جواد حیدری در گفت و گو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سوال که «به چه دلایلی امام حسین علیه السلام خانواده و فرزندان خود را نیز به صحرای کربلا بردند»، اظهار داشت: در این ارتباط باید به چند نکته توجه داشته باشیم از جمله اینکه همان طور که رسول خدا برای اثبات حقانیت خویش و مکتب خود، عزیزترین افراد خود را در ماجرای مباهله با مسیحیان نجران همراه بردند، امام حسین علیه السلام نیز چنین کردند تا حقانیت خود و حرکت خود را به همگان بنمایاند.
وی ادامه داد: از سویی با در نظر گرفتن شرایط آن روزهای مدینه، شخصیت والی این شهر و نامهای که یزید (لعنت الله علیه) به حاکم مدینه نوشته بود، جان زن و فرزند امام حسین علیه السلام نیز در خطر بوده است و حضرت برای حفظ جان آن بزرگواران، اقدام به همراهی آنها با خویش کرد.
جنبه پیام رسانی حضور زنان و فرزندان امام حسین علیه السلام در صحرای کربلا
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی تاکید کرد: از سویی نکته مهم در این ارتباط جنبه پیام رسانی کربلا و عاشوراست چراکه حضور زنان و فرزندان آن حضرت بود که واقعه جانسوز کربلا را به گوش جهانیان رسانید و آنها نگذاشتند یزیدیان این اتفاق عظیم را در صحرای کربلا خاک کرده و به فراموشی بسپارند.
وی بیان داشت: در واقع همان گونه که در شعر «کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود سر نی در نینوا میماند اگر زینب نبود» آمده است، اگر پیام رسانی و روشنگریهای بزرگوارانی مانند حضرت زینب (س) و امام سجاد علیه السلام در طول و پس از واقعه عاشورا نبود امکان داشت پیام کربلا به نسلهای بعدی به درستی منتقل نشود.
حیدری همچنین در پاسخ به این سوال که حضرت علی علیه السلام، امام حسن و امام حسین علیه السلام در فتح ایران حضور داشتند، بیان داشت: در منابع معتبر اولیه تاریخی و همچنین منابع متأخر، برخی از منابع مانند طبری و بلاذری به حضور امام حسین علیه السلام، در فتح ایران اشاره کردهاند.
گزارشهای تاریخ طبری و بلاذری درباره حضور فرزندان امام علی علیه السلام در فتح ایران مخدوش است
وی با بیان اینکه این گزارشها از جهات مختلف مخدوش است، تاکید کرد: در تاریخ خلیفه بن خیاط و یعقوبی که هر دو مقدم بر طبری هستند اسمی از حضور امام حسین علیه السلام در فتح ایران نیامده است.
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی بیان داشت: از این گزارشها به دست میآید که فتح ایران در زمان عثمان انجامشده است، اتفاقاً حضرت علی علیه السلام در دوره حکومت عثمان در بسیاری از موارد تقیه نمیکردند و حتی در حد مشاوره نیز به عثمان کمک نمیکردند و بر این اساس در ادامه اعزام فرزندان خودشان به جنگها نیز نمیتواند مطرح باشد.
وی ابراز داشت: در جنگ صفین وقتی امام حسن علیه السلام به میدان رفت امام علی فرمودند که از طرف من جلوی این جوان را بگیرید تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن این دو امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام به میدان نبرد دریغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا (ص) قطع شود؛ بر این اساس با وجود چنین اکراهی چگونه امکان دارد که حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگها دورتر از مدینه آن هم برای جنگ آنهم در زمان عثمان حاضر شوند.
وی ادامه داد: از سویی بلاذری به حضور حسنین علیه السلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» به معنای (گفته میشود) اشاره کرده است که به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.
دلیل معتبر و موجهی بر حضور اهلبیت در فتح ایران وجود ندارد
کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی با بیان اینکه ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل قول وی نیست، گفت: بر اساس موارد بیان شده نتیجه دلیل معتبر و موجهی بر حضور اهلبیت در فتح ایران وجود ندارد و گزارشهای موجود نیز ضعیف هستند.
به گزارش مهر، همشهریان و هم وطنان عزیز میتواند هر نوع سوال خود در ارتباط با شبهات دینی را ذیل همین خبر با ما در میان بگذارند تا در «سهشنبهها با پاسخ به شبهات دینی» پاسخگوی سوالات آنها باشیم.