وی با تأکید بر اینکه اولین قدم در مدیریت استراتژیک فرهنگی، شناخت وضعیت موجود است، افزود: ابتدا باید بدانیم که مخاطب و گروه هدف ما دارای چه مشکلی است تا بتوانیم راهحل برایش تجویز کنیم؛ رصد فرهنگی به معنای شناخت مخاطب به لحاظ روحیات، نگرشها، ارزشها، هنجارها و رفتارهای او در تمام ابعاد است.
رئیس اداره هنری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به چاپ و انتشار کتاب “رصد فرهنگی اصفهان” خاطرنشان کرد: این کتاب بر اساس پرسشنامهای که توسط چند تن از اساتید جامعهشناسی، مدیریت و تبلیغ در اداره کل رصد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم طراحی شده بود، شکل گرفت. این پرسشنامه توسط بیش از ۹۰۰ نفر از مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان و فعالان فرهنگی تکمیل و نتایج آن بعد از تحلیل و بررسی در قالب کتاب “رصد فرهنگی اصفهان” چاپ و منتشر شده و در تیراژ محدود و محرمانه در اختیار مدیران تبلیغی استان قرار خواهد گرفت.
شجاعی ادامه داد: در این کتاب مسائلی همچون انحرافات عقیدتی و مذهبی مردم، سبک زندگی آنها، مسائل سیاسی و اجتماعی و فعالیت فرقههای انحرافی در مناطق تبلیغی مورد بررسی قرار گرفته است.
وی در ادامه به ذکر برخی یافته های این پژوهش میدانی و تحلیل و بررسی این داده های آماری پرداخت.