عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

عنوان منو

تبلیغ دین با طعم مسئله‌محوری

رییس گروه برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: تبلیغ در ابعاد گسترده آن برای هر مکتب، مذهب، حزب و گروهی در طول تاریخ از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و بزرگترین نقش را در معرفی، نشر، حفظ و حراست از اصول مبانی آنها و پیروانشان ایفا کرده است.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، مجید جعفریان با بیان اینکه تبلیغ دین، به مثابه امری مقدس جایگاه ویژه‌ای در جوامع به ویژه جوامع مذهبی داشته و نقش آن در گسترش و پاسداری از مرزهای عقیدتی، بی‌اغراق مهم است، تصریح کرد: امروزه شاهد تغییرات وسیع و سریع ارزش‌ها و نگرش‌های مردم در جوامعی مثل ایران هستیم. 

وی ادامه داد: تغییراتی که تحت تأثیر تحولات تکنولوژیک و رسانه¬های جمعی متعدد و متنوع و با اهداف فرهنگی و ارزشی متفاوت‌ و گاهی متناقض با باورها و ارزش¬های دینی ایجاد شده است. همین امر موجب شده که در سال‌های اخیر برخی از نهادهای دینی در ایران نظیر دفتر تبلیغات اسلامی به استفاده از رویکردهای جدید مدیریتی همت گمارده تا علاوه بر سامان‌بخشی به نظام دینی، بتوانند به خوبی از ارزش‌ها و باورها محافظت کنند.

رییس گروه برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: چهارسال و اندی پیش پروژه تغییر رویکرد این نهاد از «کارکردمحوری» به «مسئله‌محوری» و کاربست آن در حوزه تبلیغ و تقویت فرهنگ دینی در عرصه جامعه ایران کلید خورد. تغییر رویکردی که به نظر می‌رسد همچون نهالی هم در عرصه فکر و اندیشه و هم  به لحاظ سازمانی در حال رشد بوده و با توجه به تنوع دیدگاه‌ها در حوزه فرهنگی مسیری آزمون و خطا را پشت سر می‌گذارد.

وی افزود: علی‌رغم حفظ و اجرای فعالیت‌های جاری و مستمر که حاصل سال‌های عمر این نهاد است، آنچه منجر به این تغییر از یک رویکرد سنتی به رویکردی جدید شد، درک و احساس لزوم بازشناسایی مسائل فرهنگ دینی و پیش‌شرط ‌قراردادن آن برای پاسخ‌گویی به بخشی از این مسائل در حوزه عمومی است؛ حوزه‌ای که به تعبیر هابرماس بخش عمده‌ای از زندگی روزمره ما را در برگرفته، به طور پیوسته در حال تغییر است و البته نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد فرم و ساختار هویت اجتماعی‌ و به طور کلی معنای زندگی‌مان ایفا می‌کند.

جعفریان منظور از مسئله‌محوري به مثابه رویکردی جدید در مدیریت امر تبلیغ دین، محوریت و اولویت‌بندی نیازهای مخاطبین و خدمت گیرندگان، البته با جهت‌گیری‌های سازمانی (برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل) و تمرکز برنامه‌ها و اقدامات سازمان بر حل و رفع نیازها و مسائل مخاطبین در این حوزه بیان کرد و اذعان داشت: در این شیوه برای هر مشکلی روشی خاص تعریف و پیشنهاد می‌شود. سازمان از حالت واکنشی، منفعلانه و پاسخ‌گویی به درخواست‌های خدماتی به حالت کنش‌گرانه و تحلیلی برای تغییر وضعیت موجود در حوزه دین گام می‌برداد.

وی تصریح کرد: در رویکرد جدید، هم بر لزوم تنوع منابع تأکید می‌شود و هم بر ابزارهای مناسبی که اثربخشی جدی در عرصه تبلیغ دین داشته باشند.

رییس گروه برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان هدف از اتخاذ چنین رویکردی، ارتقاء کارآمدی مجموعه، از طریق تدوین برنامه‌های راهبردی و اثربخش در حوزه دین و دینداری بیان کرد و ابراز داشت: این نهاد دینی، در ابتدا طی فرایندی و با انجام مطالعات زمینه‌ای و کشف مسائل مرتبط با حوزه دین، اجتماع و سیاست به سامانه «اقطاب چهارگانه» فکری‌فرهنگی رسید. سامانه‌ای که به نظر بسیاری از کارشناسان در نوع خود برای مواجهه با مشکلات، بی‌نظیر است.

وی افزود: قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران، قطب بنیان‌های نظری و نظام متقن علوم اسلامی و انسانی، قطب تعمیق ایمان دینی و مبارزه با جریان‌ها و فرق انحرافی و قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی به عنوان قطب‌های چهارگانه‌ محصول چنین تفکری است.

جعفریان ادامه داد: دستیابی به برترین راه‌کارهای علمی، فرهنگی، هنری، مدیریتی و اجرایی، تولید دانش تخصصی برای پاسخگویی به نیازهای اساسی کشور و ابداع شيوه‌ها وابزارهاي متناسب با آن، خروج از آرايش جزيره‌اي و اقدامات پراكنده به سوي جمع‌انديشي و جمع‌سپاری در عرصه طراحي و هم‌افزايي در عرصه اقدام، ایجاد محیط‌های حل مسئله پویا و مولد در عرصه علم و فرهنگ، زمینه‌سازی برای پرورش مدیران، پژوهشگران، مدرسان، مبلغان، پاسخگویان، هنرمندان و کارشناسان تراز اول، ارتقای سازمان از فعاليت‌هاي کارکردی به سطح فعاليت‌هاي نتيجه‌گرای معطوف به حل موثر مسئله‌ها و در نهایت انسجام و تمركز بخشي به كليه فعاليت‌هاي مصوب، از مهمترین اهداف ایجاد این سامانه ذيل مسئله‌هاي راهبردي است. 
وی به مهترین مسائل راهبردی قطب‌های چهارگانه اشاره کرد و گفت: ضعف گفتمان انتقادی و رویکرد اسلامی در ساحت‌های معرفتی و فرهنگی علوم انسانی، عدم رشد علوم اسلامی متناسب با نیازهای دنیای معاصر، نظام و جامعه اسلامی، ضعف حضور بایسته مبانی و معیارهای اسلامی در اجزا و ارکان آموزش و پرورش رسمی، کاستی‌های اساسی در نظام روحانیت نسبت به رسالت تعمیق ایمان و باورهای دینی، نفوذ وهابیت در جمهوری اسلامی، ضعف حضور ادبیات و مرجعیّت قرآن کریم در فرهنگ عمومی و تخصصی، نفوذ فکری، فرهنگی و رسانه‌ای جریان‌ها، فرق انحرافی و فرقه‌گرایی، تعمیق اندیشه ولایت فقیه در حوزه‌های علمیه، ارتقاء کارآمدی نظام سیاسی جمهوری اسلامی، فقدان نظریه جامع عدالت و ضعف مناسبات عادلانه در جمهوری اسلامی ایران، فقدان بینش تمدنی معطوف به تمدن نوین اسلامی، گستردگی اختلافات خانوادگی و طلاق در سال های آغازین ازدواج، ضعف در سواد مصرف کالاهای فرهنگی  و مصرف نامتعادل در سطح جامعه، ضعف اخلاق تبلیغ دین در حوزه مبلغان و سازمان‌های تبلیغی و ضعف فرهنگ صداقت در جامعه ایران از مهمترین مسائل راهبردی کشف شده‌ای است که پیش‌روی قطب‌های چهارگانه فکری‌فرهنگی قرار دارد.

رییس گروه برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در پایان اذعان داشت: آنچه در معرفی این قطب‌ها، مسائل راهبردی و به طور کلی ترسیم رویکرد این نهاد به امر تبلیغ دین مهم است، ایجاد انگیزه برای اعتماد بیش از پیش جامعه روحانیت، مبلغان، نخبگان دینی و گروه‌های علمی، فکری و فرهنگی به این نهاد در درک، فهم و شناخت مسائلِ بازشناسی‌شده است. اعتمادی که می‌تواند با معرفی مجموعه‌ای از اقدامات، نقطه کانونی و حلقه وصلی میان این نهاد با آحاد دغدغه‌مندان عرصه دین بوده و در یک رابطه تعاملی به حل یا دست‌کم، به کم‌رنگ‌شدن آسیب‌های پیش‌روی ارزش‌های دینی و تقویت دینداری در جامعه ایران کمک ‌کند. 

 

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاه های ارسال شده پس از تایید منتشر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *