وی ادامه داد: ممکن است سراغ جنبههای فلسفی برخی از مفاهیم یا مباحث عمیق کلامی نرویم، ولی به این معنا نیست که این مباحث اصلا برای کودکان و نوجوانان بازگو نشود، اتفاقا آنها به این مباحث بسیار علاقه دارند و در ادیان و مکاتب دیگر مرسوم است که مفاهیم عمیق دینی خود را برای قشر کودک و نوجوان سادهسازی میکنند.
وی تصریح کرد: امروزه در دنیا موضوعی برای بزرگسالان تحت عنوان عمومیسازی علم مطرح شده است که مباحث عمیق فلسفی را سادهسازی میکنند تا مردم عادی آنها را بفهمند که باعث میشود سطح درک و فهم جامعه بالا برود. هر چه سطح درک و فهم جامعه بالاتر برود، تاثیر بیشتری در تحقق آرمانهای یک دین یا مکتب دارد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: وظیفه ما این است که معارف عمیق را انتخاب و سادهسازی کرده و با روشهای مخاطبپسند، به اندازه ظرفیت مخاطب برای وی بیان کنیم، نه اینکه چون این معارف سخت است و مبانی عمیقی دارد، آنها را رها کنیم. درباره موضوعات ناظر به انقلاب، میتوانید از ظلمستیزی شروع کرده و سپس به مفاهیمی نظیر عدالتطلبی، اطاعت، ولایت، ایثار، شهادت و مجاهدت بپردازید.
حجتالاسلام قطبی محور دوم را تمثیلهای مفهومی مرتبط با انقلاب خواند و گفت: در محور اول، مفاهیم مستقیما بیان میشود، ولی در محور دوم، امکان بیان مستقیم بعضی از مسائل وجود نداشته، یا اینکه مخاطب برای فهم آنها نیاز به تمثیل دارد، اینجاست که از تمثیلهای مفهومی استفاده میشود. وقتی از تمثیل استفاده کنیم، مخاطب جذب شده و آن را دنبال میکند و سپس مفهوم متناظر با آن تمثیل در ذهنش باقی میماند. از طرف دیگر، تمثیل تقریب به ذهن ایجاد میکند، یعنی مخاطب با امری واقعی روبرو شده و دست به مقایسه میزند.
وی خاطرنشان کرد: اگر انقلاب بتواند یک مشکل را در یک حوزه حلوفصل کند، میتواند ادعای کارآمدی داشته باشد. درست است که بعد از انقلاب نتوانستهایم تمام مسائل فرهنگی و آسیبهای اجتماعی را حلوفصل کنیم، ولی حداقلی از توان را به دست آوردهایم که اگر آن را توسعه دهیم، میتوانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم، یعنی گواهی اولیه را دریافت کرده، یا نزدیک به فارغالتحصیلی هستیم. وقتی اینها در قالب تمثیل بیان شود، مخاطب فهم بهتری از مسائل پیدا میکند و تمثیلهای واقعی به خوبی در ذهنش جا میگیرد، به ویژه تمثیلهای مرتبط با مسائلی که دغدغه ذهن مخاطب است. حتی میتوان این تمثیلها را شخصیسازی کرد، یعنی از مثالهایی کمک گرفت که کودکان و نوجوانان با آن زندگی میکنند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان محور سوم در بیان معارف انقلابی را استفاده از ظرفیت مقایسه خواند و افزود: دستاوردهای چهل سال گذشته را میتوان به اشکال مختلف بیان کرد که یکی از شیوههای آن، مقایسه کردن است. مقایسه چند حالت دارد، گاهی مقایسه با قبل است که قبلا کجا بودیم و در حال حاضر در چه نقطهای قرار داریم. حالت دوم، مقایسه با نمونههای مشابه در دنیا است. ما اگرچه در برخی حوزهها عقب افتاده و دچار نقص هستیم، ولی در برخی حوزهها نیز از بسیاری از کشورها پیش افتادهایم.
وی اضافه کرد: محور چهارم، استفاده از سیره و سنت اهلبیت(ع) است. مفاهیم و مسائل انقلابی را به وفور میتوان در سیره و تاریخ اهلبیت(ع) سراغ گرفت. اگر فقط به سراغ همین موارد برویم، به پاسخ بسیاری از مسائل میتوان دست یافت و سیره اهلبیت(ع) به همه اینها پاسخ میدهد. محور پنجم، محور رو به آینده است. هر چه به دانشآموزان انگیزه و رغبت داده شده و مفاهیمی مثل امید به آینده، نشاط، مسئولیتپذیری، برنامهریزی، نظم و علم و دانش آموزش داده شود، آینده انقلاب بیشتر تضمین شده است.
حجتالاسلام قطبی ادامه داد: محور ششم در بیان معارف انقلابی، خاطرات بزرگان انقلاب است، به ویژه خاطراتی که اتکا به دین در آنها پررنگتر است که از این دسته خاطرات، فراوان وجود دارد. محور هفتم، مبارزات و مجاهدتها در طول تاریخ است. در تاریخ، از این نوع اتفاقات فراوان وجود دارد که میتوان آنها را بیان کرد، چه بهتر که از رخدادهای زندگی حضرات معصومین(ع) و انبیا استفاده کنیم. همه انبیای الهی با ظلم مبارزه کردند و اصلا شرط نبوت، ایستادگی در برابر ظلم و تلاش برای برقراری عدالت در جامعه است.