وی افزود: در گذشته مبحثی به نام فلسفۀ اخلاق وجود نداشت و دانش اخلاق به اخلاق هنجاری منحصر بود، در حالی که در پژوهشهای امروزی، اخلاق به سه بخش اخلاق توصيفی، اخلاق هنجاری و فرا اخلاق تقسيم می گردد.
رییس پژوهشکده الهیات و خانواده گفت: در اخلاق توصيفی داوری راه ندارد و اخلاق يک دين يا يک قوم يا يک ملت و يا فرد خاصی به شيوۀ تاريخی تبیین میشود.
وی تصریح کرد: مهمترين بخش اخلاق، اخلاق هنجاری است که در گذشته، قواعد اخلاقی و راه کسب فضايل و پرهیز از رذايل اخلاقی را بيان ميکرد و اکنون، با گستردگی بيشتر، به اخلاق کاربردی و حرفهای و موضوعات جديد نيز میپردازد.
حجت الاسلام و المسلمین احمدیان گفت: فرا اخلاق به يک معنی همان فلسفۀ اخلاق است که با شيوهای نقادانه به بازتعريف بنيانهای اخلاق و خوب و بد و بايد و نبايد که از ديدگاه دانشمندان سلف اخلاق پذيرفته شده بود روی آورده است.
وی عنوان داشت: در اين شماره، چهار مقالۀ «الگوی عفاف برمبنای تحلیل محتوایی سوره نساء»، «پیامدشناسی حسد از منظر قرآن و روایات»، «سورۀ حجرات (سورۀ اخلاق) الگویی برای زندگی خانوادگی» و «اخلاق حرفه ای معلمی و تأثیر نگرش صحیح در پرورش متربی»، در بخش اخلاق هنجاری، و دو مقالۀ «مدیریت سود بهمنزلۀ موضوعی اخلاقی با توجه به نظریۀ استدلال اخلاقی کلبرگ» و «تحلیل رابطۀ رویکرد اخلاق فلسفی اسلامی با فلسفۀ اخلاق معاصر» در بخش فرا اخلاق یا فلسفۀ اخلاق جای میگیرند.
رییس پژوهشکده الهیات و خانواده در پایان گفت: با توجه به گستردگی دانش اخلاق در پژوهشهای معاصر ضرورت دارد فرهيختگان علاقهمند به دانش اخلاق، همۀ حوزههای اين دانش را با بهره از فرهنگ غنی اسلامی ايرانی بکاوند و گسترش علوم انسانی را در اين عرصه نمايان سازند.
علاقه مندان برای تهیه و مطالعه نسخه الکترونیک این شماره از فصلنامه می توانند به پایگاه اینترنتی فصلنامه به نشانی www.Aakhlagh.Morsalat.ir و پایگاه اینترنتی مرسلات به نشانی www.Morsalat.ir مراجعه نمایند.
برای دریافت شماره 60 فصلنامه اخلاق اینجا کلیک کنید.
مشاهده در خبرگزاری ایکنا
مشاهده در خبرگزاری شبستان
مشاهده در خبرگزاری برنا
مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز