وی افزود: این دفتر، حد واسط میان حوزه علمیه و نیازهای جامعه است. فارغالتحصیلانی که در حوزه علمیه درس خوانده و با معارف دینی آشنا میشوند در فضای جامعه نیازهای جامعه را تامین میکنند.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: بخش آموزشهای تکمیلی نیز از بخشهای مهم در دفتر تبلیغات است. آموزش حوزوی آموزشی از جنس فقه و فلسفه و کلام هستند که طلبهها در حوزه فرا میگیرند، ولی آموزشهایی که به وسیله آنها بتوانند وارد میدان فعالیتهای فرهنگی- مذهبی در جامعه شوند را در قالب موسسه آموزش عالی آموزش میدهیم. در این موسسه سطح سه، سطح چهار، کارشناسی ارشد و دکترا در رشتههای مختلفی مانند مشاوره اسلامی، فقه سیاسی و تربیت مربی کودک و نوجوان تدریس میشود. دانشگاه دفتر تبلیغات در قم، «دانشگاه باقرالعلوم» و در اصفهان دو موسسه آموزش عالی «علامه مجلسی» برای برادران و «مجتهده امین» برای خواهران است. علاوه بر این ما یکسری آموزشهای آزاد کاربردی نیز داریم که رشته رسمی نیست و در طول سال طی آن طلاب مهارتهای تبلیغ را فرامیگیرند. ما در رشتههای رسمی به طور میانگین ۳۰۰ دانشجو و در آموزشهای آزاد حدود ۱۰۰۰ مبلغ داریم.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: بخش دیگری از فعالیتهای رسمی دفتر تبلیغات این است که این دانشجویان پس از تکمیل آموزش به پشتیبانیهای محتوایی نیاز دارند و ما در این زمینه در قم پژهشگاه علوم و فرهنگ و در اصفهان پژوهشکده الهیات و خانواده را داریم که رسما جزء پژوهشگاههای وابسته به وزارت علوم هستند که همه ظوابط آموزشی در آنها رعایت شده است. این پژوهشکدهها تنها پژوهشکدههای علوم اسلامی هستند که در اصفهان به صورت رسمی مجوز فعالیت دارند. ما در این موسسهها، هیئت علمی استخدامی در رشتههای مختلف داریم و کارهای مختلفی از جمله پژوهش انجام میدهیم. به طور مثال پروژه «خانواده پایدار» در حال حاضر در آنجا در حال انجام شدن است و از پروژههای بزرگی است که با نهادهای مختلفی از جمله دانشگاه و استانداری ارتباط مستقیم دارد. در قم نیز حدود ۱۴ پژوهشکده بزرگ وجود دارد.
اعزام ۱۳۰۰ مبلغ به مناطق مختلف کشور
وی افزود: یک از فعالیتهای دفتر تبلیغات، تبلیغ و اعزام مبلغ است که این مبلغان را در مناسبتهایی مانند ماه رمضان، محرم، تابستان یا برای مدارس، دانشگاهها و یا موضوعات سیاسی، فقهی، کلامی و مشاوره طلاب به مناطق مختلف اعزام میکنیم. در این راستا مجموعا در مناسبتهای بزرگی مانند رمضان یا محرم حدود ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر مبلغ اعزام میشوند. مثلا در تابستان امسال در حوزه کودک و نوجوان حدود ۱۰۰ مبلغ اعزام کردیم که هرکدام چند کانون فرهنگی را پوشش میدهند.
۱۰ هزار تماس روزانه با مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی
حجت الاسلام و المسلمین قطبی گفت: در دفتر تبلیغات واحدی برای پاسخ به سوالات شرعی وجود دارد که مرکز ملی آن در قم است و شعبهای از آن نیز در اصفهان است. یعنی شماره تلفن رسمی ۰۹۶۴۰۰ در سطح کشور پاسخگوی سوالات شرعی مردم است که روزانه دهها هزار تماس را جواب میدهد و در این راستا نزدیک به ۳۵۰ کارشناس دائما پشت خط هستند. ما در فضای مجازی نیز از طریق کانال یا ایمیل پاسخگوی مردم هستیم. علاوه بر این ما از میان سوالات پرسیده شده اقدام به چاپ کتابهایی کردیم که اولین آن «پاسخ به پرسشهای قرآنی» بود و چندین بار نیز تجدید چاپ شد. کتابهایی نیز در حوزه طلاق یا مسائل فقهی چاپ شده و یا در دست چاپ هستند.
