وی ادامه داد: ساحت اجتماعی با ابزار اعتقادی و اهداف سیاسی روش کار احمد الحسن است که از طریق آن میخواهد حوزه علمیه، مراجع معظم تقلید و علما را ناکارآمد نشان دهد، هدف او صرفا سیاسی است و به دنبال اقامه عدالت و مبارزه با ظلم و فساد نیست، بلکه صرفا بستری اجتماعی برای رسیدن به اهداف سیاسی دارد.
ضعفهای حوزه علمیه در زمینه مهدویت فرصتی برای فرقههای انحرافی شده است
حجت الاسلام و المسلمین محمدی هوشیار با اشاره به استقبال برخی طلاب از جریان احمد الحسن، اظهار کرد: باید شرایط این طلاب را بررسی کنید و مشاهده کرد چگونه مشکلاتی آنها را در بر گرفته است، یا در صورت نبود مشکلات باید به خلأهای موجود در حوزه علمیه در زمینه روایی و حدیث توجه کرد، ممکن است برخی طلاب دارای زاویه از نظر سیاسی با نظام و انقلاب اسلامی وارد این فرقه شده باشند و صرفا اهداف سیاسی دارند.
کارشناس ادیان و فرقههای کاذب با تأکید بر سیاسی بودن اهداف فرقههایی نظیر فرقه احمد الحسن، عنوان کرد: برنامه ریزی این جریان مبنی بر این بوده است که در اولین قدم بتواند طلاب را جذب کند، پس از جذب بدنه حوزه علمیه به سراغ دیگر اقشار جامعه رفته و در راستای جذب آنها قدم بردارند.
وی با اشاره به استفاده مدعیان مهدویت از روشهای نوین تبلیغ، تصریح کرد: نباید به اشخاص سرگرم شد بلکه باید به مسأله مدعیان مهدویت پرداخت و فکری به حال مدعیان دروغین کرد، در اصفهان جریان منصور هاشمی خراسانی، عرفان حلقه، احمدالحسن و قحطانی در حال فعالیت هستند و به همین دلیل است که باید به اصل موضوع یعنی مدعیان دروغین مهدویت و خلأهای موجود در زمینه مهدویت توجه کرد.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی هوشیار با بیان اینکه بالا رفتن شور مهدویت موجب شده است تا مدعیان دروغین نیز افزایش پیدا کنند، خاطرنشان کرد: متأسفانه مهدویت در حوزههای علمیه کاملا غریب است و در متن حوزه علمیه شاهد طرح مباحث مهدویت نیستیم و در کل، مباحث اعتقادی در حوزه علمیه در حاشیه قرار دارد. در اصول و فقه خلأ وجود ندارد و لذا مدعیان دروغین و دشمنان از این طریق هرگز نمی توانند ورود کرده و شبهه ایجاد کنند اما ضعفهای موجود در حوزه اعتقادی موجب شده است مدعیان دروغین در این زمینه به حوزه ها ورود پیدا کرده و شبهه افکنی کنند.
وی با اشاره به فرار مدعیان دروغین مهدویت به ویژه جریان یمانی از مناظره و مباحثه با علما و اندیشمندان دینی، عنوان کرد: اشخاصی که بیشتر در این زمینه شناخته شده هستند در حقیقت بلندگوهای این فرقهها هستند و دستهای پشت پرده این جریانات هرگز شناخته نخواهند شد، به همین دلیل هرقدر هم این بلندگوها قطع شوند جریان باقی خواهد ماند، به همین علت مقابله با تفکرات و اصول این فرقهها لازم و ضروری است.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی هوشیار خاطرنشان کرد: جریان احمدالحسن موکبهایی در راهپیمایی اربعین داشت که به دستور آیت الله سیستانی جمع شد و پس از آن بود که این جریان مدعی شد آیت الله سیستانی دجالی است که از سیستان خروج میکند، درحالی که آیت الله سیستانی اصلا اهل سیستان نیست و اصالتا خراسانی است.
فضای مجازی؛ روشهای نوین تبلیغ و تبلیغ چهره به چهره، شیوههای تبلیغی فرقههای انحرافی است
پژوهشگر ادیان و فرقههای نوظهور با بیان اینکه فرقهها به صورت متناسب با شرایط و نیازهای فرقه تغییرات لازم را ایجاد خواهند کرد، تصریح کرد: پس از تشکیل پادگانی در عراق توسط این جریان و انهدام آن توسط پلیس عراق و اعتراف برخی سران آن به گرفتن پول از امارات و انحرافی بودن فرقه، احمدالحسن ناپدید شده است و کسی که قرار بود زمینهساز ظهور باشد خودش نیز غایب شد و هیچ اثری دیگر از او وجود ندارد و اکنون طرفداران و اشخاص مدعی نیابت او در حال فعالیت در این زمینه هستند.
وی با اشاره به استفاده کاربردی و اثرگذار فرقههای نوظهور از فضای مجازی و روشهای تبلیغ نوین، اظهار کرد: در فضاهایی که افراد نارضایتیهایی از مسائل مختلف دارند مبلغین این جریان وارد خواهند شد و اقدام به جذب اشخاص خواهند کرد و از طریق تخریب روحانیت و علما و مراجع و حوزه علمیه به دنبال رویش یک فرد و جریانی به نام یمانی و منجی جامعه در ذهن او خواهند رفت و ذکر خواهند کرد که یمانی ظهور کرده و روحانیت با او مخالفت کرده است.
کارشناس ادیان و مذاهب به تشریح برخی روش های جذب مخاطبین توسط مبلغین فرقه احمدالحسن اشاره کرد و گفت: این فرقه تنها در ایران فعال نیست بلکه در اقصی نقاط جهان و حتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز اقدام به برگزاری نماز جمعه و تبلیغ افکار خود میکنند و توجه جدی نیز به مسأله تبلیغ چهره به چهره دارند.
برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.