وی با تأکید بر اینکه رسانه ملی بازگوکننده باورهای جامعه است، افزود: رسانه ملی میتواند بازگوکننده میزان اعتقاد به باورها در یک جامعه باشد، در واقع میزان تثبیت عقاید و باورمندی و توجه به ارزشها در هر جامعهای از طریق بررسی برنامههای ارائه شونده در رسانه قابلدرک و دریافت است، چرا که نوع برنامهها متناسب با خواست مخاطب است و خواست مخاطب، تعیینکننده میزان اعتقاد اوست.
کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی در اصفهان تصریح داشت: در جامعه دینی و اسلامی عملکرد نهادها و سازمانها باید متناسب و همسو با اهداف متعالی دین باشد اما بعضاً دیده میشود که خود این نهادها بهجای اینکه بهعنوان ابزار دینی در تعمیق بخشی بنیه علمی و دینی و فرهنگی جامعه گام بردارند، ابزاری برای تبلیغ و ترویج بیفرهنگی در جامعه میشوند.
وظیفه روحانیت، نظارت بر کارکرد دینی رسانه ملی است
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم ارتقا بخشی معرف دینی در حوزههای متعدد از جمله رسانه ملی گفت: حرکت از ایمان قشری به سمت ارتقای بخشی معرفت دینی، هدفی است که رهبر انقلاب بارها به آن اشارهکرده و رسانه ملی را موظف به توجه به آن کردهاند، بنابراین حوزه و روحانیت رسالت ویژهای در هدایت جامعه و همچنین نظارت بر کارکرد دینی نهادهای جامعه دارد.
ابراهیمی ادامه داد: خداوند در قرآن، اهل تبلیغ را در ردیف آمران به معروف و ناهیان از منکر جای داده و یکی از وظائف آنان را عمل به این دو اصل حیاتی اعلام میکند، آنجا که میفرماید «باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند و آنها همان رستگارانند».
وی در ادامه متذکر شد: از جمله اموری که میتواند رسانه را در رسیدن به هدف دینیاش کمک کند، حضور روحانیون در تلویزیون است، از زمان انقلاب به بعد تلویزیون توانسته از طریق برنامههای گوناگون، چه میزگردهای متعدد با موضوعات متنوع دینی و چه جلسات هماندیشی و پخش سخنرانیهای وعاظ از منابر و حتی در امر تربیت کودک و نوجوان از حضور روحانیون بهره ببرد.
کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی در اصفهان ابراز داشت: دینی بودن تلویزیون ما تنها به حضور روحانیون آنهم در برنامههای مذهبی ختم میشود و تجلی شئونات مختلف دینی و ابعاد گوناگون زندگی دینی را در سایر برنامههای تلویزیونی کمتر میبینیم.
روحانیت در دام اهداف فیلمسازان
وی با اشاره به گرفتار شدن برخی روحانیون در دام اهداف فیلم سازان اذعان داشت: از جمله آسیبهای حضور روحانیون در رسانهها این است که برخی از کارگردانان و فیلمسازان مستقیم و یا غیرمستقیم از حضور آنها استفاده کرده و آنها را در دام اهداف خود گرفتار میکنند، در واقع به جای آنکه اهداف و مقاصدِ فیلمساز از فیلتر اهداف دینی عبور کند این روحانیت است که خود را مجبور به عبور از فیلترِ انگیزههای برنامهسازان و فیلمسازان میبیند.
ابراهیمی در ادامه بیان داشت: حضور روحانیون و مشاوره دادن آنها در زمینههایی که تخصص ندارند و احتمال دور زدنشان توسط فیلمسازان و برنامهسازان وجود دارد بسیار آسیبزاست و بالعکس حضور روحانیونی که شناخته رسانهای دارند و میتوانند به خوبی به عنوان مشاوره و کارشناس مذهبی و یا مشاوره اثر تولیدی و یا حتی نویسنده در تلویزیون حاضر شوند بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
وظیفه روحانیت در رسانه ملی از نگاه رهبری
وی در خصوص تأکیدات مقام معظم رهبر انقلاب اسلامی در خصوص حضور روحانیت و قشر مذهبی در رسانههای مختلف گفت: رهبر انقلاب بارها در خصوص حضور روحانیت در رسانه ملی تأکید داشتهاند، به طوریکه میفرمایند «حضور روحانیون در صدا و سیما فقط به معنای سخنرانی و وعظ و خطابه نیست بلکه باید حضوری عمیقتر و تأثیرگذارتر باشد، انجام این وظیفه مهم نیازمند مجموعهای روحانی و مطلع از مسائل هنری بهویژه چگونگی بروز انحراف در این مسائل و آشنا با راه جلوگیری از انحراف در جهتگیریهای فرهنگی و هنری است. لازمه تشکیل چنین مجموعهای از مشاوران روحانیِ صاحبنظر و آگاه و توانا در صدا و سیما، امکان اعمالنظر و جهتدهی صحیح در برنامهها است».
کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی در اصفهان عدم توانایی ارتباط روحانیت با عموم مردم را یکی دیگر از آسیبهای حضور آنان در رسانهها دانست و ابراز داشت: از دیگر آسیبهای حضور روحانیون در برخی برنامههای تلویزیونی این است که روحانی که به عنوان کارشناس مردم در برنامه حاضر شده توانایی برقراری ارتباط با مخاطب را ندارد و با بهکارگیری اصطلاحات و واژههای تخصصی و حوزوی در کلامش، مخاطب را از انتخاب شبکه پشیمان میکند.
حضور بازیگران در لباس روحانیت، تبلیغ سبک زندگی دینی است
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ظاهر شدن برخی از بازیگران در لباس روحانیت از دیگر مواردی است که امروزه بیشتر با آن مواجه هستیم، گاهی بازیگری در لباس روحانیت قرار میگیرد و آن روحانی تمام هموغمش رفع مشکلات مردم است و زندگیاش بهگونهای به تصویر کشیده میشود که کوچکترین مسائل شرعی و اخلاقی را به بهترین شکل رعایت میکند، در این نوع برنامهها حتی رعایت حریمها و ضوابط توسط آن بازیگر به خوبی به نمایش در میآید و این خود به نوعی میتواند تبلیغ سبک زندگی دینی باشد.
ابراهیمی افراط و تفریط در به تصویر کشیدن روحانیت در رسانه را عامل دوری مردم از روحانیت خواند و یادآور شد: در سالهای اخیر حضور بازیگران در نقش روحانی به شدت ضعیف بوده و نتیجهای جز تنزلشان روحانیت در رسانه ملی نداشته است، در برخی از برنامهها عملکرد این روحانیون بسیار ساده و سطحی و گاهی همراه با افراط و تفریط به تصویر کشیده شده است که این امر نتیجهای جز فاصله روحانیت از مردم و وارونه نشان دادن سبک زندگی دینی ندارد.
وظیفه روحانیت، جهتدهی صحیح فرهنگی در رسانه ملی است
کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی در اصفهان تأکید داشت: تولیدات سبک در رسانه، نتیجه عدم وجود منبع تغذیه فکری است و این خلاء باید توسط روحانیون متخصص از طریق ارائه سوژه و در قالب یادداشت و فیلمنامه و تبیین مؤلفههایی که موجب تغییر سبک زندگی افراد میشود، جبران شود.
وی با بیان تذکرات مقام معظم رهبری در خصوص نقایص موجود در مسائل فرهنگی بهویژه صداوسیما گفت: رهبری بارها در دیدار با طلاب متذکر شدهاند که «من بخشی از نقایص موجود در مسائل فرهنگی بهویژه صداوسیما و آموزش و پرورش را متوجه روحانیت و حوزه علمیه میدانم زیرا وظیفه جهتدهی صحیح فرهنگی و منطبق با ارزشها و اعتقادات دینی بر عهده روحانیت و حوزه علمیه است».
ابراهیمی در پایان اذعان داشت: جامعه امروز نیازمند ارتباط پویا و اثربخش بین حوزه و رسانه است ارتباط پویا و اثربخش بین حوزه و رسانه هستیم چراکه ازیکطرف روحانیت مروج هنجارهای دینی است و از طرف دیگر رسانه میتواند در ایجاد گرایش فکری، عاطفی و ارزشی اثرگذار باشد و همکاری این دو نهاد با یکدیگر میتواند نتیجه مطلوبی را به بار نشاند.