آگاهی امام حسین علیه السلام از شهادت خود و رفتن به سوی مرگ منطقی است؟!
در این ارتباد جواد حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، در ارتباط با موضوع علم و آگاهی امام حسین علیه السلام از شهادت خود و رفتن به سوی مرگ اظهار داشت: نکته اولی که در این ارتباط باید به آن توجه کنیم این است که گاهی شرایط بهگونهای است که آدمی، بهناچار برای رسیدن به مقصد و مقصود خویش، هر کاری انجام میدهد؛ حتی اگر بداند به مرگ او میانجامد.
وی افزود: رزمندگان اسلام که در دوران دفاع مقدس، برای عبور از میدان مین، بر یکدیگر سبقت میگرفتند، میدانستند سرانجام داوطلب شدن و سبقت گرفتن برای رفتن به میدان مین، شهادت آنهاست، لیکن چون میدانستند برای دفاع از نظام اسلامی، چارهای جز این نیست، پای در این میدان بیبازگشت میگذاشتند.
شهادت امام حسین علیه السلام خون تازهای در رگهای اسلام جاری ساخت
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تصریح کرد: امام حسین علیه السلام در موقعیتی که اصل اسلام عزیز درخطر بود و نزدیک بود که فاتحه دین و دیانت خوانده شود، اقدام به این حرکت بزرگ کرده و به رگهای اسلام ، خون تازهای جاری ساخت.
وی با تاکید بر این نکته که حضرات معصومین علیه السلام مکلف نبودند تا بر اساس علم غیب عمل کنند بلکه مأمور بهظاهر بودند، بیان داشت: دنیا نشئه تکلیف است و آن پیشوایان نور نیز همانند سایر مردم، مکلف به انجام تکالیف الهی و نه استفاده از علوم غیرعادی بودند و تنها باید مطابق علم عادی مردم زمان رفتار میکردند.
استفاده از علوم غیرعادی به اذن خاص الهی بستگی دارد/ اهلبیت علیهم السلام، تسلیم قضا و قدر الهی بودند
حیدری با اشاره به اینکه استفاده از علوم غیرعادی به اذن خاص الهی و نه به اراده خود ائمه معصوم بستگی دارد، بیان داشت: البته در مواردی که خداوند به ائمه معصومین اجازه می داد از علوم غیرعادی برای اعجاز و اثبات حق بودن دعوت یا دعوا استفاده میکردند.
وی با بیان اینکه پیامبر خدا میفرماید که «من بین شما فقط با شاهد و قسمهایتان قضاوت میکنم»، ابراز داشت: نکته دیگر اینکه اهلبیت (ع)، تسلیم قضا و قدر الهی بودند و داشتن علم به چیزی، مانع تسلیم خدا بودن آن ذوات نورانی و تغییر قضا و قدر حتمی خدا نیست.
شهادت، فدا کردن جان در راه هدفی والاست/شهادت امام حسین علیه السلام اسلام را از تحریف و نابودی نجات داد
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با اشاره به اینکه امام حسین علیه السلام فرموده است که «رضایت خدا، رضایت ما اهلبیت است»، گفت: نکته چهارم در ارتباط با این شبهه که چرا امام حسین علیه السلام با علم به شهادت به کربلا رفتند، این است که باید دقت کنیم که شهادت، فدا کردن جان درراه هدفی والا و الهی است و این در حالی است که خودکشی، ضایع کردن جان در برابر مسئلهای ناچیز را شامل می شود.
وی تاکید کرد: بر این اساس با توجه به مطالب ذکر شده متوجه می شویم که امام حسین علیه السلام بر اساس ظاهر، وظیفه خود را فداکردن جان خود و اصحاب، برای حفظ اصل اسلام عزیز دیدند و با این حرکت عظیم، اسلام را از تحریف و نابودی حفظ فرمودند.