عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

طلاب باید به سلاح هنر مجهز شوند/ بمباران اطلاعاتی مخاطب راهگشا نیست

معاون فرهنگی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: ارائه الگو برای کیفیت ‌بخشیدن به هدف تبلیغ و لزوم مخاطب گزینی و سازمان‌دهی برای شناخت و احصاء فوری شبهات لازمه تبلیغ دینی موفق است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا طاهری در گفت‌وگویی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب 420 صفحه مطلب پیرامون تبلیغ دارند که این بیانات در میان جمع‌های دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه مطرح‌شده است اما تا کنون تنها یک جلد کتاب در این زمینه به چاپ رسیده است. و این‌جانب می‌خواهم بیانات را در 5 سرفصل اصلی بیان کنم.

معاون فرهنگی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در ادامه به بیان بیانات رهبر انقلاب در خصوص مسأله تبلیغ در 5 سرفصل پرداخت و ادامه داد: تبلیغ از منظر رهبر انقلاب به معنای رساندن حقایقی به اذهان و دل‌های مخاطبان است که بدون آن‌ها دچار خسارت خواهند شد تا از شک و جهالت بیرون بیایند و همین سبب شده تا ارزش تبلیغ بسیار بالا باشد.

وی افزود: از زمان شیخ طوسی و سید مرتضی علمایی از حوزه علمیه بغداد و بعدها از حوزه علمیه نجف برای تبلیغ دین به شهرهای مختلف سفر می‌کردند و به همین منظور مدتی در آنجا سکونت داشتند و علمایی که در حلب و شامات تربیت شده‌اند، درواقع نتیجه همان اعزام‌ها از بغداد و نجف هستند.

طاهری معنویت و معارف اسلامی را گمشده جهان امروز دانست و ابراز داشت: امروز جهان تشنه و نیازمند معارف دینی است و مرتب از نقاط مختلف جهان، برای حوزویان و علمای جمهوری اسلامی دعوت‌نامه ارسال می‌شود که خواستار تبلیغ اسلام ناب محمدی در میان سیل علاقه‌مندان در کشورهای مختلف دنیا هستند.

طلاب باید مجهز به سلاح هنر شوند

معاون فرهنگی پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان برخی عدم برنامه‌ریزی‌ها و استفاده از هنر در تبلیغ را به‌عنوان آسیب‌های تبلیغ دینی دانست و متذکر شد: باید قبلاً برنامه‌ریزی و حسابگری داشته باشیم و لازم است تا اگر مبلغی به‌جایی می‌رود حداقل یک نفر حوزوی و اهل فن دیگر هم او را ارزیابی کند و نظارت داشته باشد تا اگر اشتباهاتی وجود دارد بتوان در آینده آن خسارات را در آن مناطق جبران و تصحیح کرد.

طاهری خاطرنشان کرد: افراد متعهد، روحانیان و طلاب را باید مجهز به سلاح هنر کرد چرا که در شرایط امروز جامعه با وجود هنرمندان غیر متعهد و نا آشنا مسائل مختلف این موضوع بسیار لازم و ضروری است بنابراین منشاء هدف، ابزار و شیوه‌های تبلیغ به‌عنوان سه رکن اصلی تبلیغ هستند بنابراین منشأ تبلیغ باید فکر، اندیشه، خردمندی، اخلاص و معنویت باشد و از یک منبع نورانی سرچشمه بگیرد.

بمباران اطلاعاتی مخاطب راهگشا برای تبلیغ صحیح نیست

وی انسان‌سازی را هدف مهم تبلیغ دانست و ابراز داشت: تبلیغ را نه تنها به گوش، بلکه باید به دل‌ها رساند و در هویت تزریق کرد، نباید مخاطب را تحت بمباران اطلاعاتی قرارداد، امروز حجم اطلاعات و دیتا در جامعه بسیار بالاست و حتی دانش آموزان گاهی حجم اطلاعات بیشتری از یک طلبه دارند بنابراین باید اخلاق اسلامی را در مخاطب نهادینه کرد.

