وی افزود: صدا و سیما میتواند به ایجاد پیوست رسانهای در طرحهایی که به واسطه دفتر تبلیغات اسلامی اجرا میشود کمک کند، به همین دلیل تعامل و همکاری میان دفتر تبلیغات اسلامی و صداوسیما بیش از پیش احساس میشود.
حجتالاسلام و المسلمین احمدیان، با اشاره به طرحهای در دست اجرا توسط دفتر تبلیغات، گفت: طرح «مساجد دوستدارکودک و خانواده» با همکاری بسیاری از بخشهای فرهنگی شهر در حال اجرا است و مخاطب آن زنان، کودکان و نوجوانان هستند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در این طرح سه سطحِ مساجد همراه خانواده، مساجد همیار خانواده و مساجد دوستدار خانواده مشخص میشود و بر اساس این سطوح و اعطای برند، امکانات دستگاههای مختلف در مسیر مشخص تجمیع و به مساجد اعطا میشود، در حال حاضر 5 مسجد در شهرستان و 15 مسجد در اصفهان در مراحل آمادهسازی هستند.
وی افزود: همچنین طرح گفتگو در مدارس خاص با همکاری آموزش و پرورش اجرا میشود که چیزی شبیه کرسیهای آزاداندیشی است و پیشنویس آن آماده شده است، این طرحها و طرحهای دیگری که توسط دفتر تبلیغات اجرا میشود، از یک سو نیاز به پشتیبانی تبلیغاتی اجرایی و اطلاع رسانی عمومی دارد و از سوی دیگر خود میتواند ایده و محتوایی مناسب برای صداوسیما باشد.
حجتالاسلام و المسلمین احمدیان با بیان اینکه فصل مشترک دفتر تبلیغات اسلامی و صدا و سیما نیاز به جذب و جلب دوباره مخاطب است، تأکید کرد: برای این منظور باید تعامل و همکاری را افزایش داده و برای رسیدن بر روشهای تازه ترویج معارف همافزایی کنیم.
نیاز صدا و سیما به ارتباط فکری با دفتر تبلیغات اسلامی
بهرام عبدالحسینی، مدیرکل صدا و سیمای مرکز اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه نگاه ما به دفتر تبلیغات اسلامی فراتر از مباحث تبلیغی است، اظهار داشت: نگاه ما به دفتر تبلیغات اسلامی، استفاده از کمکهای فکری این دفتر در تولیدات صداوسیما است تا بتوانیم رگههایی از مسائل دینی و مذهبی را در همه برنامهها وارد کنیم بدون اینکه حضور روحانی را داشته باشیم.
وی افزود: اینکه ما برای همه برنامهها از اساتید روحانی دعوت کنیم، مخاطب خاص خود را میطلبد و اثرگذاری مدنظر ما را ندارد در حالی که قصد ما ورود معارف دینی در همه برنامهها است.
عبدالحسینی ادامه داد: مشکل ما این است که بسیاری از برنامههای ما برای نسل امروز اثرگذار نبوده و نمود آن امروز شکل شرایط فعلی در جامعه نمایان شده است بنابراین نیاز داریم که شیوهها را تغییر دهیم و با نسل جدید ارتباطی دوباره برقرار کنیم.
مدیرکل صدا و سیمای مرکز اصفهان تصریح کرد: یکی از مشکلات این است که تا صحبت از مسائل مذهبی میشود، ذهن جوانان امروز به سمت مسائلی مثل حجاب و مسائل سطحی میرود و در منابر و آموزشوپرورش ما نیز بیشتر از همین مباحث صحبت میشود و به همین دلیل نتوانستیم اثرگذار باشیم به طوریکه امروز این نسل در تقابل و مقابله با ما قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه شرایط امروز وضعیت مناسبی برای جامعه ما نیست، تصریح کرد: نتیجه این وضعیت آسیب رسیدن به اصل دین و موجسواری دشمن بر این شرایط است چنانکه در حال حاضر شبکههای خارجی دقیقاً دست بر نقاط حساس دینی ما گذاشته و از فرصتی که برای آنها ایجاد شده حداکثر استفاده را برای تضعیف دین و معنویت میکنند.
عبدالحسینی تأکید کرد: باید درباره تجدید نظر در شیوههای قبلی همفکری کنیم و مسائل دینی را در ساختاری جدید مطرح کنیم، برنامه دشمن در حال حاضر، تقابل با دین است و این نشان دهنده کمکاری و ضعف ما در ارائه معارف دینی است، با این وجود نباید ناامید شد زیرا در صورت ارتباطگیری، تفهیم و تبیین درست مسائل، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه برخی از برخوردهای ما با مسائل اجتماعی هنوز به سبک دهه ۶۰ است، گفت: به دلیل برخورد نا صحیح تا امروز در ایجاد فضای گفتمان، گفت و شنید با نسل جوان موفق نبودهایم و اگر فکر و برنامهریزی عاقلانه نکنیم، دچار مشکل خواهیم شد.
عبدالحسینی با اشاره به لزوم ایجاد تعامل و پیوند بین دفتر تبلیغات اسلامی و صداوسیما اظهار کرد: این ارتباط باید برقرار شده و مستمر باشد و کارشناسان این دفتر در بخشهای مختلف صداوسیما از جمله نویسندگی ایدهپردازی، مفهومسازی و کارفکری به برنامهسازان کمک کنند.
مشاهده در خبرگزاری تسنیم
مشاهده در پایگاه خبری صاحب نیوز
مشاهده در پایگاه خبری ندای اصفهان