وی در ادامه از انتظارات دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان هیأت مؤسس، از یک مدرسه علمیه اشاره کرد و گفت: در دنیا نسل اول نهادهای آموزشی و دانشگاهها بر پایه آموزش و خواندن و نمره گرفتن بود که این روش به بن بست رسید و از اینجا بود که نسل دوم دانشگاهها به وجود آمد.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: راههای دریافت انسان فقط گوش نیست بلکه چشم انسان هم وجود دارد و در اینجا بحث پژوهش و کاوش در هستی هم مطرح است و دانشگاههای پژوهش محور یا پژوهش مدار ایجاد شد. این روش هم تا پیش رفت و بعد به این نتیجه رسیدند که همه وجود انسان که گوش و چشم نیست. در این مرحله به سایر توانمندیهای بشر از قبیل دست، پا، مهارت و… هم توجه شد و نسل سوم دانشگاهها با عنوان دانشگاه های مهارتی و کارآفرینی و فنی و حرفهای به وجود آمد که این مورد یک جهش علمی در دنیا بود.
وی تصریح کرد: در ادامه عده ای بیان کردند که به شنیدهها، دیده ها و توانمندیها نمره داده می شود و چرا به هسته مرکزی انسان که همان عقل و فکر و قوه عاقله انسانهاست نمره تعلق نمی گیرد؟ در اینجا بود که نسل چهارم با عنوان دانشگاههای خلاق، فن آور و نوآور شکل گرفت.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: دنیای امروز به این نتیجه رسیده است که همه دانش در دیدهها یا شنیدهها یا توانمندیها نیست بلکه هسته ی مرکزی این موارد که میتواند انسان را به رشد و تعالی برساند و او را به حرکت وا دارد و این که در چه فضایی زندگی کند؛ قدرت تفکر و عقلی اوست.
وی اذعان داشت: پیش از این که دنیا به این نتیجه برسد حضرات معصومین علیهم السلام این مطالب را بیان فرموده اند و ما در این مورد کوتاهی میکنیم و به سراغ منابع دینی نرفته بلکه از غربیها پیروی می کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی افزود: قرآن برای شنیده ها ارزش قائل است، همچنین برای دیدهها و مهارتها، ولی وقتی که به فکر و قوه عاقله میرسد چنان رتبه را بالا می برد که گویا وجه تمایز انسانیت انسان با همه مخلوقات در عقل و تفکر و اندیشه اوست.
وی اذعان داشت: اگر بتوانیم به عقب برگردیم می بینیم که در حوزهها با قوه عاقله و فکر انسان را به درس خواندن وادار میکردند نه به شنیده و دیده و مهارت. بلکه فکر و اندیشه او بود که ارزش داشت. از بین این همه طلبه افراد نادری در تاریخ ماندند و نام و نشانشان باقی ماند. وقتی در کار این افراد نگاه میکنیم میبینیم که هر کدام یک نوآوری و یک ویژگی داشتند و آن این که عقل خود را به کار انداختند و نیاز جامعه را شناسایی کردند، وقت گذاشتند و همت کردند و یک آوردهای برای بشریت عطا کردند و با تاریخ گره خوردند.
رییس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن ابراز داشت: در زمینه شعر و ادبیات هم همینطور است، هزاران نفر آمدند و رفتند و از بین آنها حدود هفتاد نفر معروف شدند و از بین اینها هم حدود 6 یا 7 نفر معروف هستند مثل حافظ، سعدی و… این افراد تا زمانی هستند که آوردهشان نیاز جامعه را حل کند و اگر روزی آورده فلان دانشمند نتواند نیاز بشر را تأمین کند خودبخود از حیات اجتماعی حذف خواهند شد.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان این که دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان یک نهاد فرهنگی وابسته به نظام است که بدون واسطه از ولی فقیه حکم دریافت میکند، گفت: وظیفهای که مقام معظم رهبری برای دفتر تبلیغات اسلامی تعیین کرده اند این است که به عنوان پیشانی تفکر شیعه و پیشانی حرکت لوکوموتیو جریان تبلیغی جلو برود و مسیر را آماده کند و قطار تبلیغات دینی را دنبال خودش به سمت مورد نظر بکشاند. یعنی نیازها و ضرورتها و افقها را شناسایی کند و برای مثلاً 50 سال آینده پیش بینی کند که چه چیزهایی مورد نیاز این جامعه است.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی برای تأمین این ضرورت به چند ظرفیت رسیده است، اول ظرفیت پژوهشی و انجام کارهای مطالعاتی، دوم ظرفیت دانشگاه، سوم ظرفیت فرهنگی و تبلیغی از قبیل اعزام و و فعالیت هنری فضای مجازی و… و چهارم مرکز آموزش عالی حوزوی که این ظرفیت اگر در راستای مأموریت قرار گیرد نقطه قوت است و اگر در مسیر قرار نگیرد نقطه ضعف میشود.
وی تأکید کرد: خواست ما این است که طلبه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) به یک خروجی متفاوت با دیگر مدارس برسد، چون مأموریت ما تبلیغی است و وظیفه ما تشریح، تبیین و توسعه فرهنگ دینمداری است که میتواند قالب مکتوب، هنری، رسانهای و یا… داشته باشد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: روشها و قالبها برای ما محدودیت ندارد و بسته به توانایی فرد، نیاز، اقتضا و شرایط تعریف می شود و برای ما افتخار است که طلبه ما که در سطح دو، سه یا چهار که فارغ التحصیل شده توانمندیهای دیگر هم دارد که به عنوان یک نخبه تبلیغی بتوان در اصفهان یاد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین قطی در ادامه گفت: باید از فضای حوزه استفاده کرد و باید دانست که برای ایجاد فضای تبلیغی و فرهنگی هیچ محدودیتی وجود ندارد و باید شرایط و زمینه حضور اجتماعی طلبه توسط مدیران مهیا و از مشکلات نسل جدید و اوضاع جامعه آشنایی وجود داشته باشد و باید سد روانی که فقط و فقط به درس توجه دارد شکسته شود.
وی در پایان از فعالیت و تلاش های سرکار خانم عسکری در طول دوران مدیریت هفت ساله ایشان در حفظ رتبه علمی مدرسه تشکر کرده و برای سرکار خانم قاسم پور به عنوان مدیر جدید مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهد امین(ره) آرزوی موفقیت کردند.