عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

تبلیغات ‌مردم را به سمت رفاه و مصرف‌گرایی لجام‌گسیخته برده است

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با بیان اینکه تبلیغات ما را به سمت رفاه و مصرف‌گرایی لجام‌گسیخته برده است، گفت: این امر برای انسان به نوعی مرض تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مخدوم ظهر در نشست علمی کارکردهای مهارت‌های ارتباطی در سبک زندگی و آیین رونمایی از دو کتاب «پرسمان طلاق» و «پرسمان معاد» اسلامی اظهار داشت: سبک زندگی با تمام وجوهی که برای آن مطرح می‌شود، مجموعه الگوهای رفتاری است که پیش روی انسان قرار می‌گیرد و در سایه این الگوهای رفتاری اهداف و بینش‌های انسان شکل می‌گیرد.

وی افزود: الگوهای رفتاری اهداف را شکل می‌دهند، دقیقاً برخلاف منطق برنامه‌ریزی که حکم می‌کند ابتدا اهداف را تعیین کرده و سپس راه‌های رسیدن به این اهداف را ترسیم کنید.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با بیان اینکه الگوهای رفتاری حرکت نرم و ظریف اما تأثیرگذاری برای رسیدن به هدف شکل می‌دهند، گفت: انسان طبق این الگوهای رفتاری و بدون اینکه احساس کند، تغییر می‌کند که در نهایت به تغییر باورهای او می‌انجامد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر به خصوص برای دین‌داران که نمی‌پسندند هر سبکی برای زندگی خود داشته باشند این است که در این الگوهای رفتاری با مرزهای مشخص مواجه نیستیم و حجم وسیعی از الگوهای رفتاری در ادبیات دینی ما امور مباح هستند.

حجت الاسلام و المسلمین مخدوم تصریح کرد: سبک زندگی امروزی مجموعه‌ای از انتخاب‌ها را تعریف می‌کند و روزانه با انتخاب‌های مختلف مواجه‌ایم. اصولاً انتخاب که یکی از ویژگی‌های زندگی انسانی است می‌تواند در زمانه ما به پاشنه آشیل فرهنگی ما تبدیل شود. زندگی مدرن ما را به سمتی برده که با افتخار می‌گوید انتخاب‌های زیادی پیش روی ما گذاشته است.

وی با بیان اینکه دوران مدرن قدرت انتخاب انسان را بالا برده است، اضافه کرد: در این شرایط این‌طور وانمود می‌شود که انتخاب بیشتر منجر به استقلال بیشتر، آزادی بیشتر، رفاه بیشتر و در نتیجه آرامش بیشتر شده اما آیا واقعاً این‌طور است؟

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با بیان اینکه تبلیغات ما را به سمت رفاه و مصرف‌گرایی لجام‌گسیخته برده است، خاطرنشان کرد: این امر برای انسان به نوعی مرض تبدیل شده است. تحقیقات نشان داده که فراوانی گزینه‌های انتخاب انسان را آشفته‌تر کرده است.

وی افزود: هر انتخاب در زندگی اگر درست انجام شده باشد باید هزینه‌فرصت آن محاسبه شده باشد و اگر از هزینه‌فرصت‌های از دست رفته آگاه شویم برای ما تبدیل به حسرت می‌شوند. در جامعه با آدم‌هایی روبه‌رو هستیم که شاید پول یک خرید یا سرمایه‌گذاری را نداشته‌اند اما در آینده حسرت سرمایه‌گذاری یا خرید روی نداده را می‌خورند.

حجت الاسلام و المسلمین مخدوم با بیان اینکه آشفتگی که انسان امروز از وا نهادن انتخاب‌ها می‌کشد از شادکامی چیزهایی که به دست آورده بسیار بیشتر است، ادامه داد: به دلیل نداشتن مهارت، انسان امروز از انتخاب‌های خود به واسطه انتخاب‌هایی که وا نهاده است دچار آشفتگی می‌شود.

وی با تأکید بر آموزش مهارت انتخاب و تصمیم‌گیری گفت: به تعداد گزینه‌های انتخاب حسرت وجود دارد. انسان امروز اسیر انتخاب‌هایی است که برای مصرف‌گرا شدن انسان هزینه کرده‌اند. بسیاری اوقات در فروشگاه‌های بزرگ اجناسی را انتخاب کرده و می‌خریم که اصلاً به آنها نیازی نداریم. البته تعدد گزینه‌های انتخاب اصلاً بد نیست به شرطی که انسان را برای انتخاب تربیت کرده باشیم.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با بیان اینکه نمی‌توان تکنولوژی‌های جدید مانند تلفن همراه را کنار گذاشت و استفاده از آنها را نهی کرد، تصریح کرد: حضرت علی(ع) مومنان را از اینکه فرزندان خود را بر آداب خود تربیت کنند نهی فرموده‌اند.

وی بیان کرد: دنیای امروز موفقیت خود را مدیون تدارک مهارت برای رسیدن به اهداف است و با کلی‌گویی نمی‌توان موفقیت ایجاد کرد. در دنیای امروز انسان‌هایی وجود دارند که به سبب نداشتن مهارت و قدرت انتخاب زیاد، دچار فقر عزت نفس و کرامت انسانی هستند. این در حالی است که دین اسلام برای احساس ارزشمندی چارچوب‌های بسیار متعالی تعیین کرده است اما باید فرزندان خود را بر اساس زبان زمانه راهنمایی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین مخدوم با بیان اینکه تا کی می‌توانیم برای فرزند خود تلفن همراه نخریم یا اینترنت او را محدود کنیم، گفت: انسان دارای تربیت به صورت درون‌زا انتخاب‌های درست انجام می‌دهد. خداوند نیز با وجود تمام ابزارهای قدرت خود، انسان را مختار می‌خواهد، پس موظف هستیم که انسان را در انجام این انتخاب‌ها راهنمایی کنیم.

وی ابزار تأثیرگذاری روحانیون و فعالان فرهنگی در جامعه را گسترش ارتباطات دانست و افزود: اگر می‌خواهیم سخنان ما تأثیرگذار باشد باید روی نحوه ارائه و پرداخت مطالب کار کنیم. دیگران ابزار ارتباط با مردم و تأثیرگذاری بر آنها را فراهم کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کرده‌اند ولی ما این کار را انجام نداده‌ایم.

رئیس مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی با بیان اینکه متأسفانه در ارتباط موثر میان دین‌داران و حوزویان با مردم دچار چالش هستیم، گفت: نمی‌توانیم با رفتار تحکمی و اجباری در زندگی فرزندان خود تغییر ایجاد کنیم. در نبود ارتباطات موثر، میزان تعارض‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی و سوءتفاهم‌های عمومی در جامعه بالا رفته است و باید به داد این چالش رسید.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروز با انسانی سر و کار داریم که به شدت وابسته به ارتباطات است و می‌توانیم با توسعه ارتباطات و تقویت جبهه انقلاب، کاری کنیم کارستان.

مشاهده در خبرگزاری تسنیم
مشاهده در خبرگزاری رسا

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *