عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

ضرورت ایجاد انگیزه به کتابخوانی در جامعه

رئیس اداره کتابخانه و اطلاع‌رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در یادداشتی نوشت: کتاب و کتابخوانی از جمله مقوله های فرهنگی ست که همواره ازسوی مسوولین و نهادهای فرهنگی بر نیاز و ضرورت آن تاکید شده است و رشد فرهنگی جامعه و توسعه کشور را مشروط به گسترش این فرهنگ می دانند.

آمار و اطلاعات ارائه شده از سوی مجامع بین المللی و نهادهای داخلی در مورد میزان و سرانه مطالعه در ایران چندان رضایت بخش نیست و همگی بر این نقیصه اذعان و اعتراف دارند.

رهبر معظم انقلاب چندین بار ضمن ابزار ناخشنودی از این وضعیت از مسوولین مربوطه مطالبه داشتند که با سیاست های فرهنگی و برنامه ریزی مناسب زمینه لازم را بیش از پیش برای گسترش این مقوله در جامعه فراهم نمایند  چرا که نفع آن علاوه بر شخص متوجه اجتماع، فرهنگ و پیشرفت مملکت خواهد بود.

در گرایش به کتابخوانی عوامل  و علل متعددی نقش دارند  که بارها شنیده ایم اما مهم ترین آنها که کمتر به آن توجه می شود انگیزه سازی، ایجاد علاقه و نیازمندی به کتاب است.اگر تمام زیر ساخت ها و امکانات و منابع در خصوص کتاب و کتابخوانی به وفور دراختیار قرار گیرد اما انگیزه ای برای مطالعه نباشد و افراد جامعه  نیازی در درون خویش احساس نکنند وضعیت کتابخوانی روز به روز اسفناکتر و ازین وضعیتی که هست بدتر خواهد شد.

انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی زمانی به فعلیت می رسد و بصورت یک فرایند شرطی در می آید که  فرد نسبت به مطالعه نگرش مثبت و مطلوبی داشته باشد. دانشمندان علم روانشناسی بر این باور هستند که علاقه و اشتیاق به انجام کاری زمانی اتفاق می افتد و تداوم دارد که نگرش مطلوب و انگیزه هر دو وجود داشته باشد. علاقه و میل سبب شروع کاری می شود اما عاملی که باعث ادامه ی کار می شود نوع نگرشی است که به آن فعالیت داریم.

نگرش های ما از باورها و اعتقادات ما نشئت می گیرند .اگر باور داشته باشیم که برای افزایش سطح اگاهی و رشد در مسیر کمال و سعادت نیازمند به کسب دانش و معلومات هستیم این نوع نگاه ما را به سمت مطالعه و کتابخوانی سوق می دهد.

انسان موجودی جست وجوگر و حقیقت جو است و همواره در تلاش است که پاسخی برای سوالات خود پیدا کند و زندگی شخصی و اجتماعی اش  را بر اساس یافته ها و دانشی که کسب می کند بنا می کند. قرار نیست که ما در مسیر زندگی ثابت بمانیم بلکه قصد داریم پیشرفت کنیم و کیفیت زندگی  فردی و اجتماعی خود را ارتقا و بهبود ببخشیم و از طریق خودشکوفایی شیوه زندگی بهتری را انتخاب کنیم. بنابراین اگر بخواهیم سطح زندگی را بالا ببریم ناچاریم یادگیری مان را افزایش دهیم . فهم معنای زندگی برای تعامل بیشتر و بهتر با خانواده، جامعه و محیط مستلزم  خودشکوفایی ست و حرکت در مسیر خودشکوفایی نیازمند کسب دانش و ارتقای آگاهی است .

آبراهام مزلو از اندیشمندان و نظریه پردازان انسان گرا مفهوم خودشکوفایی را در ذیل نیازهای ذاتی انسان مطرح می کند و اعتقاد دارند که هر انسانی بصورت فطری با نیازهایی به دنیا می آید که رفتار او را شکل و به او جهت می دهد. در مقابل رفتارهای دیگری نیز وجود دارد که غریزی نیستند بلکه اکتسابی هستند . افرادی که خود شکوفا هستند سعی می کنند در جهت سلامت روحی و روانی خویش تلاش کنند در لحظه لحظه زندگی شخصی و اجتماعی به تکامل و رشد گرایش دارند وهمواره تلاش می کنند .این نوع پیشرفت و رشد نیازمند کسب آگاهی و ارتقای سطح معلومات ست که به برکت کتاب و مطالعه صورت می پذیرد.

عطش به فهمیدن معلومات و دانش باید در وجود ما نهادینه و به یک نیاز عمومی تبدیل شود و این چشاندن لذت مطالعه و اشتیاق باید به رفتار کتابخوانی بصورت ثابت تبدیل گردد. این اتفاق نیازمند به تغییر نگرش به مقوله کتاب و کتابخوانی در تفکر جامعه ایرانی دارد.

باید پذیرفت که مطالعه جزء نیازهای  فردی و اجتماعی است.و باید بگونه ای جا بیفتد که درصدد حل  مسائل به وسیله کتاب برآییم و به عنوان ابزاری کارکردی به آن نگاه کنیم. مطالعه و انس با کتاب شبیه دیگر رفتارها و عادات نیاز به انگیزه دروني دارد و اين مهم به عنوان یک هنجار و رفتار نهادینه  نمی شود مگر با ایمان به  تاثیر پذیر بودن و مفید بودن آن.

مشاهده در خبرگزار ایبنا
 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *