علت چرخش عجیب جامعه بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) در تاریخ نیامده است
وی ادامه داد: باید ببینیم چه اتفاقی برای این جامعه افتاد که از این وضعیت به آن وضعیت فجیع رسید و چگونه مردم نسبت به آن انحرافات بزرگ بی تفاوت شدند و قطعاً این امر به راحتی و به یک باره نمی توانسته اتفاق بیفتد و بسیاری از حقایق را نمی توانیم در تاریخ بیابیم، اما این حقایق در قرآن آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: امام علی(ع) در سه جا از عباس عموی خوشان به عنوان بزرگ قریش برای دفاع نکردن از وصیت پیامبر(ص) گلایه می کنند و می فرمایند« عده ای کینه هایشان سرریز شد و عده ای هم سخاوتمندانه از حق ما گذشتند» .
استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 24 سوره توبه و عبارت« عَشیرَتَکُم» ، اظهار داشت: خداوند می فرماید که یک جایی میان دین و عشیره خود می مانید و باید یکی را انتخاب کنید. ما می دانیم که پیوند عشیره ای در میان عرب گاهی از پیوند دینی هم قوی تر است، اما در تاریخ می بینیم که بسیاری از برادران امام حسین(ع) با او در کربلا همراه نمی شوند و نوه عمه ایشان هم در روز هفتم محرم و با مشاهده محاصره دشمن، از ایشان جدا می شود و حتی در جمل عده بسیار کمی از مدینه که مرکز حکومت پیامبر(ص) بوده است با امیر مؤمنان(ع) همراه می شوند.
مشکل اصلی جریان های دینی نفاق درونی است و مشکل از بیرون مرزها نیست و تاریخ تکرار می شود
وی افزود: بلایی که برادران امام رضا(ع) بر سر ایشان می آورند بسیار بدتر از جفاهایی است که مأمون در حق ایشان روا داشته است، آن ها حتی گفتند که امام جواد(ع) فرزند امام رضا(ع) نیست و این موضوع در بسیاری از اتفاقات تاریخ اسلام تکرار شده است که نزدیکان پیامبر(ص) و ائمه طاهرین(ع) توطئه هایی علیه ایشان انجام داده اند که دیگران نظیر آن خیانت ها و توطئه ها و سکوت و بی تفاوتی را نداشته اند.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی ابراز داشت: حتی موسی هم با کفر بیرونی مشکلی نداشت و فرعون را شکست داد، اما از سامری و از جریان داخلی خیلی ضربه خورد و در تاریخ می بینیم که مشکل اصلی جریان های دینی نفاق درونی است و مشکل از بیرون مرزها نیست و در داخل است و این قاعده در طول تاریخ تکرار می شود و امام علی(ع) هم به این حقیقت اشاره کرده اند.
تفاوت های نگاه قرآن به تاریخ با نگاه مورخان/ قرآن سنت های الهی را یاد می کند/ حدیبیه؛ صلح یا اقتدار مسلمانان؟
استاد حوزه علمیه با بیان تفاوت نگرش قرآن در روایت تاریخ نسبت به کتب تاریخی و مورخان، گفت: خداوند حوادث را از یکدیگر بریده نمی داند و گذشته را به آینده پیوند می زند و سنت های الهی را متذکر می شود و محور و جریان ساز را ولی خود می داند و جریان سازی را از طاغوت نمی داند.
وی سوره فتح را یکی از سوره های بسیار مهم برای تحلیل اجتماعی زمان پیامبر اسلام(ص) دانست و بیان داشت: داستان صلح حدیبیه در این سوره آمده است و در گزارش خداوند اصلاً چیزی از صلح نمی بینیم و خداوند می فرماید که اقتدار مسلمانان سبب شد تا کفار آن ها را در مکه بپذیرند و اجازه زیارت خانه خدا را به آن ها بدهند و این موضوع همیشه در درگیری های میان حق و باطل بوده است و به همین دلیل هم خداوند در روایت تاریخی فقط حوادث را ذکر نمی کند و حقایق اصلی و علت ها و سنت ها را بیان می کند تا مؤمنان برای همیشه تاریخ بتوانند از آن حقایق استفاده کنند، حال آنکه صِرف دانستن حوادث تاریخی، مشکلی از مسائل امروز ما را حل نمی کند.
نفاق و عدم ایمان به وعده نصرت خداوند عامل ترس و شکست غربزده ها/ بشارت پیروزی رهبر انقلاب؛ یک اصل قرآنی
حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به تقاضای مشاوره شخص خلیفه دوم از امیر مؤمنان(ع) در جنگ نهاوند در برابر سپاه عظیم و مجهز ایرانیان، اظهار داشت: امام علی(ع) تنها با در نظر گرفتن جایگاه خلیفه دوم بیان داشتند که شکست و پیروزی سپاه اسلام به امکانات و تجهیزات آن گره نخورده است و فرمودند تو به اندازه توان خود به عرصه پا بگذار و کمبودها را خداوند جبران می کند و خداوند از ابتدا به وعده های خود عمل کرده است و در هیچ جنگی مسلمانان عده و امکانات بیشتری نسبت به کفار نداشته اند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز هم عده ای در داخل کشور مرتب مردم را از هیمنه غرب می ترسانند، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب با توجه به آموزه های قرآنی و نهج البلاغه مردم را به امید و مقاومت و ایستادگی و خالی نکردن میدان دعوت می کنند و بشارت پیروزی می دهند و ما با موشکافی وقایع تاریخی صدر اسلام می توانیم مردم را در انتخاب مسیر صحیح امروز کمک کنیم و قضاوت را به مردم بسپاریم.
نگاه شهید تهرانی مقدم و شهید قاسم سلیمانی در سختی ها و ابهت دشمنان، نگاهی مبتنی بر آموزه های قرآنی بود
وی نگاه شهید تهرانی مقدم و حاج قاسم سلیمانی در سختی ها و کمبودها را نگاه قرآنی دانست و تصریح کرد: امثال این عزیزان همواره تلاش خود را می کردند و از هیمنه دشمن نمی ترسیدند زیرا به کمک خداوند ایمان داشتند و توجه به وعده نصرت خداوند در کلام و نوشته های آنان کاملاً مشهود است واین حقایق در خطبه 146 نهج البلاغه بیان شده است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه خداوند می فرماید نبرد بین حق و باطل هیچ گاه تمام نمی شود، تصریح کرد: سپس خداوند می فرماید تنها در صورتی که شما مرتد شوید و دست از دین خود بکشید و یا اینکه دشمن خود را مرعوب کنید و قدرت بازدارنده داشته باشید می توانید به این نبرد پایان دهید و این در سوره فتح به صورت کاملاً صریح آمده است.
قرآن از حواشی دوری می کند و به متن و اصل قضایا می پردازد
استاد حوزه علمیه ابراز داشت: خداوند در بیان تاریخ از حواشی دوری می کند و به متن می پردازد. موضوعاتی نظیر اینکه اصحاب کهف چند نفر بودند یا اسم پسر نوح چه بوده است و این واقعه در فلان روز رخ داده یا فلان روز و اختلاف و بحث های طولانی بر سر اختلاف دو یا سه روز، حاشیه هستند، اما خداوند ما را متوجه متن و اصل قضایای تاریخی می کند تا در همیشه تاریخ بتوانیم از آن ها عبرت و بهره بگیریم.
وی با اشاره به آیات 9 تا 22 سوره احزاب، گفت: خداوند به جزئیات اینکه عمق خندق در جنگ احزاب چقدر بوده و با چه وسایلی این کار انجام شده است، نمی پردازد و به دنبال القای پیام اصلی است، اما می بینیم که پایان نامه های متعدد در کشور ما به چنین مسائل حاشیه ای می پردازند که هیچ سودی هم ندارند.
پیروزی مسلمانان در جنگ احزاب در برابر همه قدرت و ثروت جبهه کفر بدون حتی انداختن یک تیر/ خداوند تنها مؤمنان را نصرت می دهد
حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه در جنگ احزاب، یهودیان منابع مالی جنگ با مسلمانان را تأمین کردند و کفار هم با تمام قوای نظامی خود به میدان آمدند، ابراز داشت: اما در کمال تعجب مسلمانان حتی بدون انداختن یک تیر توانستند پیروز میدان شوند و این پیام بسیار بزرگ و مهمی برای همه ما در طول تاریخ است که وقتی تمام کفر به میدان می آید خداوند این چنین آن ها را مغلوب می کند و این سنت خداوند است.
استاد حوزه علمیه با ذکر حقایقی از آیه 52 سوره غافر، گفت: خداوند می فرماید نصرت خود را شامل پیامبران و مؤمنان می کنم، اما وقتی به این نصرت باور نداشته باشیم، نصرتی هم در کار نخواهد بود و همین می شود که در جنگ پیامبر(ص) را در میدان جنگ رها می کنند و می گریزند.
وی بیان داشت: وقتی نگاه مردم نگاه ایمانی نباشد و تنها مناسک و اعمال عبادی اسلام را انجام بدهند و به وعده نصرت خداوند یقین نداشته باشند و امید به پیروزی و اینکه پیروزی از جانب خدواند است اعتقادی نداشته باشند، در واقع نگاه اسلامی ندارند و دچار نفاق هستند و در میان مردمی با چنین طرز تفکری نباید انتظار حمایت از امیر مؤمنان(ع) و حضرت زهرا(س) بعد از ماجرای سقیفه را داشته باشید.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی تغییر نگاه مردم نسبت به امام علی(ع) و جعل واقعیت از سوی حکومت های بعد از پیامبر(ص) را سبب تغییر نگاه مردم از ولی به داماد و صحابی پیامبر(ص) دانست و تصریح کرد: وضع به گونه ای می شود که امام علی(ع) حتی بعد از رسیدن به خلافت هم نمی تواند وضو و نماز مردم را اصلاح کند و حتی وقتی شریح قاضی را به اتهام فساد اقتصادی تبعید می کند، با اعتراضات مردمی مواجه می شود و مجبور می شود تا او را بر سر کار خود برگرداند.
استاد حوزه علمیه ترور فرهنگی شخصیت پیامبر اسلام(ص) از سوی دشمن را دلیل بر تعریف شخصیت پیامبر(ص) در نهج البلاغه دانست و اظهار داشت: حدود 7 درصد نهج البلاغه به شخصیت پیامبر(ص) می پردازد.