عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

برای رشد اخلاق اسلامی در جامعه، باید برداشت ها و باورها تغییر کند/ صرف تکرار و توضیح بایدها و نبایدهای اخلاقی و تربیتی، کاری از پیش نخواهد برد

رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) گفت: برای توسعه اخلاق در جامعه باید آگاهی جامعه را نسبت به حقایق جهان هستی، انسان، دنیا، تاریخ و مرگ و پسینه مرگ، افزایش دهیم، اگر این آگاهی ها و ادراکات واقعی ایجاد شود و فکر و اندیشه و باورهای اعتقادی مردم، ارتقاء یابد، بی تردید جامعه ای آرمانی و یکپارچه اخلاقی را، تجربه خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر صافی، رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه قرآن به عنوان اساسنامه و آیین نامه دین اسلام، بیش‌ترین تأکید را بر مسائل اخلاقی و تربیتی دارد، اظهار کرد: خداوند در قرآن به طرح مبانی، اصول، روش‌ها و مراحل اخلاق و تربیت انسان پرداخته است، ولی چون قرآن، همراه با نزول بیست و سه ساله آیات خود، در یک تجربه میدانی وسیع و حیرت انگیز به ساخت انسان ها ی عصر خود نیز مشغول بوده است، لذا گزاره‌های اخلاقی این کتاب آسمانی در نگاه بدوی به صورت پراکنده جلوه می کند.

وی ادامه داد: حال آنکه اگر این آیات را در یک نظام تربیتی، چینش کنیم، متوجه می شویم که خداوند بر اساس مبانی مسلم انسان‌شناختی، ابتدا مبانی اخلاق و تربیت انسان را مطرح‌ و سپس به اصول، روش‌ها و مراحل تحقق این مبانی اشاره کرده ‌است. بنابراین بیش‌ترین تمرکز قرآن بر اصلاح اخلاق انسان و توسعه و گسترش تربیت دینی و اخلاقی در سطح جامعه، ‌آن هم مبتنی بر یک نظام منطقی و علمی می باشد.

تأثیر شرایط محیطی و پیرامونی بر اخلاق و تربیت انسان
وی تصریح کرد: یکی از مبانی انسان‌شناختی در قرآن، تأثیر شرایط محیطی و پیرامونی بر اخلاق و تربیت انسان است. خداوند این مبنای علمی را مورد اشاره قرار داده است که انسان به لحاظ طبیعت خود، در تربیت و اخلاق خود به شدت تحت تأثیر شرایط محیطی و پیرامونی قرار می‌گیرد؛ بنابراین یکی از اصول اخلاقی و تربیتی در قرآن این است که باید به اصلاح یا پیشگیری از شرایط محیطی نامطلوب یا تولید شرایط محیطی مطلوب پرداخت و اولیاء خانواده ها و مربیان جامعه باید سعی کنند شرایط محیطی مطلوبی را به وجود آورده و از بروز و ظهور شرایط نامطلوب پیشگیری کنند.

وی افزود: چنانکه خداوند در آیه ۳۲ سوره احزاب، در توضیح روش تربیتی مدیریت شرایط محیطی، خطاب به زنان می‌فرماید: «….فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفا بدین مضمون که زنهار که نازک و نرم با نامحرمان سخن گویید تا مبادا آنکه دلش بیمار هوا و هوس است به طمع افتد  بلکه درست و نیکو سخن گویید» که این آیه نمونه ای بر پیشگیری از بروز و ظهور شرایط محیطی نامطلوب و فاسد است.

رئیس مؤسسه آموزش عالی علامه مجلسی استان اصفهان بیان کرد: تردیدی نیست که نهادینه کردن اخلاق خوب و پسندیده در جامعه، در گرو تلقی ما از جهان هستی، دنیا، تاریخ، زندگی انسان‌ها، مرگ و پس از مرگ است. اگر ما، حقیقت جهان هستی را بر اساس آموزه‌های اخلاقی قرآن دریابیم و باور کنیم که مثلا بر این جهان «نظام شهودی» حکمفرماست و همه چیز شهود و شنود می شود و نیز با حقیقت و ماهیت انسان، تاریخ زندگی انسان‌ها، مرگ و پسینه مرگ و حقیقت و ماهیت دنیا  بر اساس آیات نورانی قران آشنا شویم، ناخودآگاه به جرگه صالحان و متربیان قرآن پا خواهیم گذارد و در مقیاسی وسیع تر، جامعه ای صالح و مطلوب و اخلاقی را تجربه خواهیم کرد. در غیر این صورت صرف تکرار و توضیح بایدها و نبایدهای اخلاقی و تربیتی، کاری از پیش نخواهد برد.

مرگ‌اندیشی گذرگاه نهادینه کردن اخلاق در جامعه است
وی افزود: از جمله راه های توسعه و نهادینه سازی اخلاق در جامعه، ایجاد تحول فکری و باور اعتقادی نسبت به مرگ و پسینه آن است.برای توسعه دادن اخلاق در جامعه باید آگاهی جامعه را نسبت به جهان هستی و مرگ افزایش دهیم، اگر این آگاهی و درک در مردم ایجاد شود و سبک فکر آن‌ها ارتقاء پیدا کند، خود به خود تمام اجزاء جامعه به سمت نهادینه کردن اخلاق پیش می‌رود و اخلاق در وجود آن‌ها متجلی و جزء کاراکتر و شخصیت و منش آن‌ها می‌شود.

وی گفت: مبلغان دینی و معلمان لازم است با درس آموزی از قرآن این حوزه‌ها را به افراد جامعه بیاموزند. در یک کلام باید گفت که برای رشد اخلاق نیک در جامعه باید برداشت ها و باورها تغیبر کند و بدون تغییر اندیشه و برداشت انسان‌ها، ما نمی‌توانیم اخلاق را در جامعه نهادینه کنیم.

وی با مقایسه آموزه های اخلاقی قرآن و عهدین گفت: ادیان آسمانی در حوزه اخلاق، آموزه‌های یکسانی دارند و اکنون نیز در عهدین آموزه‌هایی وجود دارد که دین مبین اسلام نیز آن آموزه‌ها را تأیید می‌کند اما در گزارهای تحریف یافته عهدین، نگاه به حوزه‌های اخلاقی با افراط و تفریط همراه شده است، به این معنا که موازنه‌ای بین آموزه‌های اخلاقی مشاهده نمی‌کنیم و این بدین خاطر است که بسیاری از گذاره‌های اخلاقی در عهدین و در کتب ادیان پیشین، در گذر زمان، تحریف شده است؛ اما در اسلام و در قرآن کریم بین گزاره های اخلاقی، فرمولی علمی و انسان شناختی و موازنه ای منطقی و قابل پذیرش وجود دارد و افراط و تفریط مشاهده نمی‌شود و این نکته بزرگترین شاخصه بین آموزه‌های اسلام و سایر ادیان است که در اسلام و بر اساس قرآن تمام ابعاد اخلاقی رشد داده می‌شود.

وی ادامه داد: مثلا در اسلام انزوا وجود ندارد و هرگز انسان به گوشه نشینی و اعتزال دعوت نمی شود، اما در ادیان دیگر گاهی انسان به مجرد زیستن و ترک دنیا و گل و بلبل آن تشویق شده است. این درحالی است که  اسلام، دنیا  را سرایی متشکل از دردها و آرزوها (ألم ها و أمل ها) و در عین حال  مزرعه و گشتگاهی مهم برای حیات آخرت دانسته و بر آن پافشاری نموده است.

مشاهده در خبرگزاری ایکنا

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *