عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

لزوم طراحی و توسعه قالب های هنری نوین برای تعمیق ایمان دینی در مردم

حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی، رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه مقدمه دریافت های عرفانی و باطنی، مطالعه و تفکر درونی و بیرونی در آیات خداست، افزود: مطالعه آیات انفسی و آفاقی یعنی مطالعه و کنکاش در آیات خدا چه در درون و چه در بیرون از وجود خود، یکی از راهکارهای تعمیق ایمان دینی و دست یافتن به ایمان راسخ است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی اکبر صافی اصفهانی در گفت و گویی درباره ضعف باورهای دینی و تعمیق ایمان در جامعه اظهار کرد: امروزه یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه رفتارهای اجتماعی و اخلاقی، ضعف تعمیق ایمان و باور دینی در بسیاری از آحاد مردم است. اگر مبلغان و پژوهشگران بخشی از کارکردهای خود را معطوف نمایند به طراحی قالب‌هایی که می‌شود با آن قالب های متنوع نوشتاری و خطابی و هنری، ضریب ایمان و معادباوری را در دل های مردم افزایش داد، بسیاری از مشکلات اخلاقی و اجتماعی خودبخود مرتفع می‌شود.

ایمان قابل تجزیه به صحیح و غلط نیست
وی با اشاره به تفاوت ایمان با اعتقاد افزود: ایمان در رویکرد قرآنی و اسلامی، یک باور عمیق و واثق است، اما اعتقاد می تواند یک پندار و تفکر صحیح باشد یا یک بینش و دریافت اشتباه، یعنی هم جنبه صحیح دارد و هم می تواند شامل جنبه غلط شود. به عبارت دیگر ایمان بسیط است و قابل تجزیه به صحیح و غلط نیست، زیرا ایمان، یک باور واقعی و حقیقی و نفس الامری است. بنابراین هر ایمانی اعتقاد است، ولی هر اعتقادی نمی‌تواند ایمان باشد.
رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی در اصفهان بیان کرد: از لحاظ بار معنایی که این دو واژه دارند، ایمان مترادف با باور و عقیده است اما اعتقاد، تفکر درباب یک اندیشه را شامل می‌شود که ممکن است تبدیل به یک باور عمیق و راسخ و تزلزل ناپذیر نشده باشد، به همین دلیل بعضی از افراد اعتقاد گفتاری و نوشتاری به توحید و معاد دارند و توحید را تبلیغ و تدریس نیز می‌کنند، اما باور رفتاری و ایمان راسخ به توحید و معاد ندارند.
وی گفت: در گزاره‌های قرآنی به این نکته اشاره شده است که:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا….» یعنی اى کسانى که ایمان آورده‌اید یعنی اعتقاد سطحی دارید، ایمان بیاورید یعنی باور کنید و حقایق دین را تصدیق کنید. در این آیه«آمَنُوا» ناظر به اعتقاد است و «آمِنوا» ناظر به ایمان واقعی و باور قطعی است. خداوند در این آیه به نحوی ظریف و با همزبانی با مدعیان ایمان و مومن خواندن آنان، به کذب ایمان آنان و دعوت آنان به ایمانِ فرااعتقادی و عملکردی، اشاره می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین صافی تصریح کرد: مطابق فرمایش امیرمؤمنان علیه السلام، ایمان یک مثلث سه ضلعی است، اقرار به زبان، اعتقاد به قلب و عمل به اعضاء و جوارح . اما از فحوای این سخن به خوبی روشن است که تا همه اجزا کامل نشود و اضلاع ثلاثه آن شکل نگیرد و دست به دست همه ندهد نباید از داشتن مثلث ایمان سخن گفت. در این سخن زیبا، ضلع اصلی، ایمان حقیقی و تمام عیار و ضلع های اول و دوم، ایمانِ شعاری و زبانی و ایمانِ شعوری و اعتقادی است». 

ایمان حاصل مطالعه و تفکر در آیات الهی است
وی بیان کرد: اگر تجربه‌ای شهودی و عینی وجود نداشته باشد و به تعبیر قرآن، انسان در آفاق و انفس نظر نکند، حضور خداوند را نخواهد دید و بالتبع به باور و ایمان نخواهد رسید و تا این شهود و تجربه نباشد، نوبت به کشف و دریافت های باطنی نمی‌رسد. مقدمه دریافت فطری و باطنی، مطالعه و تفکر درونی و بیرونی در آیات خدا است. اگر انسان در آیات خدا چه در درون و چه در بیرون خودش مطالعه و کنکاش کند، ایمان به دست می‌آورد. 
رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی کرد: علما و اندیشمندانی که آیات الهی را در دل طبیعت و در وجود خودشان مطالعه کرده اند و متوجه عظمت آن‌ها شده‌اند؛ طبیعتا ایمان و خداباوری آن‌ها خیلی بیش‌تر از انسان‌های معمولی و غیر متفکر است؛ برخلاف آنان که براساس یک تقلید کورکورانه از نیاکانشان شعار ایمان سر می‌دهند و به همین خاطر است که خداوند می فرماید:«انما یخشی الله من عباده العلماء». آری! توسعه مطالعات بیرونی، شهودی، حسی و تجربی ما می‌تواند به دریافت درونی و فطری ما نسبت به خدا و هدفمندی جهان هستی و در نتیجه دست یافتن به ایمان و باوری محکم و باصلابت، کمک کند.

مشاهده در خبرگزاری ایکنا

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *