وی گستره تحقق تمدن را وسیع ترین حد جامعه انسانی دانست و ادامه داد: اگر جوامع بشری را در لایه های مختلف در نظر بگیریم، عام ترین و فراخ ترین حالت آن، حالت تمدنی است، بنابراین بینش تمدنی بینشی است که در آن مواجهه ما با اشیاء و پدیده ها در بالاترین حد ممکن باشد.
حجت الاسلام والمسلمین الویری با ارائه مثالی درباره نگاه تمدنی به پدیده ها، افزود: گاهی فردی که می خواهد لباسی را بخرد تنها به جنبه های شخصی آن نگاه می کند و لباسی را انتخاب می کند که از جنس و رنگ و مدل آن خوشش می آید، اما افرادی هم هستند که مواردی مانند تولید ملی، نحوه شستشوی لباس و هزینه های آن، نگاه سایر مردم کشور و تأثیراتی که روی آن ها دارد و حتی نگاه بین المللی و خارجی ها به آن لباس را هم در تصمیم گیری خود دخالت می دهند، یعنی تصمیم گیری برای خرید لباس، دوایر متحدالمرکزی را شامل می شود که می توانند گسترده تر شوند و بالاترین سطح مناسبات بشری می توانند در این تصمیم گیری مداخله کنند.
مدیر گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) کلان نگری را لازمه اجتناب ناپذیر نگاه تمدنی دانست و اظهار داشت: تمدن اندیشی ابعاد مختلفی دارد که کلان نگری یکی از ابعاد مهم کاربردی آن برای ایفای نقش مستقیم در زندگی ماست و این کلان نگری خواسته دین اسلام است، فضا و مقیاس مباحث تمدنی محدود به این دنیا می شود و در فرهنگ اسلامی تمدن اندیشی کافی نیست و مسلمان باید کار خود را فراتر از زیست مادی بنگرد و جلوه اخروی و روز معاد عمل خود را نیز در نظر بگیرد که این حد از کلان نگری از نگاه تمدنی هم فراتر است.
وی با بیان اینکه خانواده پژوهی مهمترین و کاربردی ترین موضوع تحقیق برای زنان است، ابراز داشت: خواهران طلبه و دانشگاهی با توجه به درک بالایی که از این مبحث دارند، باید خانواده را کانون مباحث خود قرار دهند و به بحث های جدید در این زمینه ورود کنند و در شرایط فعلی تحقیق درباره حکومت ها و مسائل دیگر را به آقایان بسپارند.
تمدن اندیشی از جهانی اندیشی بالاتر و اندیشه اسلامی از نگاه تمدنی فراتر هستند/ تمدن اندیشی خواسته دین/ افق دید کلان، قدرت حل مسأله را بالا می برد
حجت الاسلام والمسلمین الویری بیان داشت: تمدن اندیشی از جهانی اندیشی هم بالاتر است، جهانی اندیشی نگریستن به پدیده ها در یک نگاه ایستا در پهنه جهان است که همه مناسبات احتمالی مؤثر در پدیده را مد نظر قرار می دهد و به وسیله این اندیشیدن مشکلی را حل می کند یا تدبیری جدید ارائه می دهد، اما تمدن اندیشی قبل و بعد از این نگاه جهانی را هم شامل می شود، نگاه تمدنی پویایی دارد و به پیشینه و پسینه هم دقت می کند، اندیشه اسلامی حتی از تمدن اندیشی هم بالاتر است و به معاد هم توجه دارد.
مدیر گروه تاریخ و تمدن دانشگاه باقرالعلوم(ع) تمدن اندیشی را یکی از خواسته های دین معرفی کرد و گفت: شناخت قله و هدف های بزرگ می تواند ما را به مسیر صحیح هدیت کند، در غیر ابن صورت به گمراهی می رویم، بنابراین داشتن افق دید کلان می تواند قدرت حل مسأله را بالا ببرد و چاره اندیشی ها را پخته تر کند.
وی با اشاره به ضعف بینش تمدنی به عنوان مهمترین معضل کنونی در حیطه تمدن اندیشی، تصریح کرد: جزئی نگری و توجه به سطوح خرد پدیده ها در حیطه های مختلف بسیار مضر است و در مسائل سیاسی و فرهنگ اسلامی سطح ارزش ها را تنزل می دهد، کلان نگری موضوعی است که باید عمومیت پیدا کند و پیامبر اسلام(ص) با استفاده از همین شیوه و نقش همه مردم در تحولات اجتماعی، جامعه آن روز عربستان را به آن شکوه و عظمت جامعه اسلامی رساند، برای به ثمر رسیدن تلاش ها، لازم است تا آحاد مردم متوجه اهداف اصلی و کلان حکومت باشند، در غیر این صورت ممکن است مردم عادی حاصل سال ها تلاش و زحمت را در یک شب به باد دهند.
حجت الاسلام والمسلمین الویری اظهار داشت: نگاه تمدنی لازمه تمدن اندیشی و کلان نگری لازمه نگاه تمدنی است، همچنین لازم است تا نگاه کلان به مسائل تنها به مسئولان و نخبگان محدود نشود و همه آحاد جامعه را در بر بگیرد، بنابراین باید بکوشیم تا همه مردم کلان نگر شوند و از سطحی نگری و جزئی اندیشی دور شوند و اینگونه قدرت حل مسأله را بالا ببریم.
مشاهده خبر در پایگاه اینترنتی قدس آنلاین
مشاهده خبر در پایگاه اینترنتی مباحث
مشاهده خبر در پایگاه اینترنتی قدس آنلاین
مشاهده خبر در خبرگزاری رسا