عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

نوآوری در شناخت پیام های فرهنگی، وظیفه امروز حوزویان/ ضرورت خلاقیت در تولید محتوا به جای ارائه پیام های تکراری در قالب های نو

حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی با اشاره به اهمیت شناخت، ساخت و مدیریت پیام فرهنگی، خلاقیت در شناخت پیام و نوآوری در تولید محتوای مورد نیاز جامعه را از وظایف حوزویان دانست و گفت: متأسفانه رسانه های ما تنها پیام های تکراری را در قالب های نو به مردم ارائه می کنند.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد شیخ الاسلامی، رییس میز تخصصی سبک زندگی و رییس دفتر تبلیغات اسلامی تهران، با بیان اینکه در موضوع سبک زندگی دچار یک به هم ریختگی هستیم، اظهار داشت: رسیدن به یک تعریف شفاف و استخراج اولویت های سبک زندگی کار مشکلی است وبه راحتی میسر نمی شود.

سبک زندگی مجموعه ای از انتخاب های با استمرار و اهمیت و بازتاب دهنده اعتقادات و باورها ‏است
وی سبک زندگی را مجموعه ای از انتخاب های با استمرار و اهمیت و بازتاب دهنده اعتقادات و باورها دانست و افزود: بنابراین سبک زندگی مجموعه ای از مستحبات و مکروهات و فقه و اخلاق و آداب نیست، هر چند سبک زندگی از همه این موارد منشأ می گیرد. 

اشتباه گرفتن مسائل فقهی با سبک زندگی از سوی نویسندگان و متفکران
رییس میز تخصصی سبک زندگی با اشاره به آثار درباره سبک زندگی از سال 1391 تاکنون، ابراز داشت: اکثر این آثار به مباحث فقهی پرداخته اند، در حالی که قبلاً به همه این موضوعات در کتاب های فقهی توجه شده بود و ما باید به دنبال یک ادبیات جدید در این عرصه باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی انتخاب و اولویت دهی نظام سبک زندگی را از موضوعات بسیار مهم دانست و بیان داشت: باید بر روی این موضوع متمرکز شویم و اولویت ها را در زندگی مشخص کنیم، اینکه بگوییم دین برای ما اولویت است، مشکلی را حل نمی کند، چرا که دین اجزای مختلفی دارد و در حوزه رفتار، احکام و اخلاق را داریم، ضمن اینکه چگونگی به دست آمدن فقه هم بحث های جداگانه ای دارد.

سبک زندگی یک فقه کف خیابانی انضمامی مصداقی است/ فقه، مسئولیت خروجی خود در جامعه را نمی پذیرد
وی با بیان اینکه جایگاه های عقل و عرف در فقه محل تأمل هستند، ادامه داد: سبک زندگی یک فقه کف خیابانی انضمامی مصداقی است و به معنای فقهی که تنها احکام را بیان می کند، نیست، وقتی فقه وارد زندگی مردم می شود و مسئولیت خروجی های خود را قبول می کند، می تواند سبک زندگی باشد و این در حالی است که فقه در بسیاری از موارد اینگونه نیست و مسئولیت خروجی خود در جامعه را نمی پذیرد.
رییس میز تخصصی سبک زندگی اظهار داشت: در تأملات خود به 14 عرصه درباره سبک زندگی رسیدیم که شامل الگوهای پوشش، مسکن، اوقات فراغت، بهداشت و سلامت، معاشرت، مناسک مذهبی، فضای مجازی، کسب و کار، پیشه ورزی، تحصیل، مدیریت و حکمرانی، تعامل با قانون، مصرف اقتصادی و مصرف فرهنگی می شوند.

شناسایی 9 نوع کالای فرهنگی در حوزه سبک زندگی/ عدم تعادل مصرف کالای فرهنگی در جامعه/ لزوم تدوین رژیم فرهنگی
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی ‏با اشاره به اهمیت مصرف فرهنگی، ابراز داشت: 9 نوع کالای فرهنگی داریم که شامل کالاهای مکتوب، رسانه ای، فضای مجازی با تمرکز ویژه بر شبکه های اجتماعی موبایلی، کالاهای هنری، سرگرمی، طراحی ها و مد، مرتبط با میراث فرهنگی، ورزشی و کالاهای مذهبی می شود.س
وی مردم را در زمینه مصرف کالای فرهنگی آسیب پذیر دانست و تصریح کرد: سبد کالای فرهنگی در جامعه متعادل نیست، یعنی مردم به اندازه از کتاب و فضای مجازی استفاده نمی کنند و به اندازه به دنبال رسانه و هنر نمی روند، همان طور که افراد برای خود رژیم غذایی قرار می دهند، لازم است که رژیم فرهنگی هم داشته باشیم.

ابتذال سلیقه ها، مولود عدم تعادل در مصرف کالای فرهنگی/ فرصت طلبی دشمن در استفاده از شبکه های اجتماعی
رییس میز تخصصی سبک زندگی به هم ریختگی انسجام اجتماعی و ابتذال سلیقه ها را مولود عدم تعادل در مصرف کالا فرهنگی عنوان کرد و گفت: الان مصرف فضای مجازی در کشور ما بالاست و مصرف کتاب پایین است، بنابراین دشمن برای ایجاد اختلال امنیتی در کشور ما بر روی نشریات کار نمی کند و به سراغ شبکه های موبایلی می رود و چون این فضاها عمق را از انسان می گیرند، دشمن به راحتی از این طریق اختلال اقتصادی و امنیتی ایجاد می کند.

