وی با بیان اینکه «شاکله» فاصله میان اندیشه و عمل را پر میکند، گفت: ای مطلب بدان معناست که «شاکله» در تجسم اندیشه در قالب اعمال، نقش سرنوشت سازی را دارد و علت اینکه به بسیاری از اهدافمان نمیرسیم ریشه در همین نکته دارد.
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بیان داشت: بسیاری از ما این موضوع را تجربه کردهایم که بارها نیت و قصد جدی داریم که نماز صبحمان را سروقت بخوانیم، ساعت را کوک میکنیم، به اعضای خانواده میسپاریم، بلند هم میشویم نماز میخوانیم، اما یا این کار همیشگی نیست و یا لذتی از آن نمیبریم.
وی ادامه داد: در واقع وقتی انسان در این ناحیه دچار ضعف باشد، بیشتر وقت خود را به حیرانی و سرگردانی و غرقه شدن در تخیلات، توهمات، تشویشها و اضطرابها میگذارند؛ یعنی تقریباً همان حالتهایی که با آن در حال ستیز و مبارزه هست و روح انسان را دستخوش آزار و ناراحتی کرده است.
اعتقاد نداشتن شاکله وجودی به امور عبادی
حیدری تصریح کرد: اینکه در مورد نماز و آثار ترک آن اطلاع داشته باشیم اما در عمل کردن دچار مشکل شویم بدان دلیل است که شاکله یعنی «منِ» حقیقی و شخصیت واقعی، هنوز به آنچه لازم است انجام دهیم، اعتقادی ندارد یا هنوز آن را جدی و مهم تلقی نکرده است.
وی با اشاره به اینکه از میان راههای گوناگون، برای برونرفت از این مشکل، یکراه بهترین و کارآمدترین است، تاکید کرد: برای رسیدن به این راه لازم است بدانیم که آنچه برای انسان از آب و هوا و غذا مهمتر و ضروریتر است، عنصر آگاهی است.
آگاهی صحیح از طریق کتاب برترین راه تقویت ایمان و اعتقادات است
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با بیان اینکه منظور از آگاهی این است که با خواندن کتاب و ابزارهایی که میتوانند سبب بیداری و آگاهی انسان می شوند، اندیشه خویش را اصلاح کنیم که نتیجهاش تقویت ایمان و اعتقادات از راه آگاهی است، اظهار داشت: در این زمینه میتوانیم آثار شهید مطهری را برای تقویت مبانی اعتقادی و کتابهای مربوط به نماز و اسرار نماز را برای آگاهی از این فریضهی مهم الهی موردمطالعه قرار دهیم.
وی تصریح کرد: اگر کسی با فلسفه و حقیقت نماز و آثار خواندن و یا نخواندن آن آشنا شد و به آن باور پیدا کرد، به هیچ بهانهای آن را ترک نخواهد کرد و یا در اقامه آن دچار سستی نخواهد شد.
حیدری با تاکید بر این نکته که وقتی شناخت و آگاهی انسان ارتقاء یابد و با حقیقت نماز آشنا شد، در حال نماز حالت توجه و تمرکزی به او دست میدهد که از هر لذتی بالاتر است، بیان داشت: آنچه موجب می شود برخی از نماز، رویگردان باشند و یا نسبت به آن تساهل کنند، ندانستن فلسفه نماز و یا درکی غلط از آن داشتن است و یا اینکه و علم و معرفت از ذهن و فکر وی به درون و جان وی نفوذ نکرده است.
وی بیان داشت: بنابراین بهترین کار برای تقویت ایمان و مواظبت بر اقامه نماز و تحصیل تمرکز و حضور قلب در نماز، بالا بردن آگاهیهای خویش است.