وی در ادامه افزود: زمانی که اسلام قواعد جدیدی را جایگزین قواعد قدیمی میکند شاهد کاربرد فقه نظام هستیم، در مثلا خرید گوشت توسط جامعه از بازار، قاعده بازار مسلمانان به میان میآید که این قاعده نائب مناب قواعد فردی فقه میشود، این مدلی است از قواعد و مدلهای فقه نظام، جایگزینی چنین قواعدی دو مرحله دارد، یک طراحی مدلی که قرار است جایگزین مباحث فقهی شود، مسأله دوم این است که مدلی که طراحی میکنیم باید مشروع باشد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه گاهی به قواعد وسیعتری نظیر بازار مسلمانان نیازمند هستیم، تصریح کرد: در چنین شرایطی به قواعدی نظیر نظام اسلامی نیازمند هستیم، همان قانونی که به دولت اجازه واردات گوشت از کشورهای غیرمسلمان میدهد بر اساس همین قانون اسلامی به ما اطمینان فراتر از بازار مسلمانان میدهد و ما مطمئن هستیم که نظام اسلامی به مسأله مشروع بودن ذبح گوشتهایی که از کشورهای غیرمسلمان وارد میکند توجه دارد.
نیازمند نظام سازی در عرصه های مختلف زندگی انسان هستیم
حجت الاسلام و المسلمین قطبی خاطرنشان کرد: مدلهایی که تضمین میکند رعایت موازین و قوانین شرعی را نظام نامیده میشود، گاهی این قوانین در شرع مشخص شده و گاهی نیز این قوانین توسط بشر با توجه به مباحث و موازین شرعی باید طراحی شود. چگونگی عرضه این مدل به اسلام و هماهنگ سازی آن با شرع و موازین شرعی، از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشت.
وی با تشریح اهمیت نظام سازی در عرصههای مختلف زندگی انسان، اظهار کرد: بحث دیه که علما به خوبی به آن پرداختهاند موضوع دیگری است که فقها به خوبی به آن توجه داشته اند، دیه مقوله ای است که در بحثهای معمولی دعواهای انفرادی فقط مطرح نیست، وقتی انسان نیازمند استفاده از خودرو است قطعا موضوع تصادفات و مسأله دیه و موضوع نظاممندی در این زمینه مطرح میشود و مردم عادی توان ریسک کردن در این زمینه را ندارند، به همین دلیل مدلی طراحی میشود به نام بیمه تا در صورت بروز حادثه و نیاز شخص به پرداخت دیه، بیمه این موضوع را تقبل خواهد کرد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به مسأله ممانعت از ولایت کافر بر مسلمان در سطوح مختلف، تصریح کرد: در متن فعالیتهای فقهی همیشه با بحثهای متنوعی روبرو هستیم، به همین دلیل به نظام وارههای کوچک و بزرگ نیازمند هستیم، امروزه نظام وارههای بزرگ ابعاد گسترده و وسیعی دارند و یک بسته بزرگ است که با استفتائات جزئی برطرف نخواهد شد. نظام وارههای مختلف درهم آمیخته هستند و نمیتوان یک نظام واره سیاسی یا اجتماعی یا اقتصادی را به تنهایی در نظر گرفت و به دیگر نظام وارهها توجهی نداشت. به همین دلیل باید از برشهای فقهی و مدلهای صحیحی استفاده کنیم.