وی افزود: قصد داریم روابط انسانی را با تقسیم بندی تاریخ در حوزه فرهنگ به پیش از پدیده فضای دیجیتال و پس از پیدایش دیجیتال بررسی و در انتها مرحلهای دیگر به این دو برهه زمانی بیافزاییم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: در برهه زمانی پیشا دیجیتال، یکی از سطوح ارتباطات انسانی ارتباطات، بین فردی بود که میخواهیم بدانیم در این برهه ابزار و روش و شیوه ارتباط انسانها با یکدیگر برای مثال گفتوگوهای چهره به چهره چگونه بود؟
وی افزود: ما به عنوان مبلغان فرهنگی باید نسبت به این موارد اشراف پیدا کنیم تا بعداً وظیفه خود را در مدار تحقیق، تبلیغ، تربیت منابع انسانی و مدیریت فرهنگی را فهمیده و بدانیم چه راهبردهایی را بکار گیریم.
حجت الاسلام قطبی بیان کرد: بعد از پیدایش فضای دیجیتال ابزارهای پیامرسان متعدد در سطح دنیا و ایران که شاید حدود 50 پیامرسان بین المللی وجود داشته باشد و دقت کنید با یک کشف بشری در حوزه سایبر یک مدل ارتباط انسانی تغییر شکل و سبک داد.
وی افزود: اکنون شما با خواهر و مادرتان هم که گاهی حتی طبقه پایین شماست با پیامرسان گفتوگو میکنید و آن سطح ارتباط دو سویه چهره به چهره به پیامرسانهای دیجیتال آنلاین و آفلاین تبدیل شده است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه این دگرگونی ارتباطات تاثیر بزرگ و بسزایی در رفتار و سیمای فرهنگ دارد، گفت: سطح دوم ارتباط انسانی، ارتباطات فرا فردی است که به آن ارتباط اجتماعی میگوییم.
وی ادامه داد: در فضای قدیمی ارتباطات اجتماعی در حمام عمومی، آب انبار و مکانهایی که انجمنی از مردان و زنان براساس کارکردی مشترک شکل میگرفت و اگر فردی قصد داشت پیامی به عموم مردم بدهد در حمام و مسجد و مکانهای مشابه پیامرسانی میکرد.
حجت الاسلام قطبی
بیان کرد: امروزه این تعاملات جای خود را به شکبههای اجتماعی مانند اینستاگرام دادهاند، تقریباً در شهرهای بزرگی چون اصفهان و مشهد و تبریز و غیره نمیتوانید شبکههای اجتماعی محلی مانند حمام عمومی فعال پیدا کنید.وی ادامه داد: سطح سوم از روابط انسانی هم ارتباطات علمی بود که در پیشا دیجیتال به سبک حضوری و کلاس و همایش و سمینار و کارگاه آموزشی در فضایی که استاد و شاگرد حضور داشتند، برگزار میشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: درست است که ما هنوز بسیاری از این سبک را داریم اما کافی است بررسی کنید در دنیا چقدر از سیستمهای ارتباطات علمی انسانی در سبک قدیمی باقی مانده و چه سهمی در مدلهای نوین آمده است.
وی افزود: اصفهان 320 هزار دانشجو دارد که میانگین 3 ساعت کلاس میرود و یک میلیون نفر ساعت آموزشی در ایام تحصیل شکل میگیرد اما در فضای سایبر بسیاری از کلیپها و فیلمهای آموزشی بالای چند صد میلیون بار دیده شده و میشود که همه مدیون پیدا شدن دیجیتال هستند.
حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه اکنون ما با 4 صنعت جدید مواجهیم، تصریح کرد: ما باید بفهمیم در این حالت چه وظیفهای را در پیش داریم و چگونه باید حرکت کنیم.
وی با اشاره به ارتباطات شبکهای گفت: ارتباطات شبکهای گستردهتر از ارتباطات اجتماعی است برای مثال گروه سازی، قبیله سازی و این موارد است که قبل از سایبر به ساخت گروههای فامیلی و تیمهای دوستی محدود میشد و در برخی زمانها مانند عاشورا و مهمانی نمود بیشتری پیدا میکرد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: امروز در پلتفرمها، لانچرها و سبکههای بسیار وسیعی با استفاده از دیجیتال گروههای بسیاری را ساخته و نمونه کوچک آن گروههایی است که در شبکههای اجتماعی میسازیم.
وی اظهار داشت: در حوزه رفع ابهام و حل یک پرسش در عصر گذشته به سبک سنتی درباره روابط انسان و پرسشگری بود که اگر برای کسی سوالی پیش میآمد باید روزها بدنبال شخصی که جوابش را بداند و بعضاً 50 روز طول میکشید، میگشت اما اکنون در کمتر از 3 ثانیه جستوجو میتوانید به دادههای سطح 1 ، در 3 دقیقه به دادههای سطح 2 و در 30 دقیقه به دادههای عمیق برسید.
حجت الاسلام قطبی افزود: امروز دسترسی برای حل یک مجهول درحدی سرعت گرفته و روان شده که اصلاً با زمانهای قبل قابل مقایسه نیست.
وی درباره ارتباطات تفریحی و بازی بیان کرد: در قدیم یک بچه برای بازی کردن باید منتظر دوستان خود و شرایط مساعد جوی و مکانی میماند و درنهایت روزی 3 ساعت بازی میکردیم اما اکنون ارتباطات تفریحی انسانی آنلاین شده و با بازیهای رایج دنیا ارتباط میگیرید.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به سطح ترمینالینگ یا ارتباطات دریافت خدمت یا محصول ادامه داد: در گذشته اگر قصد بدست آوردن کتاب یا محصولی را داشتید مشکلات بسیاری وجود داشت و ترمینالها یعنی مکانهایی که برای ارائه محصول فراهم شده، کم بود.
وی افزود: اکنون شما در مارکتها، پلتفرمها و لانچرهایی قرار گرفتهاید که تنها در چند دقیقه میتوانید تمام آنچه میخواهید را بدست آورید برای مثال برای خرید یک کتاب میتوانید همزمان به چندین کتابفروشی دسترسی پیدا کرده و خرید کنید.
حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: ترمینالهای نقطه به نقطه به صنعت ترمینالهای مارکتی تبدیل شده است. در ارتباطات سیاسی و پزشکی و حوزه سلامت و غیره هم تغییرهای بزرگی بوجود آمده است.
وی افزود: آنچه در پیش روی ماست در جامعه وحشت آور است، ما با این صنعت دچار چنین تحولات و تغییرهایی شدیم و سوال این است کسی که متولی فرهنگی و دینی مانند مبلغان است، وظیفهای دارند و واجب کفایی است در مدل اولیه پیشا سایبر و مدل فعلی روشها، سبکها، شیوههای و الگوهای تبلیغی او مانند قبل است؟
ضرورت فعالیتهای تبلیغی در فضای پسادیجیتال
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه ما آن مدلهای قبلی را از دست دادهایم، گفت: اکنون بهتر میتوان مردم را جمع کرد چون همگی در یک فضای مجازی هستند و گاهی اینفلوئنسرهای بزرگ که بالای 500 هزار فالوور دارند، خودشان معترف هستند که نمیدانیم چگونه انقدر فالوور جذب کردیم؛ پس نشان میدهد میتوان بسیار آدم جمع کرد.
وی با تاکید بر تغییر روشهای تبلیغی و تطابق با وضعیت فعلی افزود: امروز 4 صنعت بالای سر ماست که اگر از الآن مبلغان خود را بشناسند و مهارتهایشان تقویت کنند، شاید بعداً بتوانند نقش آفرین باشند.
وی افزود: در فضای تبلیغی اگر انسانهای بزرگ فضای امروز را حس نکنند و وارد میدان نشوند، زمین خواهند خورد. از سطح مرجیعت تا تبلیغ و امام جماعت اگر فضا را درست حس و درک نکنیم زمین میخوریم کمااینکه در برخی موارد چون پوشش و حجاب اسلامی در بخشهایی زمین خوردهایم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان کرد: در همین اصفهان روزی تصور نمیکردند خانمی سوار دوچرخه باشد اما امروز شاهد آن هستیم چون نتوانستیم مدیریت کنیم اما در حوزه زیارت و عزاداری توانستیم موضوع جدید را مدیریت کنیم و جزء مولفههای غرورآفرین ماست.
وی ادامه داد: زمانی که دیدیم مردم مانند قبل حاضر نیستند در مسافرخانههای قدیمی بمانند به سرعت هتل ساختیم، وقتی دیدیم مردم حال ندارند با ماشین بروند هواپیما و قطار آوردیم که درنتیجه امروزه مشهد سالانه بالغ بر 30 میلیون و جمکران و قم 16 میلیون زائر دارد.
حجت الاسلام قطبی تصریح کرد: نظام این مسائل را فهمید و درست عمل کرد اما برخی موارد نفهمیدیم نیازها تغییر کرده بنابراین درست عمل نکردیم. هرجا اقتضا را فهمیدیم و مدیریت کردیم مقوله را از دست ندادیم.
وی با بیان اینکه در حوزه مساجد نتوانستیم درست نیازسنجی کنیم، گفت: در مساجد تجهیزات و امکانات نیست لذا فرزندان ما حضور پیدا نمیکنند، به ندرت مساجدی دیدم که درآن انسان لذت ببرد چون همه چیز سر جایش است و در نتیجه مخاطب را از دست میدهیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: باید براساس اقتضای روز که ناچاراً در آن قرار گرفتهایم، تصمیم بگیریم و مدل تبلیغی طراحی کنیم تا زمین نخوریم، اگر من و شما محفلهای خانگی را به اقتضای امروز مدیریت نکنیم فرقههای دیگر میبرند.
وی بیان کرد: باید به اقتضای زمان مدیریت کنیم نه براساس آنچه خودمان دوست داریم. اکنون داریم وارد فضای دیگری میشویم و پنجرههای کوچکی باز شده که میبینیم از گذشته به فضای دیجیتال افتادیم و بعد از این معلوم نیست کجا میافتیم.
تغییر روابط انسانی با تأثیرپذیری از 4 صنعت مدرن
حجت الاسلام قطبی با اشاره به 2 کلید واژه گفت: کلمه «شِزان» مخفف عبارات علوم شناختی، علوم زیستی، علوم ارتباطی و نانوتکنولوژی است که 4 صنعت پیش روی بشریت را شامل میشود و امروز دست به دست هم داده و آینده بشریت و جامعه هستی را دگرگون و مدیریت میکند.
وی ادامه داد: ما پیشتر در علوم شناختی زمانی که میخواستیم کسی را قانع کنیم که باید فلان محصول را بخری یا این کار را انجام دهی از علم روانشناسی استفاده میکردیم تا این باور را بوجود آوریم اما امروز به سطح نوروساینس رسیده و با چند عملیات کوچک که ترکیبی از شزان است این تاثیر را خواهد گذاشت.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه این وضعیت آینده ماست، افزود: باید فهمید در این فضا تبلیغات ما و روابط انسانی ما چگونه خواهد شد.
عصر «ترنس مدرن» در انتظار بشریت
وی با بیان اینکه عصر «ترنس مدرن» در آینده پیش روی ماست، گفت: اکنون دانشمندان علوم ارتباطات و اجتماعی مطرح میکنند که امروز در عصر نرمینگی هستیم و خلاقیت و نوآوری برد اصلی را دارد.
حجت الاسلام قطبی افزود: حدود 1 سال قبل در سوئد در مراسم افتتاح طولانیترین تونل جهان آیینی اجرا شد که در آن مباحثی مطرح شد و به تعبیری تصویرگری خودشان را از آینده بشر ارائه کردند.
وی ادامه داد: بعد از این مراسم گفتند اکنون جامعه میفهمد ما چه الگو و مدلی را برای جوامع آینده در نظر گرفتیم مهارت و دانش خود را کامل کرده و پیشبینی و پیشگیری میکنند لذا با فاصله 2 هفته فیلمها، سخنرانیها و کلیپهایی که از این مراسم ارائه شده بود را از کل فضای سایبر جمع کردند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار داشت: برخی افراد این فیلمها را دانلود کرده بودند و روی سیستم شخصیشان وجود داشت که دیگر امکان از بین بردنش وجود نداشت و الآن کلاً چند کلیپ کوتاه از این موارد موجود است اما چند دانشمند د رایران و چند کشور دیگر به ویژه مسلمان برای کشف این لایهها وقت گذاشتند که در اینترنت با عنوان عصر «ترنس مدرن» قابل پییگیری است.
وی ادامه داد: اگر عصر حاضر به ترنس مدرن برسد، غافلگیری ما تبدیل به وحشت میشود لذا باید شرایطمان را بررسی کنیم و اقتضای زمان را ببینیم و بر این اساس وسط میدان باشیم و تصمیم گیری کنیم.
حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه قدرت شزان در تغییردهی روابط انسان در جامعه 4 برابر صنعت دیجیتال است، گفت: در دفتر تبلیغات اسلامی بستر تشکیل گروههای تبلیغ نوین و خلاق فراهم شده و محدود به انیمیشن، بازی، فیلم، سرود و غیره نیست و هرچیزی را تصور کنید شامل می شود.
وی ادامه داد: حتی میتوانید با تشکیل یک گروه روشی را کشف کنید و بسازید که جدید و جذاب باشد و ما امکانات، آموزش و مقداری اعتبارات ریالی را در اختیار شما میگذاریم تا وسط میدان مدیریت کنید.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: گروههای نویسندگی، ساخت کلیپ و انیمیشن، نقاشی و خطاطی، فضای مجازی و غیره تشکیل شده و درحال برنامه ریزی و فعالیت هستند.
حجت الاسلام قطبی خاطرنشان کرد: ما وظیفه خودمان میدانیم که هرچه بتوانیم زمینه و شرایط را فراهم کنیم تا شما در وسط میدان باشید نَه اینکه ما بگوییم شما در کجا چه کاری انجام دهیم.
وی تصریح کرد: براساس تکلیف شرعی که بر دوش خود احساس میکنید، فرهنگ را مدیریت و فعالیت کنید.