آسیب های مرتبط با پرسش، پرسشگر، فهم سؤال، پاسخ، پاسخگو و فرآیند پاسخگویی، شش عامل مؤثر در ایجاد خطا و اختلال در پاسخگویی به سؤالات و شبهات بودند که توسط استاد دوره تبیین و به صورت تفصیلی موارد فهم سئوال و پاسخگو بحث شد.
در این دوره موارد مرتبط با فهم سؤال توسط استاد، وجود گسست ادراکی از واژگان که به خطای برداشت پاسخگو از واژههای استخدامی پرسشگر نیز میتوان تعبیر کرد، حدس و گمان زدن پرسش یا تحلیل پاسخگو از پرسش در مقایسه با تجربههای قبلی، قضاوت کردن پیرامون پرسش پیشداوری نسبت به اصل موضوع پرسش، تطبیق ندادن فهم خود از پرسش با پرسشگر بهویژه در مواردی که پرسشگر مبهم سخن میگوید یا دارای لهجه است، نهفته بودن چند پرسش در یک سؤال و یا سردرگمی پرسشگر در بیان سؤال، معلوم نبودن سؤال از مسئله، نداشتن زمان کافی دو طرف برای تشکیل فرآیند پرسش و پاسخ، آشنا نبودن پرسشگر از اصطلاحات در طرح پرسش یا بیان پاسخ بهویژه در اصطلاحات حوزوی که برداشت پرسشگر و پاسخگو متفاوت خواهد بود، معرفی شد.
همچنین در این دوره موارد مرتبط با پاسخگو در سه بخش، عجله و شتاب برای پاسخگویی، پیش¬داوری پیرامون پرسشگر، عدم اطلاع از جریانهای موافق و مخالف دینی تبیین شد.
لازم به ذکر است در پایان این دوره، منابعی در رابطه با آشنایی با جریانهای فکری فرهنگی از مؤلفان این عرصه معرفی شد.