاطین بهجز در اندکی از برشهای تاریخی، عزمی بر اقامه و استقرار دین در جامعه ندارند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با یادآوری اینکه در برخی شرایط تاریخی بعضی از فقها کوشیدند خود با تلاشهای میدانی به اقامۀ دین و حدود الهی مبادرت ورزند گفت: بعضی از فقها با تأسیس نهادهای مدنی و مذهبی تلاش کردند دستکم در جامعۀ تحت نفوذ خود حدود شرعی را اجرا و در برخی از عرصههای اقتصادی و اجرایی ورود کنند که البته توفیق کامل برای اقامۀ دین و اجرای حدود الهی در همۀ پهنۀ سرزمینی فراهم نیامد و گاه حتی مورد غفلت و سرکوب قرارگرفت.
حجت الاسلام قطبی با بیان این که امام خمینی(ره) در منظومۀ کوششهای فقهی خود توانست باب جدیدی را باز و تکلیف اقامۀ دین و حدود الهی در جامعه را علاوه بر سلاطین و فقها، متوجه آحاد جامعه و مردم کند، گفت: این نظریۀ جدید فقهی که لزوم تلاش برای اقامۀ دین را متوجه آحاد مردم میدانست، حرکت و شتابی در جامعه به وجود آورد که سرعت و گسترۀ آن بیش از پیش بود.
وی تصریح کرد: در این نظریه، همگان مکلفند برای اقامۀ دین تلاش کنند و حتی اگر لازم باشد در برابر جائران و ظالمان بایستند و قیام کنند. جاریدانستن تکلیف اقامۀ دین بر آحاد جامعه، مبنایی است بر اینکه جمهوریّت در حکومت اسلامی، یک ضلع و مقوّم حیات حکمرانی و روشی برای تجلّی این نظریۀ فقهی و میدانی برای عمل به تکلیف شرعی مردم شمرده میشود.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: جمهوریت با این تفسیر، نهتنها الگو و روشی برای کشف مقبولیت است، بلکه در واقع، روشی برای عینیتبخشی به تکلیف شرعی مردم است که در شرایط فعلی در نظام جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سیاسی و به ویژه در انتخابات اجرایی شده است.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی تصریح کرد: ایجاد نسبت منطقی بین جمهوریّت و اسلامیّت (تکلیف عام مردمی و تکلیف خاص فقیهان) و رسیدن به الگوی همافزا و متوازن، لازمۀ استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران است.
وی گفت: حضرت امام (ره) نقطۀ ثقل تکلیف خاص فقیهان را در کشف، ابلاغ، رهبری و صیانت از احکام الهی و نقطۀ ثقل تکلیف عام مردمی را در اطاعت، التزام و تلاش برای اقامۀ دین میدانست.
مشاهده در باشگاه خبرنگاران جوان