وی با بیان اینکه قرائت قرآن کریم نیز بسیار خوب است اما این قرائت ها باید بر اساس آیات قرآن و روایات و بالاخص بر اساس آیه ۱۲۱ سوره بقره باید در تلاوت قرآن حق تلاوت ادا شود، افزود: در واقع قرائت قرآن کریم باید تبدیل به تلاوت شود چراکه از نظر تفسیری بین قرائت و تلاوت تفاوتهای بارزی وجود دارد.
کارشناس قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تاکید کرد: قرائت قرآن کریم به معنی خواندن است اما تلاوت از تلوة می آید بدین معنا که فرد تابع قرآن می شود . به دستورات آن عمل می کند.
حق تلاوت شامل هشت کار است
وی ادامه داد: امام صادق (علیه السلام) می فرماید که حق تلاوت شامل هشت کار است که نخستین مورد، خواندن قرآن با ترتیل است یعنی فرد با تانی و بدون شتاب قرآن بخواند.
حق شناس با بیان اینکه مورد مهم دیگر مورد اشاره امام این است که فرد هنگام خواندن قرآن در آیات قرآن در آن تفقه کند، گفت: باید دقت کنیم که همه موارد دیگر مورد اشاره امام صادق (علیه السلام) درباره حق تلاوت متوقف بر مورد دوم است که اگر انجام شود موارد ۶ گانه دیگر نیز انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه عمل کردن به آیات احکام الهی و امیدوار شدن پس از خواندن آیات وعد (رحمت الهی) سومین و چهارمین موردی است که امام صادق (علیه السلام) به آن اشاره دارند، تاکید کرد: پنجمین مورد در ارتباط با حق تلاوت در گفتار امام ششم شیعیان این است که زمانی که فرد آیات وعید که آیات جهنم و عذاب را شامل می شود تلاوت می کند از نافرمانی از خداوند تبارک و تعالی بترسد.
کارشناس قرآن و حدیث مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی عبرت گرفتن از آیات قرآنی را از دیگر موارد مطرح شده در این ارتباط برشمرد و گفت: هفتمین مورد این است که فرد تلاوت کننده قرآن اوامر الهی که در قرآن کریم آمده است را بپذیرد و مطابق آن عمل کند و هشتمین مورد نیز آن است که از نهی های الهی مانند غیبت و تجسس در حریم شخصی افراد بپرهیزد.
وی ادامه داد: با آشنایی با حق تلاوت قرآن از دیدگاه امام صادق (علیه السلام) اکنون باید بررسی کنیم که چه میزان از اوامر الهی را شناخته و به آن عمل کرده ایم و یا تا چه میزان با خواندن آیات وعد و وعید رجا و خوف در دل ما تقویت شده است.
حق شناس بیان داشت: در این راستا همچنین باید به سبک زندگی قرآنی دست پیدا کرده و بررسی کنیم که ما چه میزان این اوامر را در سطح زندگی جامعه پیاده کرده ایم همان گونه که خداوند در آیه دوم سوره انفال می فرماید که «مومنان واقعی آنهایی هستند که هرگاه قرآن بر آنها تلاوت می شود ایمان آنها افزایش پیدا میکند».
وی تصریح کرد: این امر بدان معناست که اگر قرآن تلاوت شود و ایمان انسان هیچ تغییری نکرده و افزایش پیدا نکند منفعت چندانی ندارد و بر این اساس باید به اموری مانند توجه به مفاهیم قرآنی و تبیین مفاهیم قرآن در زندگی نیز حتماً توجه داشته باشیم.