طاهری ارائه الگو به مردم در راه کیفیت‌بخشیان به هدف‌های بزرگ را از لازمه‌های کار تبلیغی معرفی کرد و یادآور شد: امروز وجود انگیزه برای رسیدن به اهداف بزرگ معنوی در جامعه کم است و هنگامی‌که حرکتی آغاز شود کیفیت لازم را ندارد و اگر هم کیفیت لازم را داشته باشد، الگویی ندارد، مثلاً پیاده‌روی اربعین باید چنان کیفیتی داشته باشد که وقتی شخص زائر به منزل خود برمی‌گردد دیگر هدف زندگی او امام حسین (ع) باشد و نه اینکه تنها چند روایت جدید فرا گرفته باشد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ابراز داشت: سوق دادن مردم به سمت عبودیت الهی که همان صراط مستقیم است از مهم‌ترین اهداف تبلیغ به شمار می‌رود و نفی طواغیت سیاسی و اجتماعی حتماً باید در تبلیغ لحاظ شود، اما باید مراقب بود تا جلسه تبلیغی در ذهن مخاطب به‌عنوان جلسه سیاسی صرف محسوب نشود.

وی افزود: سخن حکمت‌آمیز و مستحکم شیوه مهم تبلیغ است پس سخنان مبلغ باید در برابر متشابه باشد و شبهات را پاسخ گوید و گویا و مستدل باشد همچنین برقراری ارتباط محبت‌آمیز با مخاطب بسیار مهم است، گوینده و شنونده باید یک ارتباط عاطفی با یکدیگر داشته باشند و باید بتوانیم افرادی که به هر دلیلی پای منبر هستند اما ارادتی به گوینده ندارند را جذب کنیم و این مهم جز با برقرای رابطه صمیمانه و عاطفی محقق نمی‌شود.

طاهری آشنایی با جریان‌های فکری معارض و آشنایی با معارف مطابق با زمان را از دیگر شاخصه‌های مهم یک مبلغ از نظر رهبر معظم انقلاب بیان کرد و تأکید داشت: باید نیاز و سؤال مخاطب را بدانیم و مطابق با نیازی و شبهه‌ای که در ذهن وجود دارد از معارف اسلامی، قرآنی و حدیث به مخاطب ارائه دهیم.

نیاز امروز حوزه تبلیغ، سازمان‌دهی مرکزی برای شناخت فوری شبهات روز است

 معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تأکید بر شناخت مخاطب و مخاطب گزینی عنوان کرد: بعضی از مبلغان برای کار با یک قشر خاص از مخاطبان مناسب هستند و برای برخی اقشار و گروه‌ها مناسب نیستند، پس باید مخاطب را متناسب با توانایی‌ها انتخاب کرد از همین رو مبلغان باید قبل از مخاطبان شبهات را دریافت و پاسخ دهند و حتماً مرکزی برای رصد شبهات روز در جامعه تبلیغی وجود داشته باشد، که وجود ندارد.

 وی دلسوزی برای مخاطب را لازمه کار تبلیغی موفق دانست و اظهار داشت: گاهی ثمره کار تبلیغی شما آن چند نفری هستند که بعد از منبر برای سؤال و احوالپرسی می‌آیند، اما اغلب اوقات وقت لازم برای گفتگو با آن‌ها را وجود ندارد و می‌خواهیم به منبر بعدی برسیم، نباید تبلیغ را به دید پروژه‌ای نگاه کرد.

طاهری ارتباط چهره به چهره را از لوازم یک تبلیغ مطلوب دانست و اضافه کرد: تهذیب و انطباق حرف با عمل لازمه تأثیرگذاری است و حتی اگر همه لوازم دیگر ازجمله بیان شیوا و آمادگی مخاطب هم وجود داشته باشد، اما تهذیب نباشد، تبلیغ اثر مطلوب ندارد، مطالعه و غنای علمی، به‌روز کردن محتوا و شناختن اولویت‌های مخاطب، داشتن بصیرت و هوشیاری و همچنین از خود گذشتگی برای تبلیغ دینی امور مهم هستند که باید مدنظر قرار داشت و نباید منت بر سر دین بگذاریم.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان در پایان صحبت‌های خود به معرفی کتاب در این حوزه پرداخت و بیان داشت: کتاب‌های «و خدا ما را خواند» نوشته خانم زینب ترنر تازه مسلمان انگلیسی و کتاب «تولد در لس‌آنجلس» نوشته بهزاد دانشگر، شرح‌حال یک فرد با اصلیت مسلمان است که سال‌ها در آمریکا زندگی می‌کند و از اسلام بسیار فاصله گرفته است، همچنین کتاب «موکب آمستردام» داستان تعدادی از اهالی هلند است که در جریان پیاده‌روی اربعین با اسلام آشنا شده و مسلمان می‌شوند.

مشاهده در خبرگزاری فارس
 

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *