وی ادامه داد: ترکیب دو نگاه جمهوریت و اسلامیت و تبدیل آن به نظام واحد و منسجم در طول تاریخ شیعه بی نظیر بود در قله ابداعات و فرهنگ اسلامی و شیعی قرار دارد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: اینکه دوبال جمهوریت و اسلامیت در کنار هم قرار بگیرد برای تحقق و حاکمیت دین در جامعه، از منظر علمی، فکری و سیاسی جزء درخشنده ترین مدلهای حکومت در جهان است.
وی با بیان اینکه امروز این سوال مطرح است که نسبت دو کلید واژه اسلامیت و جمهوریت چیست؟ گفت: یک نگاه آن است که جمهوریت شکل و اسلامیت قالب است که از این منظر جمهوریت مبتنی بر وفاق و عزم ملی برای تحقق آرمانهای اسلامی است و مبدا آن عقل است.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: از این منظر مردم در برهه ای از تاریخ به این عقلانیت رسیدند که برای رشد یافتگی باید به سراغ حاکمیت دین در جامعه بروند و برای آن قیام کردند.
وی اظهارداشت: نگاه دیگر آنکه جمهوریت و اسلامیت دو بال نیستند بلکه یک مفهوم بسیط هستند و خدا در متن دین حاکمیت را به انسان ها سپرده است و در اصل خود دین به انسان ها ماموریت تشکیل حاکمیت دین را داده است و لذا در این منظر مبدا جمهوریت، فقه و احکام شرع است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد : جمهوریت برخواسته از اندیشه عمیق اسلامیت است نه بیرون دینی زیرا خداوند خطاب به انسان می فرماید من تو را روی زمین جانشین قرار می دهم.
وی بیان کرد: خدا نسبت به کل هستی خالق، مالک، رازق مطلق است و انسان به واسطه مقام خلیفه الهی نسبت به محدوده اختیار خود خالق، مالک و رازق است.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی اضافه کرد: امروز بنیاد تمدن غرب بر این است که تا می توانی طبیعت را برای خواسته های خود تسخیر کن ولی از منظر اسلامی، انسان خلیفه خدا است که در محدوده اختیاراتش باید صفات الهی از جمله عدل، انصاف، خالقیت و سایر صفات الهی را متجلی سازد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی برخواسته از چنین اندیشه عمیق است برای تحقق تمدن بزرگ اسلامی فرصت و زمینه را هموار ساخته است.