عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

صلابت و رفاقت، لازمه تربیت صحیح فرزندان است

بنیان‌گذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم گفت: پدران و مادران در ارتباط با فرزندان خود باید هم صلابت و هم رفاقت داشته باشند تا ارتباطشان با فرزندان گسسته نشده و در تربیت آنها دچار مشکل نشوند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام محمدحسن راستگو در اختتامیه جشنواره بچه های انقلاب که به همت دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد با اشاره به فراگیری رسانه‌های جدید در عصر حاضر، اظهار کرد: در زمان کودکی ما رسانه وجود نداشت و ارتباط پدر و مادرها با فرزندانشان تنگاتنگ بود و ما همیشه با پدر و مادر خود دمخور و همراه بودیم، ولی در حال حاضر به دلیل فراگیری رسانه‌های جدید، روابط انسانی و الهی که سابق بر این میان مسلمانان وجود داشت، گسسته شده است که باید این وضعیت را اصلاح کرد و برای اصلاح آن سه راهکار وجود دارد.

وی افزود: راهکار اول این است که پدر و مادرها بی‌خیال شده و بگویند فرزندانشان وارد هر سایت یا شبکه اجتماعی که شوند اهمیتی ندارد، ولی هیچ پدر و مادری نمی‌تواند فرزندش را این‌گونه تربیت کند؛ بنابراین راهکار اول قابل قبول نیست. راه دوم این است که پدر و مادرها اهل استفاده از اینترنت و کامپیوتر شوند، ولی این نیز امکان‌پذیر نیست و فرصتی که برای بچه‌ها وجود دارد، در اختیار پدر و مادرها قرار ندارد.

بنیان‌گذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم ادامه داد: راهکار سوم این است که پدر و مادرها با فرزندانشان به تعامل و تفاهم پرداخته و راه دوستی با آنها را در پیش بگیرند. فرزند نباید احساس کند که پدر و مادرش او را مجرم و دورو می‌دانند. اگر پدر و مادری با فرزند خود پلیسی برخورد کنند، نفاق در او شکل می‌گیرد. ما نمی‌توانیم با رسانه‌های جدید مخالفت کنیم. اگر نخواهیم رابطه ما با فرزندانمان گسسته شود، باید با آنها تعامل و دوستی کرده و به گونه‌ای رفتار نکنیم که آنها مجرم و منافق‌اند و ما پلیس یا قاضی هستیم. فرزندان باید احساس کنند که پدر و مادرشان دلسوز و خیرخواه آنها هستند.

حجت‌الاسلام راستگو خطاب به معلمان و مربیان کودک و نوجوان گفت: دروسی را که علاقه دارید، تدریس کنید و بر این دروس کاملا مسلط باشید. در کلاس از راه‌های جذب دانش‌آموزان استفاده کنید و متکلم وحده نباشید، معلم محوری شیوه‌ای غلط است. پیامبر(ص) در بسیاری از امور به جوانان رجوع می‌کرد و تمام کارها را خودش انجام نمی‌داد، اجازه دهید دانش‌آموزان رشد کرده و برخی کارها را انجام دهند.

وی اضافه کرد: گاهی از معلم میهمان استفاده کنید. هر معلمی خاصیت، نوآوری و جذابیت خاص خود را دارد. همیشه خودتان معلم نباشید و گاهی از هم‌دوره‌ای‌های خود بخواهید تا درسی را از قبل آماده کرده و برای دانش‌آموزان شما تدریس کنند. اگر انتقادی از وی دارید، در حضور دانش‌آموزان آن را مطرح نکنید. مطالب خود را با نمونه‌های عینی همراه ساخته و نسبت به مطالب ارائه شده، ایمان و اطمینان داشته باشید. یکی از ویژگی‌های انبیا این بود که ابتدا خودشان مومن و معتقد به آموزه‌ای بودند و سپس دیگران را به رعایت آن توصیه می‌کردند.

بنیان‌گذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه پدران و مادران در ارتباط با فرزندان خود باید هم صلابت و هم رفاقت داشته باشند، افزود: منظور از صلابت، محکم و جدی بودن است، به گونه‌ای که فرزند نتواند بر پدر و مادر مسلط شود. فرزند باید احترام پدر و مادر را نگه داشته و به حرف آنها گوش دهد. پدر و مادر در عین صلابت داشتن باید با فرزند خود رفاقت کرده و به او محبت بورزند. اگر صلابت بیش از حد داشته باشند، ارتباطشان با فرزند قطع می‌شود و اگر رفاقت بیش از حد داشته باشند، در تربیت او دچار مشکل می‌شوند، فرزند آنها را به حساب نیاورده و به حرفشان گوش نمی‌دهد.

وی بیان کرد: یکی از راه‌های جذب دانش‌آموزان، صدای معلم و مربی است. با استفاده از صدا می‌توان ارتباطات مختلفی با بچه‌ها برقرار کرده و بسته به موقعیت، تند و سریع یا آرام صحبت کرد. راهکار دیگر، نوع پوشش و ظاهر معلم و مربی است که می‌تواند بچه‌ها را به کلاس درس جذب کند. در ارتباط با بچه‌ها باید از لباس‌هایی با رنگ‌های نرم و ملایم استفاده کرد.

حجت‌الاسلام راستگو یکی از راه‌های جذب دانش‌آموزان را ایجاد تنوع دانست و گفت: نمی‌توان در جای جای قرآن دو صفحه مقابل هم را یافت که روال یکسان داشته باشند. برخی آیات با سوال و برخی دیگر با خبر آغاز می‌شوند، یکی در مورد مسائل فقهی و دیگری در مورد تاریخ صحبت می‌کند. در واقع قرآن بسیار متنوع و رنگارنگ است و اگر موضوعی بود، هر کس بخشی از آن را حذف می‌کرد و چیزی باقی نمی‌ماند؛ بنابراین محتوا و مطالبی که معلم و مربی ارائه می‌دهند، باید همانند قرآن گوناگون و رنگارنگ باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در ارتباط با دانش‌آموزان، پرسش و پاسخ است. اجازه دهید بچه‌ها سوال بپرسند. اگر جواب سوال‌ها را نمی‌دانید، بگویید می‌پرسم و جوابش را می‌گویم. وقتی این کار را انجام دهید، اطمینان آنها به شما چند برابر می‌شود، تا اینکه جوابی را سرهم‌بندی کرده و بعدا متوجه شوید که درست نبوده است. بچه‌های امروز می‌توانند بلافاصله جواب صحیح را از طریق اینترنت پیدا کنند.

بنیان‌گذار طرح تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم ادامه داد: سوال معلم از شاگردان می‌تواند فقط امتحانی نباشد و برخی سوال‌ها راجع به احوالات شخصی شاگردان، محبت آنها را نسبت به معلم چند برابر می‌کند. گاهی مواقع به جای اینکه جواب سوال‌ها را شفاهی بیان کنیم، می‌توانیم عملا این کار را انجام دهیم، مثل نشان دادن نحوه وضو گرفتن. کشف سوال از مطالب معلم، پرهیز از یکنواختی روش تدریس و اشاره به مطالب گذشته نیز از جمله راهکارهایی است که می‌تواند محیط کلاس درس را زیبا و متنوع سازد.

وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای جذب دانش‌آموزان، گذشت و بخشش، صرف‌نظر کردن از خطاها، کاهش ملامت‌ها و قبول عذرخواهی‌ها است. در حدیث آمده که کثرت ملامت‌ها، آتش لجاجت را شعله‌ورتر می‌سازد.

مشاهده در خبرگزاری حوزه
 

برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *