این کتاب که در ۱۲۴ صفحه و هفت فصل تنظیم شده است، به بررسی و شناخت مهمترین آسیبهای فرهنگی و اجتماعی مناطق تبلیغی استان اصفهان میپردازد. فصل اول با عنوان “سیمای پاسخگویان”، وضعیت تأهل، سن، میزان تحصیلات، نوع فعالیت، قومیت و مذهب مردم محل تبلیغ و فصل دوم، مهمترین انحرافات مناسکی و اعتقادی رایج در مناطق تبلیغی را مورد بررسی قرار میدهد. فصل سوم به بررسی مهمترین عقاید و فرقههای انحرافی موجود در مناطق تبلیغی و میزان و نحوه فعالیت آنها اختصاص دارد و فصل چهارم، میزان پایبندی مردم مناطق را به مهمترین مسائل شرعی نظیر ادای نماز، حجاب و عفاف، پرداخت خمس و زکات و امر به معروف و نهی از منکر بررسی میکند. در فصل پنجم، مهمترین مسائل مربوط به سبک زندگی نظیر ازدواج و فرزندآوری، در فصل ششم مهمترین آسیبها و مشکلات اجتماعی مناطق تبلیغی و در فصل هفتم، مهمترین مسائل در خصوص رابطه مردم این مناطق با نظام اسلامی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش، کتاب «رصد فرهنگی اصفهان» مبتنی بر روش پیمایش و با استفاده از ابزار پرسشنامه و تجزیه و تحلیل دادهها در قالب نرمافزار SPSS تهیه شده است و جامعه آماری آن را مناطق تبلیغی استان اصفهان تشکیل میدهد که ۹۳۳ نفر به صورت هدفمند برای شرکت در این طرح انتخاب شدند.
مراحل مربوط به پژوهش و آمادهسازی کتاب در بازه زمانی شهریور تا دیماه ۱۳۹۶ به طول انجامیده است و ابراهیم فتحی، مدیرکل رصد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و حبیبالله اسداللهی و محسن مقدمی در تهیه و اجرای این طرح مشارکت داشتهاند.
در پشت جلد کتاب آمده است: «رصد فرهنگی تحلیل و بررسی ارزشها، نگرشها، هنجارها و رفتارهای موجود در جامعه، سطح فرهنگ ملی و عمومی و خرده فرهنگها میباشد که برای مسئلهشناسی فرهنگی و پایش جریانهای فرهنگی تولید شده در حوزههای مختلف جامعه اعم از فرهنگ دینی، فرهنگ سیاسی، فرهنگ اقتصادی، فرهنگ مدنی و فرهنگ علمی انجام میگیرد و هدف آن آیندهنگری فرهنگی و شناسایی به موقع جریانها و مسائل فرهنگی و ارائه راهبردهای مواجهه صحیح با آنها میباشد».
مشاهده در خبرگزاری فارس
مشاهده در خبرگزاری حوزه
مشاهده در خبرگزاری ایکنا
مشاهده در صدا و سیمای مرکز اصفهان