رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: به نظر میرسد راهبردهای زیادی میتواند در جایگاه راهبرد محوری قرار بگیرد ولی اقدامات دولت، صداوسیما و نهادهای دیگر بیانگر اختلافنظر و فقدان یک سیاست واحد و قاطع است.
5 راهبرد مقابله با کرونا
وی بابیان 5 راهبرد در مقابل این بیماری تصریح کرد: بالا بردن قوّت سیستم دفاعی بدن انسان بهعنوان راهبرد دفاع بدنی از این راهبردها است، در واقع این راهبرد با مبدأ انسانی و با تقویت سیستم دفاعیِ بدن به مقابله با این ویروس میرود که در دیدگاه طب سنتی و اسلامی طرفداران بیشتری دارد.
قطبی در ادامه ابراز کرد: پرهیز انسانی راهبرد دیگری است که با رعایت مسائل بهداشتی، فاصله اجتماعی و هر اقدامی که منشأ رفتاری داشته باشد و موجب قطع چرخه انتقال این ویروس بشود، انجام میپذیرد، این راهبرد دو سوی مردم و حاکمیت دارد و میبایست در تعامل سازنده بین مردم و حاکمیت، اصول و قواعد پرهیز در جامعه شکل بگیرد تا با قطع چرخه انتقال، بتوان این بیماری را مدیریت کرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به درمان مداری بهعنوان راهبرد سوم تأکید کرد: این راهبرد بر این نظریه استوار است که در هر صورت، انسانها دچار این ویروس میشوند و با تقویت سیستمها و روشهای درمانی، باید به درمان کارآمد پرداخت و تلاشها را بر درمان و تولید داروهای مفید و مؤثر متمرکز کرد.
واگیریِ حتمی برای درصد بالایی از جامعه، نظریه صحیح نیست
وی با اشاره به راهبرد خرید زمان افزود: یکی از راهبردهایی که ظاهراً در برخی کشورهای اروپایی هم به آن عمل شده، خرید زمان و ایجاد تأخیر در واگیریِ این بیماری است، در واقع مدعیان این نظریه اصل واگیری در درصد بالایی از جامعه را غیرقابل انکار میدانند، از سوی دیگر به دلیل ضعف در سیستمها و روشهای درمانی، تنها راهبرد را در افزایش فاصله زمانی در واگیری میدانند، البته عملکرد کشور چین ثابت کرد که واگیریِ حتمی برای درصد بالایی از جامعه، نظریه صحیح نیست.
قطبی پویایی و انعطاف را راهبرد آخر دانسته و اذعان داشت: این راهبرد بر این پایه استوار است که نمیتوان بهتنهایی با یکی از راهبردهای پیشگفته با این ویروس مواجه شده و مقابله کرد بلکه باید بهصورت منعطف و پویا با انجام اقدامات ترکیبی مقابله کرد، البته عمل به این راهبرد نیاز بهسرعت عمل و هوش علمی و اجتماعی بالایی در ستاد ملی دارد که عملکرد دولت و این ستاد حکایت از آن دارد که این ویژگیها وجود ندارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان گفت: در کنار این راهبردها لازم است در کشور ایران که از فرهنگ مشارکت و خیرخواهی بالایی برخوردار است، به مشارکت و همکاریهای مردمی و خیرخواهانه، سهم بیشتری داده شود تا ضمن بهرهگیری از این ظرفیت بالا، فرهنگ دَهش منشی و اجابت گری در جامعه تقویت شده و توسعه یابد.