پایین بودن سطح مهارت استفاده از کالای فرهنگی در جامعه/ گرفتاری رسانه ملی به پدیده های سکس پنهان و خشونت پنهان 
 حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی ‏با بیان اینکه عدم درک پیام کالاهای فرهنگی در جامعه ما دومین مشکل اساسی در حوزه مصرف کالاهای فرهنگی است، افزود: مهارت استفاده از کالای فرهنگی در کشور بسیار پایین است، یعنی فرد نمی داند که چه تأثیری از خواندن کتاب یا دیدن فیلم می گیرد، مثلاً در رسانه مفاهیمی به نام های «سکس پنهان» و «خشونت پنهان» وجود دارد که اثر آن ها به مراتب از نوع علنی آن بیشتر است و متأسفانه رسانه ملی ما سالهاست که گرفتار آن است.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم از سکس و خشونت در کار رسانه ای بهره ببریم، خیال کردیم که جایگزینی نوع آشکار آن ها با نوع مخفی یک نوآوری و هنر به حساب می آید، حال آنکه از این طریق، تخیل مخاطب را درگیر می کنیم و آثار مخرب ویژه ای را به او می رسانیم.

انتقال مهارت در مصرف کالای فرهنگی به جامعه، هدف میز تخصصی سبک زندگی/ جای خالی شخصیت های کارتونی اسلامی
 رییس میز تخصصی سبک زندگی هدف میز تخصصی سبک زندگی در دفتر تبلیغات اسلامی را آموختن مهارت در مصرف کالای فرهنگی دانست و بیان داشت: اصلاح الگوی مصرف کالاهای فرهنگی چیزی غیر از آموختن اخلاق معاشرت در خانواده و جامعه است و این موضوع یکی از دغدغه های مهم رهبر معظم انقلاب است و ما هنوز نتوانستیم چند شخصیت کارتونی را به صورت مستقل ایجاد کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی ‏با اشاره به کارکرد بالای شخصیت های کارتونی در شکل گیری شخصیت کودکان، تصریح کرد: کودکی که با مرد عنکبوتی زندگی کرده است نمی تواند باورهای امثال ما را بپذیرد، غرب می گوید هدف از لیبرال دموکراسی مبارزه با قهرمان پروری است، اما همه شخصیت های فیلم های آن ها قهرمان هایی را به خورد کودکان ما می دهند و ما هنوز نتوانسته ایم یک شخصیت دختر کارتونی مناسب طراحی کنیم و فیلم های همان شخصیت های غربی را پخش می کنیم.

اهمیت بالای شناخت، ساخت و مدیریت پیام فرهنگی/ لزوم شناسایی پیام های فرهنگی اولویت دار جامعه
وی  شناخت، ساخت و مدیریت پیام در عرصه فرهنگی را سه موضوع بسیارمهم دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال 1382 و در دیدار با مدیران صدا و سیما این صحبت را مطرح کردند و تئوری مدیریت رسانه را بیان فرمودند، ابتدا باید پیام های با اولویت و دارای قابلیت کار رسانه ای را شناسایی کنیم. 
رییس میز تخصصی سبک زندگی افزود: در مرحله دوم باید ببینیم که این اولویت، به کدام ساخت رسانه ای می خورد و باید در کدام قالب کار شود، مدیریت پیام به معنای چینش پیام در جامعه و مرحله سوم از کار است که اهمیت خیلی زیادی هم دارد، افراط و تفریط در پخش کردن پیام فرهنگی و استفاده انحصاری از یک قالب رسانه ای برای این منظور، ضعف در مدیریت پیام را نشان می دهد.

شناخت پیام از ساخت و قالب آن مهمتر است/ لزوم شناسایی پیام های جدید به جای تکرار پیام های قدیمی در قالب های نوین
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی با بیان اینکه شناخت پیام از ساخت پیام مهمتر است، ابراز داشت: عادت کرده ایم که پیام های کلیشه ای و قدیمی را به صورت مکرر و با ساخت های  نو و متنوع در اختیار مخاطب قرار می دهیم، در حالی که بیشتر از همه به شناخت پیام های اولویت دار نیازمند هستیم و در این زمینه نیازمند خلاقیت هستیم.
وی ضعف اصلی در حوزه پیام فرهنگی را مربوط به شناخت پیام دانست و بیان داشت: جامعه از حوزه های علمیه انتظار تأمین محتوا دارد و باید در زمینه محتوای و شناخت پیام به نوآوری داشته باشیم، نباید وقتی صحبت از خلاقیت می شود تعداد زیادی از طلاب حوزه های علمیه به سراغ دوره های کارگردانی بروند، خلاقیت در شناخت پیام نیاز ضرورت امروز حوزه ها برای کار فرهنگی است.

ضعف در شناسایی پیام های اولویت دار، سبب ایجاد شکاف میان مردم و حوزه/ برای حمله فرهنگی نیازمند خلاقیت هستیم 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی تهران با اشاره به فاصله گرفتن مردم از حوزه و دستگاه های فرهنگی به دلیل عدم انتقال پیام های مورد نیاز مردم به آن ها، گفت: اینکه مردم راه خود را بروند و ما هم مسیر خودمان را در پیش بگیریم سبب می شود تا نتوانیم پیام های مورد نیاز مردم را شناسایی کنیم و بنابراین نمی توانیم با جامعه ارتباط مثبت برقرار کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین شیخ الاسلامی با بیان اینکه مطابق استراتژی رهبر انقلاب باید در حوزه فرهنگی مهاجم باشیم و نه مدافع، اظهار داشت: برای حمله، نیاز به خلاقیت داریم.

مشاهده در خبرگزاری رسا

 

برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.

 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *