شرکتهای مادر تخصصی؛ سیستمهای پشتیبان برای جهش تولید
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: به عنوان مثال در اصفهان تعدادی کارگاههای کوچک تولید کفش چرم فعال هستند، اگر همینها یک شرکت مادر تخصصی پشتیبان داشته باشند میتوانند جهش در تولید داشته باشند و بازار خوبی به دست بیاورند.
وی در ادامه تصریح کرد: یک برند معروف کفش یکی از شرکتهای مادر تخصصی است که در سطح کشور تعداد زیادی کارگاه تولید کفش را فعال کرده است و مدلهای مختلف کفش را سفارش میدهد و یک شبکه توزیع و بازاریابی گسترده و فعال دارد و هماهنگی بین کارگاهها ایجاد میکند.
قطبی با اشاره به آنکه امروز اسرار تجاری سبب شکلگیری فروشگاههای زنجیرهای با تعداد بالای نمایندگی در کشور شده است، اضافه کرد: این فروشگاهها در واقع یک طبقه در یک ساختمان با حدود ۳۰ نفر کارمند در پشت سیستمهای رایانه هستند که توانستهاند تعداد بالایی فروشگاه در کشور را هماهنگ کنند و تحت نام تجاری خود و بدون دردسرهای بنکداری و مغازهداری جنس را به این فروشگاهها میرسانند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه صحبتهای خود ابراز داشت: اوپک یک شرکت مادر تخصصی بینالمللی بالای سر تولیدکنندههای نفت دنیا است و این در حالی است که هر کشوری خودش بهصورت مستقل کار استخراج و صادرات نفت را انجام میدهد، اما اوپک سهمیهها را کم و زیاد میکند و در قیمت نفت نقش دارد و به نوعی پشتیبان است.
وی با اشاره به پیشرفت و جهش تولید در کشور چین، گفت: بسیاری از محصولات با وسعت تولید بسیار خوب در چین، در واقع کارخانه نیستند و به تولیدات خانگی وابسته هستند و تعداد زیادی کارگاه کوچک و خانگی قطعات و محصولات کوچک را تولید میکنند.
ارتقای سلامت و رفاه و فراغت نیروی انسانی، حلقه مفقوده جهش تولید در ایران
قطبی افزایش توان نیروی انسانی را روش دیگر برای جهش تولید دانست و تصریح کرد: این مورد تنها به ارتقای علمی و مهارتی ختم نمیشود و شامل تأمین سلامت و رفاه و فراغت هم میشود که در کشور ما متأسفانه فقط بخش سلامت را شامل میشود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه نوسازی و بهسازی شبکه توزیع سبب افزایش ظرفیت تولید میشود، ادامه داد: اگر رئیس کارگاه بداند که میتواند محصولات بیشتری را بفروشد، میزان تولید خود را تا حد امکان افزایش میدهد، دو مقوله بستهبندی و دستهبندی میتوانند در بهسازی شبکه توزیع نقش بسیار مهمی داشته باشند، امروز دیجی کالا کار دستهبندی را برای مخاطب انجام داده است و مشتری به راحتی به دنبال محصولی میرود که آن را میخواهد، تمام مشخصات و انواع یک کالا برای خریدار معرفی میشود و میتواند کالا را انتخاب کند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نشانگذاری و رتبهبندی کالا یکی دیگر از موارد مهم در بهسازی شبکه توزیع محسوب میشود، امروز نرمافزارهایی وجود دارد که شما میتوانید در منزل و روبه روی تلویزیون خانگی خود بنشینید و انواع لباس را انتخاب کنید، نرمافزار آن را به شما میپوشاند و با بررسی مشخصات جسمی شما میزان مناسب بودن آن را برای شما معلوم میکند، اما در کشور ما هنوز تصور ما از ویترین، همان اجناس مغازه در پشت شیشه و اتاق پوشیدن لباس است.
تغییر نگاه تبلیغات کالا از روانشناسی رنگها و موسیقی به نور و ساینس
قطبی با بیان آنکه امروز تبلیغات برای فروش کالا از روانشناسی رنگها و موسیقی به سمت نوروساینس رفته است، ابراز داشت: بالای سر خریدار در مغازه دستگاههایی وجود دارد که فرکانسهای مغز را کنترل میکند و با مداخله نوروساینس مغز را به سمت خرید فلان کالا تنظیم میکند و شما اصلاً متوجه نمیشوید که چگونه تصمیم به خرید آن کالا گرفتید.
تسهیل و تکامل قوانین تولید و ثبات اقتصادی سبب جهش تولید خواهد شد
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اصلاح و تسهیل و تکامل قوانین را راهکار مهم دیگر برای جهش تولید دانست و بیان داشت: تغییر مرتب و عدم ثبات نرخها در تعرفههای واردات و گمرک و بیمه روابط میان کارگر و کارفرما و دولت و سختگیریهای بدون اساس و واردات بدون برنامهریزی و بیرویه، ضررهای بسیاری بر سرمایهگذار و تولید کننده وارد میکند.
وی اذعان داشت: توسعه میدانهای نیاز و نیازسازی در جهش تولید بسیار مهم است، مثلاً فرهنگسازی برای مصرف یک سری از کالاها توسط قشری که قبلاً از آن کالاها استفاده نمیکردهاند، یک نمونه از نیازسازی است و توانستهاید جمعیت مخاطب خود را افزایش دهید.
قطبی متذکر شد: افزودن شیوههای مصرف جدید هم میدان نیاز را توسعه میدهد، مثلاً قبلاً فقط مواد غذایی برای مصرف در خانه بودند، اما بعدها رستوران و فست فود و غذای بیرون بر و سایر موارد هم اضافه شدند، مثلاً فراغت برای کودکان قبلاً فقط شامل همراهی پدر در کار بود، اما الان سینما و پارک و پلیاستیشن و سایر موارد هم اضافه شده است. ارائه تنوع در محصول و خدمات، نوع دیگری از توسعه نیاز است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اسپین-آف و برونسپاری دانشبنیان را عنصر دیگر در افزایش تولید و مهمترین نیاز امروز تولید کشور برای رسیدن به جهش معرفی کرد و ابراز داشت: برونسپاری یعنی یک سری اقلام کاری را به بیرون از کارگاه و کارخانه میسپاریم که بسیاری از هزینهها را پایین میآورد و این موضوع میتواند در حوزه دانشبنیان هم اتفاق بیفتد، یعنی شرکتهای تخصصی دانشبنیان میتوانند طرحهای جدید و علمی بهروز را برای شرکت شما ارائه دهند و شما دیگر نیازی به واحد تحقیق و توسعه و هیئتعلمی و بسیاری از هزینههای ثابت دیگر ندارید.
وی بابیان آنکه اسپین-آف هنوز در کشور ما راه نیفتاده است، ادامه داد: خرده برندها در سازمان و کارخانهها وجود دارند که قابلیت مستقل شدن دارند و بهاصطلاح به آنها شرکتهای زایشی میگوییم که میتوانند همان قوانین سابق زیرمجموعه خود را رعایت کنند و بخشی از سهام شرکت هم به همان مجموعه اصلی تعلق داشته باشد، اما سود حاصل به همان خرده برند میرسد.
فلسفه اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصیسازی
قطبی فلسفه اصل ۴۴ و خصوصیسازی در کشور را اجرای اسپین-آف در صنایع بزرگ را ضروری دانست و تصریح کرد: شرکتهایی مانند ایرانخودرو باید به سمت اسپین-آف بروند و زایش داشته باشند و به ۱۵ یا بیشتر شرکت مستقل تبدیل شوند و محصولات خود را تولید کنند و در نهایت همه آن محصولات به یک محصول مانند یک خودرو تبدیل شوند از سوی دیگر کشور ما امروز نیاز به اسپین-آف از نوع دانشبنیان دارد و مهمترین نیاز صنعت و عرصه تولید کشور برای پیشرفت و جهش همین مورد است.
دو رویکرد گردش سرمایه و گردش ثروت برای جهش تولید
وی با اشاره به دو رویکرد گردش سرمایه و گردش ثروت در دنیا، گفت: این دو باهم متفاوت و در مقابل یکدیگر هستند، گردش سرمایه به این معناست که مواد اولیه را میخریم آن را به کالا تبدیل میکنیم و آن را میفروشیم و این سرمایه در گردش است، اما آنچه در اسلام مورد قبول است، گردش ثروت است.
قطبی با بیان اینکه گردش ثروت، نقش بسیار مهمی در جهش تولید دارد، توضیح داد: حق بیمهای که ماهیانه پرداخت میکنیم تا در بازنشستگی از آن بهرهمند شویم، همان گردش ثروت طولی است، صدقه نوعی از گردش ثروت عرضی است و آنچه در دوران کرونا اتفاق افتاد و بهیکباره برخی شرکتها از عرش به فرش آمدند و برخی دیگر یکباره سر بلند کردند هم گردش ثروت ارتفاعی مینامیم.
تغییرات اقتصادی عصر پساکرونا در جهان
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به حتمی بودن تغییرات اقتصادی در جهان پساکرونا، اضافه کرد: منطقی شدن مهاجرتها، تقویت دولتهای محلی، تغییر و تکمیل لیست کالاهای استراتژیک در کشورها و بالتبع آن تغییر برخی قوانین در حمایت از تولید کالاهای مختلف، توسعه شدید اقتصاد دانشبنیان، ورود مستقیم هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء بر سپهر اقتصاد و گردش ثروت در ابعاد بسیار بزرگ، از جمله تغییرات مهم دنیای پساکرونا با دنیای امروز خواهد بود.