وی بیان کرد: بخش دیگر دفتر تبلیغات اداره فضای مجازی و هنری است که در آنجا طلبهها را با فضای مجازی و هنر آشنا میکنیم تا بتوانند فعالیتهایی از این جنس داشته باشند. هدف اصلی ما در فضای مجازی این است که طلبههایی که کار تبلیغ انجام میدهند علاوه بر کارهای سنتی مانند سخنرانی و پرسش و پاسخ، در فضای مجازی هم پایگاهی تبلیغی مانند یک پیج اینستاگرامی داشته باشند و لازمه کار در فضای مجازی آشنایی با هنر است. ما الان گروهی داریم که یک شبکهای اجتماعی با حدود یک میلیون پانصد هزار عضو به نام «ویسگون» را اداره میکنند. اما ما به بودجه کم محدود هستیم و فضای کاریمان محدودیت دارد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: بوستان کتاب دفتر تبلیغات نیز جزء انتشاراتهای معروف در حوزه کتاب شناخته میشود و تا کنون بالغ بر ۴۰۰۰ کتاب منتشر کرده است.
پروژه «خانواده پایدار» اجرایی میشود
قطبی با اشاره به رویکرد اصلی پژوهشکده خانواده گفت: مسئله اصلی ما در خانواده، مدیریت خانواده و کاهش آسیبها، مخصوصا آسیب طلاق است. ما پروژه بزرگی به نام «خانواده پایدار» داریم که زیر مجموعه آن حدود ۵۰ پروژه دارد و ۴ عضو هیئت علمی به صورت مستمر در حال کار در این حوزه هستند. اما کار پژوهشی زمانبر است و تا این به محتوای علمی و قابل انتشار تبدیل شود مقداری طول میکشد.
وی اظهار کرد: البته ما به جای اینکه تولیدات پژوهشیمان را صرفا در قالب کتاب و نشریههایی مانند فصلنامه «اخلاق» منتشر کنیم، تصمیم داریم تولیدات آموزشیمان را در قالب بستههای آموزشی در اختیار مشاورین و مدرسین خانواده قرار دهیم. در واقع مخاطبین این محصولات مدرسین، مبلغین و مشاورین خانواده هستند که در اصفهان حدود ۳۵۰ مشاور، ۷۰ مبلغ خانواده و ۱۲۰ مدرس داریم. انشاءالله در طی دو سال آینده کار این بستهها انجام شده و در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: در حال حاضر چون در مرحله تولید محتوا هستیم، به صورت تخصصی تنها با تعدادی از مراکز مشاوره در ارتباط هستیم، ما کلینیکهایی که مدلهای پایش رسمی یا مدلهای پایلوتی و یا کلینکهایی که دانش تخصصی دارند را در مدار قرار دادهایم و بیشتر با اساتید آنها کار میکنیم. در مرحله پایلوت ما باید حدود ده درصد از کلینیکها را در مدار قرار داده و در مرحله بعد میتوانیم بستههای تولیدی را در اختیار همه کلینیکهای کشور قرار دهیم. بستههای ما ترکیبی از علوم انسانی و اسلامی است، یعنی تاکید ما این است که پشتوانههای دینی نیز در کنار کارهای ما قرار گیرد تا با بیشتر شدن ارتباط این دو با هم، تاثیرات آن نیز بیشتر شود. پیشبینی ما این است که پنج سال طول خواهد کشید تا این پروژه محقق شود.
روانشناسی به تنهایی عهدهدار مشاوره خانواده نیست
وی با بیان اینکه کلینیکهایی که با ما همکاری دارند از این طرح استقبال کردهاند، گفت: تعداد کلینیکها و مشاورین خانواده در سطح کشور بسیار زیاد است، ولی ضعفی که وجود دارد این است که موضوع مشاوره خانواده در کشور ما در دانشگاهها ذیل روانشناسی قرار گرفته است. یعنی ما از مرجع روانشناسی و علوم تربیتی به خانواده ورود پیدا کردهایم. در صورتی که جنس کار روانشناسی، به گونهای است که با فرد سر و کار دارد، اما خانواده صرفا موضوعی فردی نیست، بلکه موضوعی چند بعدی است و افراد خانواده هرکدام یک هویت اجتماعی دارند. پس ما ناچار هستیم گروههای اجتماعی و جامعه شناسی را نیز وارد کنیم.
خانواده تک مقولهای و تک هویتی نیست
وی افزود: خانواده تک مقولهای و تک هویتی نیست و من احساس میکنم دلیل لاینحل ماندن مسائل خانواده در کشور ما این است که ما تک ساحتی و فقط با زاویه انفراد و روانشناسی به آن نگاه کردهایم. ما در برنامههای کلانمان اینها را ترکیبی پیش بردیم. یعنی ما در میان اعضای شورای علمی که بالای سر این کار قرار دارد، روانشناس، جامعه شناس، متخصص مدیریت، متخصص مباحث فقهی- حقوقی و متخصص مباحث اخلاقی و کلامی نیز داریم. با این نگاه ترکیبی ضریب تاثیر بالاتری به دست میآید.