عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

پیشنهاد فعال قرآنی برای تحول در فضای آموزش و پرورش؛ بخشی از مسابقات قرآن در مدارس برگزار شود

کارشناس گروه قرآن و حدیث نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان با پیشنهاد برگزاری سطوحی از مسابقات قرآن کریم در مدارس گفت: باید بخش‌ها یا سطوحی از مسابقات قرآن در مدارس برگزار شود تا روحیه و انگیزه دانش‌آموزانی که در این محیط نیستند نیز تحت تأثیر فضای ناب قرآنی متحول شود.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، یزدان رضوانی در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه حلقه مفقوده در کارهای قرآنی تمرکز صرف دست اندرکاران برگزاری مسابقات بر روی تلاوت  و حفظ قرآن کریم است، اظهار داشت: هدف غایی ما باید تدبر در آیات قرآنی باشد.

وی افزود: فردی که  تدبر در مفاهیم قرآنی داشته باشد به یقین بسیار کمتر در مسیر گمراهی قرار خواهد گرفت و بر این اساس باید در ارتباط با موضوع نهادینه کردن تدبر و تفکر قرآنی در جامعه تمام تلاش خود را به کار گیریم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در زمینه مهجوریت زدایی از چهره قرآن کریم در طول 40 سال گذشته فعالیت‌های خوبی در مدارس آموزش و پرورش، مدارس علمیه و دانشگاه‌ها انجام شده است، اضافه کرد: البته واقعیت امر این است که در سطح عمومی جامعه هنوز قرآن جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است به نوعی که مردم در زندگی خود هم با تلاوت قرآن هم عمل  به آن انس بگیرند.

وی تصریح کرد: تلاوت روزانه قرآن کریم در مساجد از فعالیت‌های قابل تقدیری است که در طول سال‌های اخیر شکل گرفته و همان گونه که این تلاوت به بخشی از زندگی معنوی مردم تبدیل شده  باید تلاش کنیم که در عرصه‌های مختلف زندگی و حتی کسب و کار روزمره نیز قرآن کریم به عنوان سبک زندگی مورد توجه قرار گیرد.

رضوانی ادامه داد: باید در برگزاری مسابقات قرآن کریم خلاقیت به خرج دهیم و اگر در بخشی از این مسابقات بخش خاطره نویسی و سبک زندگی قرآنی مورد توجه قرار گیرد به یقین بر آینده جوانان و نوجوانان در جامعه تأثیرگذار خواهد بود و هر فرد می‌تواند از این خاطرات و تأثیرپذیری‌های بقیه از قرآن کریم درزندگی خود استفاده کند.

وی با اشاره به یک پیشنهاد، اظهار داشت: باید به این نکته دقت کنیم که زمانی که در همایشی فقط قرآنی‌ها دعوت شوند افرادی که در این فضا نیستند ادراکی نسبت به مبانی مطرح شده دراین همایش‌ها ندارند و بر این اساس پیشنهاد می‌کنیم که  بخش‌هایی یا سطوحی از مسابقات قرآن کریم در مدارس برگزار شود تا روحیه و انگیزه دانش‌آموزانی که در این محیط نیستند نیز تحت تاثیر فضای ناب قرآنی متحول شود.

کارشناس گروه قرآن و حدیث نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مزیت برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در راستای تشویق نوجوانان و جوانان است، زمانی که در این عرصه رقابتی، نوجوانان موفقیت افراد مختلف را ببینند دیگر به حد مطلوب خودشان قناعت نمی‌کنند.

وی افزود: در واقع این مسابقات در وهله نخست انگیزه‌ای برای بهتر کار کردن است و حُسن دیگر برگزاری این مسابقات این است که افراد با نقاط ضعف فعالیت‌های خود بهتر آشنا شده و برای ادامه مسیر برنامه‌ریزی می‌کند چرا که تا وقتی فردی در میدان رقابت قوی قرار نداشته باشد ممکن است ضعف‌های خود را نبیند.

رضوانی با بیان  اینکه راجع به قرآن هر چه کار شود کم است، گفت: بهتر است برنامه‌ها در این راستا هدفمند باشند و در اصل  ضرورت برگزاری این مسابقات قرآنی شکی وجود ندارد اما باید از نظر تربیتی و روانشناسی برای قشر نوجوان در برگزاری این نوع مسابقات دقت بیشتری لحاظ کنیم چراکه با اعلام چند نفر به عنوان برنده، ممکن است نوجوانانی که جزو برندگان نیستند آسیب ببینند لذا باید راهکارهایی برای کاهش این آسیب‌ها داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید در این مسیر دقت کنیم که نوجوانان در اوایل دوران نوجوانی و در سنین 15  – 16 سالگی در میدان رقابت زود احساس ناامیدی می‌کنند و بر این اساس باید مراقب باشیم که این رقابت به جای کمک برای بهتر شدن فرد را از ادامه مسیر دلسرد نکند.

به گزارش تسنیم، چهل و دومین مسابقات ملی قرآن کریم از 6 تا 11 مهر ماه در بخش برادران و از 11 تا 19 مهر ماه در بخش خواهران به همت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

مشاهده در خبرگزاری تسنیم

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *